Verslechtering Astma en Aanpassen Medicatie

28-12-2005 om 10:28 uur Gesloten

Hallo Allemaal,

1,5 maand geleden ben ik voor de eerste keer in mijn leven (ben nu 33 jaar) met spoed opgenomen in het ziekenhuis vanwege een zeer zware astma-aanval. Het heeft een tijd geduurd voordat de medicatie voldoende aansloeg. Ik had één of ander virus of bacterie binnengekregen waardoor ik zo verslechterde. Ik weet nog steeds niet wat het geweest is.
Het was gedeeltelijk mijn eigen schuld, dat ik daar lag, want ik ben een slechte medicijngebruikster.  :@

Maar goed, ik ben toen erg geschrokken en sindsdien gebruik ik heel netjes elke dag 2x 2 pufjes van Symbicort 200/6. Ik ben hier heel tevreden mee, want mijn longen zijn daardoor en door de prednisonkuur goed tot rust gekomen.

Nu ben ik echter weer verkouden aan het worden en merk dat mijn longfunctie weer verslechtert. Toen ik nog flixotide gebruikte, kon ik zelf de hoeveelheid verhogen net naar gelang de behoefte. Nu gebruik ik echter Symbicort en aangezien daar een langwerkende luchtwegverwijderaar in zit, durf ik dit niet te verhogen. Als mijn astma verder verslechtert, kan ik dan Symbicort iets vaker nemen? Of kan ik eventueel flixotide erbij gebruiken en dit wat vaker?

Alvast hartelijk dank voor jullie reaktie.

Groetjes  :W,

Marianne

De reacties zijn gesloten.
28-12-2005 om 14:14 uur

Hoi avalon,

Ik gebruik nu ook symbicort en met mij gaat het ook wat slechter, net zoals jij vraag ik me af hoe vaak ik symbicort op een dag mag nemen naast de onderhoudsdosis van 2x2 per dag.

Sterkte!

Groetjes Nina

28-12-2005 om 21:17 uur

Hi Nina  :W

Ik heb vandaag voor de zekerheid even de apotheek gebeld en het nagevraagd. Volgens hen zit ik al het maximum qua corticosteroiden en lange luchtwegverwijderaar. Vaker puffen heeft volgens hen geen zin, omdat deze al hoort te werken voor een periode van 12 uur.
Het enige wat ze aangaf was dat ik ventolin moest gebruiken als het nodig was.
Tja, helaas is vandaag de eerste dag sinds mijn opname dat ik weer ventolin nodig had. En daar baal ik flink van. Het ging zo goed.
Nu vraag ik me echter af of ik het medicijn uberhaupt nog wel goed binnen krijg. Straks krijg ik het niet goed meer binnen en is het dus logisch dat ik verslechter. Allemaal van dat soort vragen in mijn kop.

Maar goed, ik kijk het even aan en als ik merk dat ik meer en vaker ventolin nodig heb, dan trek ik aan de bel bij de huisarts. Dan moet hij maar bepalen wat we gaan doen. Antibiotica of prednison. Als ik mijn onderhoudsmedicatie niet kan verhogen, dan moet het op een andere manier aangepakt worden.

Misschien hebben de andere leden van dit forum of de longarts andere adviezen. Ik wil het graag aanpakken en het liefste toch zonder peniciline en prednison dus alle andere adviezen zijn zeeeer welkom.

Groetjes,

Marianne

29-12-2005 om 09:24 uur

Hoi Marianne,

Ik zou niet zelf gaan rommelen met de dosering van je medicijnen, niet nadat het pas heel erg mis is gegaan. Goed van je om de apotheek te bellen, maar ik zou contact opnemen met je eigen longarts. Die is het beste in staat medicijnen aan te passen en eventueel de dosering te verhogen boven de aangegeven dosering op het doosje.

Ivo (9 jaar) gebruikt nu al een tijdje een dosering die gezien zijn leeftijd veel te hoog is, maar wel goed werkt. Hij gebruikt 2 x p/dag 2 puffen foradil en 2 x p/dag 3 puffen Qvar 100, met zonodig Bricanyl (= ventolinvorm) of vernevelen. Deze dosering is dan ook door het kinderartsenteam van Heideheuvel geadviseerd en zeker niet door de huisarts. Mijn ervaring met een huisarts is dat ze niet boven die maximale dosering willen gaan en je liever "laag" houden.

Mijn advies is dan toch even contact opnemen met de longarts.

Groetjes en veel succes.
Angelique

30-12-2005 om 13:55 uur

Hoi avalon!

Dankje voor je antwoord  :s) maar goed nou baal ik nog steeds! Ik mag van mn longarts geen ventolin meer nemen en als ik het benauwd heb moet ik dus een puf extra symbicort nemen, maar ja nou snap ik dus ook waarom dat de helft van de tijd niet werkt! grrrr  >:( dan moet ik m toch maar eens gaan bellen voor 24 januari want dat hou ik denk ik niet meer vol zonder ventolin!!!

Nou niet zieker worden heh!!!

Groetjes Nina

30-12-2005 om 15:50 uur

Hoi Nina,

Zie je wel, heb ik toch gelijk! ;) Gewoon op tijd naar die longarts en bij een aanval Ventolin. Volgens mij helpt het ophogen van medicatie ook alleen ter voorkoming van aanvallen en niet tijdens een aanval.

Groetjes

Hilde

30-12-2005 om 19:17 uur

Haha okay Hilde je hebt gelijk! Maarrr toch raar dat de longarts me het dan geeft en erbij zegt dat ik het kan gebruiken als ik het benauwd heb  :? ik ga er zeker naar vragen!

30-12-2005 om 19:34 uur

Hoi Nina,

Ik heb even de bijsluiter opgezocht en daarin staat dat je als je een ernstige astma-aanval hebt dat je dan je zonodig medicatie moet nemen. Lijkt me ook niet voor niks. Ik heb dezelfde stoffencombinatie gehad (formoterol en budesonide, oxis en pulmicort) en altijd het advies gekregen dit niet te gebruiken bij een aanval. Dus maar eventjes goed navragen dan.

Groetjes

Hilde

30-12-2005 om 19:37 uur

Hoi Hilde,

Ja dat staat dus ook in mijn bijsluiter...nou begin ik het wel heel raar te vinden. Morgen even naar mijn apotheek, kijken wat die ervan zeggen...

Nou in ieder geval bedankt  :s)

Groetjes Nina

30-12-2005 om 19:49 uur

Hoi Nina,

Geen dank.

Ik wilde ook nog even zeggen dat ik nu de afspraak heb met mijn huisarts dat ik tijdens de wintermaanden zelf het aantal pufjes qvar verhoog van 2 naar 3, zo heb ik zelf invloed op mijn ziekte. Dit is mede besloten omdat het iedere winter weer slecht gaat. Ik vind het erg fijn dat ik deze afspraak heb kunnen maken, normaal kun je dit soort dingen niet zomaar verhogen.

Groetjes

Hilde

Zorgprofessional
03-01-2006 om 10:07 uur

Beste Avalon

De Laatste studies met Symbicort laten zien dat je dit middel bij astma kunt gebruiken als onderhoudsmedicijn ( bv 2 x 2 puffs) maar ook als middel om tijdelijke verslechterngen op te vangen, zeg maar zoals je Ventolin ook gebruikt: zo nodig. Het is alleen nog niet als zodanig geregistreert.

Het blijkt dat de snelwerkende luchtwegverwijderaar (formoterol) nl zo snel werkt dat je zo meestal al binnen 10 minuten verlichting voelt, daarbij zorgt de extra ontstekingsremmer (budesonide) ere voor dat een eventuele opvlamming van de onsteking ook meteen wordt aangepakt. Dit principe  heet Single Inhaler Therapy. In de studies worden dan doseringen gegeven tot een maximum van 8 (en zelfs soms 16) puffs per dag. Natuurlijk kunnen hierbij ook de bijwerkingen toenemen, mn heesheid en trillen. Het grote voordeel is het gemak en de studies laten zien dat je zo het aantal exacerbaties (verslechteringen) ook vermindert.

Groet

Frans