Misschien groeit hij er wel overheen, die zin kan ik niet meer horen!!

16-12-2005 om 19:37 uur

Hallo allemaal,
Erg veel herkenbare verhalen gelezen op deze site. Sinds een maand is bij mijn zoontje astma vastgesteld. Hij is nu bijna 18 maanden. Vlak na zijn geboorte had ik dit vermoeden al, maar werd weg gewuift door mijn huisarts, uiteindelijk een maand geleden na vele verkoudheden, hoestbuien tot overgeven aan toe, en koortsbuien heb ik mijn huisarts even uitgeschakeld en heb buiten haar om een afspraak gemaakt bij het ziekenhuis. Daarna haar een verwijs brief gevraagd en gezegd dat ik nu wel eens serieus genomen wilde worden. Wat was ik blij dat ik dit gedaan had, want nu wist ik het zeker.Sam heeft astma, opluchting en verdriet liepen door elkaar. Jeetje wat een aanslag voor mijn mannetje en mij dacht ik... Maar over de eerste schok heen te zijn en te zien dat hij het super doet op zijn ventolin was ik toch wel blij. Nu heeft hij sinds gister flixotide erbij, hopen dat daardoor zijn hoest ook wat minder wordt. Het gaat bij mij echt door merg en been om Sam zo te horen hoesten en machteloos te staan.
Ik heb zelf als 6 jarige astma gekregen en weet hoe beangstigend zo'n astma aanval kan zijn en hoe weinig je dan hebt aan iemand om je heen.
Toen ik aan vrienden vertelde dat Sam astma heeft zeiden ze allemaal standaard..Oh, maar daar kan hij overheen groeien... Ja en, wat heb ik daar nu aan als hij ligt te hoesten en overgeeft van het hoesten, als ik zijn medicijnen moet geven omdat hij zo piept... Die opmerkingen helpen niet, want ik voel me dan absoluut niet gesteund. Of klinkt dit stom?
Ach, ja, ik ga weer even lekker verder lezen op deze site, kijken of ik nog wat informatie kan vinden.
Hoe zit het trouwens met allergien? Ze hebben bij Sam niets kunnen vinden in het bloed, maar zoals ze dan zeggen: dat wil niet zeggen dat hij er geen heeft. Moet ik nou voorzorgsmaatregelen nemen? Allergievrije knuffels aanschaffen en zo of gewoon wachten tot hij ze wel krijgt. Ik weet bijna zeker dat hij ze krijgt/heeft, aangezien hij extra benauwd is als we het konijn verschoont hebben of hij bij opa en oma is geweest met de honden en de kat... Wie heeft goede raad voor me?
Groetjes Joke

Login of registreer om te reageren
16-12-2005 om 21:01 uur

Hoi Joke,

Mijn zoontje heeft nu twee jaar astma. Tegen mij hebben
ze van het begin af aan gezegd dat we niks in en om huis moesten
verranderen(was ook de hond en vogel al weg aan het doen!!!).
De opmerking ,van jan en alleman, dat hij hier nog wel overheen groeit
ben ik ook spuugzat. Die mensen weten het allemaal beter, maar ik moet het
eerst nog maar eens zien. Bij Keanu hebben ze de allergien al twee keer getest
en hier is al twee keer niks uitgekomen, maar zoals je zegt:dat wil niet zeggen dat hij ze
niet heeft/krijgt.Ik zou dus niet teveel gaan aanpassen, in en om je huis, zolang je niet
precies weet van wat hij die aanvallen krijgt. Keanu begint ook weer te hoesten en te spugen,
weer aan de airomir dus, ben benieuwd  waar het opaan gaat.
Suc6 met Sam. Oja, wij hier op het forum begrijpen je wel en kunnen je ook wat steunen.
Groetjes Jill

Login of registreer om te reageren
16-12-2005 om 21:46 uur

hoi Joke,

Ik herken zo ontzettend veel uit jouw verhaal, Wij hebben nu een mannetje van bijna 5 jaar en hebben precies 4 jaar en 2maanden af en aan bij de huisarts gelopen. Veel onbegrip maar helaas niet zoals jij gereageert om naar het zieken huis te gaan. Thom bleek bij een bloedonderzoek april j.l dat hij dus allergisch is voor graspollen, huisstofmijt en katten. Thom was altijd ziek, hoge koorts, hoesten tot overgevens toe en steeds niezen. Nadat de allergieen geconstateerd waren moesten onze katten weg, vloerbedekking uit de slaapkamers en allergeen vrije hoezen. Ik moet zeggen dat het nu beter gaat, Hij gebruikt dagelijks flixotide en ventolin en een anti allergie pil en dagelijks flixonaise. Je hebt het over dat er nu niets uit zijn bloed komt maar ik moet toegeven dat dat bij Thom destijds ook het geval was. Nu blijkt hij dus wel degelijks allergisch te zijn en nog wel in ernstige mate ook. Ik moet je wel eerlijk zeggen dat als ik dit van te voren geweten had wel maatregelen genomen en destijds al mijn huis aangepast. Ik bedenk dan maar zo dat ik er in ieder geval iets aan gedaan heb. Kijk ik voel me nog soms wel eens schulidg dat ik destijds niet laminaat heb genomen etc, maar hij had geen allergie dacht ik. Het is moeilijk maar zoals jij beschrijft hoe jou Sam de nachten door komt en dat hoesten etc, is wel heel erg herkenbaar en overeenkomstig met onze zoon. Je moet het natuurlijk zelf weten maar ik zou eens een CARA vpl eens tips te laten geven in je huis. Bij ons heeft ze een rondje gelopen in het huis en we kwamen veel dingen tegen die anders konden en pracktischer konden zodat het huis ook makkelijker schoner te houden is. Maar goed, Joke, het is niet makkelijk om die eigenwijze huisartsen te hebben ik weet er alles van, lees maar eens op de site. Wil je meer weten dat laat je het maar weten.
Heel veel sterkte en ik vind het onzettend goed van je dat je naar het ziekenhuis bent gegaan zonder die huisarts, daar is moed voor nodig!top!

gr. CLaudia

Login of registreer om te reageren
18-12-2005 om 21:25 uur

Ik herken het helemaal, het wordt hier ook nog steeds gezegd... Maar ik denk dan maar: Eerst zien en dan geloven. Mijn zoontje is nu 3 en half jaar en gaat nu zelf aangeven dat hij pijn op zijn borst heeft: Hartverscheurend... Maar gelukkig met gaat het met puffen wel oed, en kan ook een aanval voorkomen worden.

Veel strekte!
Martha

Login of registreer om te reageren
18-12-2005 om 22:41 uur

ooooh.... zo herkenbaar! dat hoor ik ook steeds!  >:(  ik kan daar ook heel kwaad op worden! Net of het daarom nu minder erg is! en het zijn altijd mensen die er zelf GEEN ervaring mee hebben! het zijn van die dooddoeners..vind ik! Zo ook met haar melk-/soja allergie...wordt ook nooit echt serieus genomen, lijkt het wel! BAH!
Ik hoor ook vaak: maar je ziet niks aanFieke...dan denk ik: NOU EN!!! dat wil nog niet zeggen dat er niks aan de hand is! Meestal reager ik nogal knullig op zulke dingen, vind ik! Ik ben nog steeds op zoek naar een goed en afdoende antwoord....dus als iemand en goeie voor mij heeft...graag!  ;)

groetjes Sonja

Login of registreer om te reageren
19-12-2005 om 10:04 uur

ik geef geen eens antwoord meer als ze zeggen dat ze er wel overheen groeit want ook al is dat zo wat heb ik er nu aan....de kinderarts zei laatst al tegen mij dat ze waarschijnlijk geen eens astma heeft (omdat ze al een jaar opname vrij is  :?) maar de longarts (in een ander ziekenhuis) moest daar echt om lachen want snapte niet hoe je dat kon zeggen als je kijkt naar haar verleden en naar de hoeveelheid medicijnen die ze nu heeft....en hoe onstabiel ze nu nog is....ook met haar allergieën ben ik nooit serieus genomen door de kinderarts totdat ze met een anafilactische shock op de eertse hulp zat toen geloofde ze me opeens wel!!! jij kent je kind het beste en als je merkt dat hij reageerd op bepaalde dingen moet je dat gewoon even vermijden....mijn dochtertje is 5 en zelfs bij haar weten ze nog niet percies waar  ze allergisch voor is...uit de test kwam o.a honden en katten...maar daar reageerd ze dus niet op als ze er bij ze bij ze in de buurt komt terwijl ik een tapijt winkel binnen kan stappen en haar ogen worden dik en ze begint meteen te niezen....mij is altijd verteld dat zo een bloed onderzoek weinig zegt....pas bij 7 jaar....nou Sterkte met je kleine vent!!!

Login of registreer om te reageren
19-12-2005 om 10:51 uur

Herkenbaar inderdaad -O-. Al dan niet vergezeld van de opmerking: 'Ik (of mijn broer, opa, oom of tante) heb het vroeger ook gehad, en bij mij is ook alles overgegaan'.
Kennelijk snapt niemand dat het helemaal niet interessant is wat er met een ander is gebeurd als je er zelf middenin zit -O-.

Login of registreer om te reageren
19-12-2005 om 10:59 uur
Reactie op Shamrock

Herkenbaar inderdaad -O-. Al dan niet vergezeld van de opmerking: 'Ik (of mijn broer, opa, oom of tante) heb het vroeger ook gehad, en bij mij is ook alles overgegaan'.
Kennelijk snapt niemand dat het helemaal niet interessant is wat er met een ander is gebeurd als je er zelf middenin zit -O-.

Dit vind ik een erg rakende opmerking! Want zo ervaar ik dat namelijk ook! Ik heb behoefte aan herkenning, samen met andere ouders die hetzelfde meemaken en niet aan verhalen over vroeger, want we hebben het over het hier en het nu!

Martha

Login of registreer om te reageren
19-12-2005 om 11:34 uur

Hallo allemaal,

Bedankt voor de lieve reacties en jullie verhalen.
Ik vind het fijn om te merken dat iedereen wel eens tegen die domme reacties oploopt. En dat andere dus ook graag de erkenning willen en niet de verhalen van anderen. Het doet nog al wat met je als je te horen krijgt dat je kind astma heeft er veranderd toch een hele hoop, zeker als er nog eens allergien bij komen kijken en volgens mij komen die er altijd wel bij kijken helaas...

groetjes Joke

Login of registreer om te reageren
19-12-2005 om 11:37 uur

Ik heb gemerkt dat ik er ook behoefte aan had om herkenning van andere ouders te krijgen.
Ook ik heb tot voor koort die opmerking :" hij groeit er wel over heen"gehoord

Hier zijn er tenminste ouders die weten wat je doormaakt...
Bij onze Jefrey is er nog geen allergie gekonstateerd maar we weten wel dat hij op katten en cavia's reageert.

Rianne

Login of registreer om te reageren
22-12-2005 om 20:56 uur

ook wij krijgen nog steeds te horen, oh hij groeit er wel overheen. Gerrit-Jan heeft nu al negen jaar astma en het ene moment gaat het gewoon beter met hem dan het andere moment. Nu gaat het zelfs goed met hem sinds hij Spiriva heeft, maar dat heeft nog niet te betekenen dat hij er overheen kan groeien. Astma groei je nooit overheen, het wordt minder maar kan ten aller tijden weer terug komen. Dokter Duyvenstein van het UMCG heeft ons dit ook heel duidelijk gemaakt. Hij zegt ook, het kan een hele tijd goed gaan door vooral hormoonverandering maar het zal altijd blijven sluimeren.
Dit hou ik maar in mijn achterhoofd en denk dan als iemand zegt van hij groeit er wel weer overheen. Ja hoor, jij weet het beter en draai me dan om.

Login of registreer om te reageren