astmatische bronchitis valt dit onder astma of copd

13-12-2005 om 18:43 uur Gesloten

Hoi frans

mijn vraag is eigenlijk heel eenvoudig. Ik heb al jaren last van chronische astmatische bronchitis. Ik sta onder behandeling van mijn ha en tot nou toe gaat dit best wel goed. Maar ik heb vandaag met een collega staan praten en zij stelde dus de vraag of astmatische bronchitis onder copd valt of onder astma. Mijn ha kan dit ook wel beantwoorden maar op dit moment voel ik me voor de tijd van het jaar redelijk en hopelijk hoef ik de eerste tijd niet meer naar hem toe. Vandaar mijn vraag.
copd heeft voor een groot deel te maken met roken en ik heb nooit gerookt(behalve dan die paar stiekeme sigaretjes in de pubertijd.)

groetjes anna

De reacties zijn gesloten.
Zorgprofessional
13-12-2005 om 22:18 uur

Beste Anna

Astmatische bronchitis is eigenlijk een wat verouderde term, we noemen dit tegenwoordig astma.

Vroeger sprak je van astmatische bronchiale bij een beeld dat we nu astma noemen.
Dit werd onderscheiden van chronische bronchitis. Dat is als je veel hoest (minstens 2 maanden achter elkaar, minstens 3 dagen per week) en emfyseem. Chronische bronchitis en emfyseem nemen we nu bij elkaar en noemen we COPD: chronische obstructieve longaandoeningen.

groet,

Frans

22-12-2005 om 14:30 uur

Bedankt voor de vraag. Ik heb ook chronische astmatische bronchitis en wist niet waar het bij hoorde. Mijn klachten komen na deze uitleg meer voort uit COPD ondanks dat ik nooit heb gerookt.