Wat zijn mogelijke consequenties van stoppen met medicatie

16-12-2005 om 18:50 uur

Beste Frans,

Ik lees op het astmaforum dat best veel mensen onprettige bijwerkingen ervaren door de medicatie tegen astma.

Ook ik ervaar veel klachten, bij mij komt het door mijn seretide gebruik denk ik.
Bij mij is mijn astma toevallig ontdekt en achteraf bleek dat ik het al veel langer had. Uit medisch onderzoek op mijn werk (incl. blaastest) kwam in 1999 naar voren dat ik cara patient was. Ik moest toen op bezoek komen bij de bedrijfsarts om mijn "vreemde" blaastest resultaat te bespreken. De vraag die toen gesteld werd, was...ben je wel eens benauwd, voel je jezelf goed...ja was mijn antwoord...dus er is verder geen aandacht aan besteed. Totdat, toevallig door onderzoeken voor een longziekte in 2004, in het ziekenhuis tot uiting kwam dat ik astma had en werd besloten door de longarts in 2005 dat ik medicatie daartegen moest gaan gebruiken (de seretide dus). Sinds die medicatie voel ik me veel slechter.
Conclusie is dat ik me veel beter voel ZONDER medicatie.

Maar wat zijn eigenlijk de consequenties voor de longen in het algemeen wanneer de medicijnen niet worden ingenomen ?

Met vriendelijke groet,
Miranda

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
19-12-2005 om 16:58 uur

Beste Miranda

Soms komt inderdaad voor dat iemand astma heeft, maar er geen last van heeft. Kennelijk voelen sommige mensen dat minder goed. Dat klinkt prettig, maar soms zie je daarbij toch nog behoorlijke afwijkingen in de longfunctie. Dan is het vaak beter om daar toch een behandeling voor te geven.

De reden dat astma in dit soort situaties behandeld moet worden is vooral het voorkomen van blijvende beschadigingen van deluchtwegen. We weten namelij dat er bij astma een continue ontsteking in de luchtwegen zit. Dat is de reden van de luchtwegvernauwing. Die onststeking kan leiden tot verlittekening van de luchtwegen. Dat probeer je met de medicijnen te voorkomen.

Als je van de Seretide veel last van bijwerkingen hebt moet je bespreken of dat niet door een ander medicijn kan worden vervangen, er is nog meer mogelijk.

Succes,

Frans

Login of registreer om te reageren