Astma of bronchitis?

29-12-2005 om 16:03 uur

Hallo,

ik heb ook een vraagje: mijn dochtertje van 5½ jaar heeft sinds een week ook een inhalator gekregen, Flixotide. Ze is niet echt heel benauwd, maar piept wel vooral als ze slaapt. Verder ademt ze vaak heel knorrig. Ze was tot voor kort heel snel moe, werd hangerig en huilerig.
Ze heeft sinds augustus dit jaar al drie keer een luchtweg onsteking gehad en één keer longontsteking. De laatste antibiotica kuur die ze kreeg, is niet aangeslagen. Omdat ik zelf astma heb (met Flixotide en Ventolin...) en zijzelf erg allergisch is voor huisstofmijt, honden, katten, paarden, pollen, grassen en bomen (ze reageert op bijna alles maximaal) en als baby (en nu nog, maar minder) erg last had van eczeem, werd ons al snel verteld dat we rekening moesten houden met astma.
Nu is het dan zover dat ze die inhalator gekregen heeft. Maar nu ben ik helemaal (toch wel van de schrik) vergeten te vragen aan de huisarts of ze nu astma, bronchitis of copd heeft.
Wie kan me helpen?

Groetjes,
Anita

Login of registreer om te reageren
29-12-2005 om 19:49 uur

Hoi Anita,

Ik kan me je bezorgdheid voorstellen. COPD zal het hoogstwaarschijnlijk niet zijn, omdat dit voornamelijk voorkomt bij volwassen mensen en dan nog boven de 35 jaar.

Op zich zit er niet veel verschil tussen de behandeling van een kind met astma of een kind met bronchitus. Ik neem aan dat je over een week of 2 moet terugkomen met haar en dat jullie dan nog eens kijken hoe het nu gaat, of het piepen en knorren minder is geworden?

Heel veel sterkte!
Martha

Login of registreer om te reageren
30-12-2005 om 09:26 uur

Hallo Martha,

we moeten 4 januari terugkomen voor controle. Ben benieuwd...
Ik ga gelijk maar eens vragen wat voor stempel hij erop gedrukt heeft!

Groetjes,
Anita

Login of registreer om te reageren
04-01-2006 om 21:03 uur

Vanmiddag weer bij de huisarts geweest. Ze piept en hoest nog steeds, dus voor de eerstkomende twee weken moeten we de dosering pufjes verhogen. Ze had eerst tweemaal daags één pufje Flixotide, nu moet dat tweemaal daags twee pufjes worden. Over twee weken dus weer terug en dan kijken we verder. Als het dan nog niet naar zijn zin is, gaan we misschien verder naar de kinder- of longarts.
We weten van haar dat ze heel erg allergisch is voor veel dingen, dus daar zal het zeker mee te maken hebben. Ik ben wel benieuwd wat een kinder- of longarts verder voor haar zou kunnen betekenen eigenlijk.
We wachten maar even af weer. Hopelijk krijgt ze alleen geen last van bijwerkingen nu.

En natúúrlijk ben ik vergeten te vragen wat voor "stempel" hij erop gedrukt heeft. Maar nu ik wat meer gelezen heb, o.a. op dit forum, weten we eigenlijk wel zeker dat het om astma gaat, ondanks dat ze het niet benauwd heeft. Gelukkig niet benauwd!

Anita

Login of registreer om te reageren