Hoe lang voordat Qvar aanslaat?

18-12-2005 om 15:15 uur

Lieve allemaal,
Ik heb de laatste paar berichten gelezen en schrok van de herkenning.
Mijn meisje van 16 maanden is al vanaf haar geboorte veelvuldig aan het niezen en aan haar neus aan het wrijven. Aan het eind van de zomer liep het echt de spuigaten uit. Continu een rochel in haar keel, om de week heftige koorts (tegen en over de veertig graden), niet willen eten (op een dag drinkt ze drie keer bij mij en eet ze soms pap. Thats all), achterblijven in groei (ze weegt 8 kilo) tientallen keren per uur gapen. Het allernaarste vind ik het wel het ' Pieterburen concert' in de slaapkamer. Ze hoest zo hard, ze blaft gewoonweg en dat gaat maar door s nachts. Nu heeft de kinderarts het peuterastma genoemd en haar Ventolin en Qvar voorgeschreven. Ventolin doet niks, ze blijft nog steeds hoog en snel ademen.
Sinds twee weken geven we twee keer daags Qvar. Vannacht hebben we weer maar een uurtje of twee geslapen door haar veelvuldig geblaf en gehuil. Ik krimp vaak ineen door de intensiteit van het gehoest. Ben aan het eind van mijn latijn, maa dat zullen velen hier hebben.
Weet iemand hoe lang het duurt voordat Qvar gaat helpen? Ik heb het idee dat de slijm niet verminderd.
Ook vermoed ik dat ze allergisch is voor huisstofmijt, ook al wezen bloedtesten -nog- nix uit. Op deze leeftijd is het vaak nog niet te zien. Weet iemand waar je die allergievrije matrashoezen kan kopen en of dit vergoed wordt door de ziektekostenverzekeraar?

Ook heeft Tess een koemelkallergie en heeft ze heftig exceem gehad. Het leek erop dat toen het eczeem verminderde, de luchtwegklachten verhevigde. ;(

Liefs, Els

Login of registreer om te reageren
18-12-2005 om 16:24 uur

hai
ach gossie weer zon kleintje wat een zorgen toch
op astmacentrum heideheuvel is mij verteld dat het zeker 3weken duurt voordat de qvar echt zn werk gaat doen
ik hoop dat je kleine snel opknapt veel beterschap en liefs ukkie

Login of registreer om te reageren
18-12-2005 om 16:36 uur

Hoi Veertje

Ik weet uit eigen ervaring dat het inderdaad een poos duurt voordat Qvar werkt. Gelukkig doet het dan door de kleine deeltjes wel goed zijn werk. Ik hoop dat je kind snel weer opknapt.

Groetjes
Hilde

Login of registreer om te reageren
18-12-2005 om 16:49 uur

tegen het slijm kan je haar misschien naaast de pufjes (als je dat nog niet doet)  bisovlon of een ander drankje geven wat het slijm doet oplossen...moet je wel even kijken vanaf hoe oud ze dat mogen hebben... dat hielp bij die van mij erg goed...ook mijn dochtertje heeft als ze geen last heeft van haar longen of veel meer last van eczeem of van een altijd maar verstopte neus....het is net alsof het er op een of andere manier uit moet....als dat niet via de longetjes gaat gaat het wel dmv eczeem ofzo....en als de astma opspeelt is de exceem weer helemaal weg.....raar maar waar ....sterkte met die kleine meid en ik hoopd at de Qvar snel aanslaat!!!

Login of registreer om te reageren
18-12-2005 om 16:59 uur

Dank jullie voor het antwoord!
Is het zo dat door de Qvar de slijm verminderd (op de foto was veel slijm in haar longen te zien) en daardoor ook het hoesten? Ze hoest eigenlijk al zo veel maanden (huisarts noemde haar een happy wheezer, terwijl ik haar echt niet blij vind) dat ik me niet eens meer kan voorstellen dat ik een hoestvrij dreumesje krijg! Ik hoop het zoooooooooooooooooooooooo.
Aha, ik heb hier Bisolvon staan, daar ben ik eigenlijk mee gestopt omdat ik niet veel verschil merkte, maar ik ga het weer proberen!

Liefs, Els

Login of registreer om te reageren
18-12-2005 om 21:20 uur

Oh ik word nog hysterisch als ik de term "happy wheezer" hoor  >:D. Mijn zoon ( 3j8m) gebruikt ook Qvar100 2xdgs. Er is mij altijd verteld dat de onderhoudsmedicatie toch wel zeker twee weken nodig heeft om optimaal zijn werk te gaan doen. Omdat mijn zoon overstapte van een ander middel (Flixotide) had het wel sneller effect. Ook mijn zoon hoest werkelijk altijd en overal maar het ergste 's nachts. Zonder onderhoudsmiddel heeft hij ook nog hoge koorts (infecties) maar het hoesten/rochelen is er nog steeds wel helaas. Is er al naar de neus-/keelamandelen gekeken? Vaak geeft dat ook wel verbetering. Toen mijn zoon 17 mnd was is alles verwijderd en heeft hij buisjes gekregen. Hier knapte hij wel van op! De Qvar vermindert ontstekingen en ontstekingen veroorzaken het slijm. Het zou dus wel minder moeten worden na een paar weken.

groet,

Mandy

Login of registreer om te reageren
19-12-2005 om 10:02 uur

Ik gebruik nu ook alweer een aantal maanden Qvar en moet zeggen dat het ook wel even heeft geduurd voor de Qvar het werk deed. Vooral nu de Qvar verdubbeld (2x2) is merk ik verschil.
Ook ik heb perioden met veel slijm/sputum en dan gebruik ik Acetylcesteïne (Fluimucil). Dit werkt bij mij erg goed als ik er niet te lang mee wacht, dan is meestal antibiotica nodig.
De medicijnwijzer van achmeahealth.nl meldt het volgende: Acetylcesteïne
Kinderen vanaf 6 maanden mogen deze slijmverdunner ook gebruiken.
Fluimucil is bij de drogist verkrijgbaar en het merkloze acetylcesteïne bij de apotheek. Mijn voorkeur gaat uit naar dat laatste - dat zijn zakjes van 200mg en kun je (max 3x daags) over de dag verspreiden. Fluimucil bruistabletten zijn 600mg en mag je maar 1x daags.

Mag ik vragen of jouw zoon Qvar in dosis aerosol of autohaler gebruikt?

Login of registreer om te reageren