astma en turnen?

19-12-2005 om 22:12 uur

Hoi!

Onze Fieke van 6 jaar is druk bezig met haar zwemdiploma's halen, want...als ze haar zwem ABC heeft mag ze zelf een sport kiezen! Nou mijn meisje weet al wat ze wil! Ze wil turnen! Nou heeft Fieke niet echt een hele zware astma (tja...wat is zwaar/wat is licht natuurlijk) maar als ik haar voor het sporten op school laat puffen met ventolin, kan ze die lessen bijna altijd goed vol houden. (uitzonderingen met heel heet weer of erge verkoudheid bv) Dus je zou zeggen dat turnen dan ook zou moeten kunnen. Hoe denken jullie daar over?

Groetjes Sonja

Login of registreer om te reageren
19-12-2005 om 22:31 uur

De meeste verenigingen hanteren een periode waarin je kunt kijken of je de sport die je gekozen hebt écht leuk vindt. Ik zou daar zeker eens naar informeren, en de situatie van Fieke uitleggen... Het zou tenslotte jammer zijn als na 2 of 3 keer blijkt dat ze het toch niet aankan en je zit eraan 'vast', dat zou geld weggooien zijn.
Als het haar zo vreselijk leuk lijkt zou ik het haar zeker laten proberen :Y. Ze zal zelf moeten ondervinden wat ze wel en niet aankan (hoe hard je dat als ouder ook valt). Maar wat in die kleine koppies zit, zit zeker niet in de kontjes... Waarschijnlijk zal ze elk alternatief dat je wellicht aandraagt omdat turnen je eventueel te zwaar lijkt voor haar afdoen als  :{w suf, dom of stom.

Login of registreer om te reageren
20-12-2005 om 19:18 uur

Hoi Sonja,

Ik heb vroeger zelf geturnd en dat ging me qua conditie vrij goed af (qua turnen juist niet, ben niet zo lenig ;))
Ik heb er dus goede ervaringen mee. Komt misschien ook omdat er altijd genoeg tijd was om uit te rusten tussen het turnen door. Het turnen zelf heb ik ook nooit als zwaar ervaren, ik kon altijd met de groep meedoen terwijl ik met andere sporten juist niet kon meedoen.
Ik zou het Fieke zeker laten proberen, zeker als je van te voren nog wat Ventolin kunt geven.

Groetjes

Hilde

Login of registreer om te reageren
20-12-2005 om 21:51 uur

Hoi Sonja,

Ik heb vanaf mijn 2e tot mijn 21e geturnd en heb eigenlijk heel weinig last van mijn astma gehad. Het enige waar ik last van had, ondanks 14 uur trainen per week, is dat ik na een vrije oefening altijd helemaal kapot en hijgerig was. Ik had toen echter geen onderhoudsmedicatie. Ik heb pas echt flink last van mijn astma gekregen toen ik stopte met semi-topsport. Ook als ik nu in een gymzaal wat turn heb ik geen last. Mijn zoon had op zijn jongensgym ook heel weinig last van zijn astma. Ik hoop dat je er wat mee kan, maar net als het eerdere advies zou ik zeggen: Laat het je dochter gewoon uitproberen en licht de juf van tevoren in.
Succes ermee.
Angelique

Login of registreer om te reageren
23-12-2005 om 19:23 uur
Reactie op sonja

Nou mijn meisje weet al wat ze wil! Ze wil turnen! Nou heeft Fieke niet echt een hele zware astma (tja...wat is zwaar/wat is licht natuurlijk) maar als ik haar voor het sporten op school laat puffen met ventolin, kan ze die lessen bijna altijd goed vol houden. (uitzonderingen met heel heet weer of erge verkoudheid bv) Dus je zou zeggen dat turnen dan ook zou moeten kunnen. Hoe denken jullie daar over?

Groetjes Sonja

Hoi Sonja,

Laat Fieke het inderdaad eerst eens een paar keer proberen. Op zich denk ik wel dat het moet lukken als het nu met sporten op school ook wel goed te doen is. Ben benieuwd. Wens haar maar succes met het behalen van haar zwem ABC  ^O^

Login of registreer om te reageren