Zwangerschap en medicijnen

10-12-2005 om 15:00 uur

Hallo,

Al een poosje ben ik bezig om er achter te komen, welke medicijnen je beter niet kunt gebruiken tijdens een zwangerschap. Tot nu toe vertellen de huisarts, longarts en de apotheker andere dingen. Momenteel gebruik ik pulmicort, oxis en ventolin. Volgens het laatste nieuws schijnt het zo te zijn, dat de pulmicort geen kwaad kan, de oxis wordt echt afgeraden en aan het eind van de zwangerschap mag de ventolin ook niet meer gebruikt worden (maar ja wanneer is aan het eind). Ik kom er gewoon even niet meer uit. Vooral omdat er dus ook eigenlijk geen enkele lange luchtwegverwijder zou kunnen gebruiken. Met als gevolg dat ik dus weer benauwd ga worden! En ik denk dat ook dat voor zo´n kleintje niet goed is!!!
Wie heeft hier ervaring mee en kan mij helpen?

In ieder geval al bedankt voor het lezen van dit verhaal.

Groetjes Corine

Login of registreer om te reageren
12-12-2005 om 10:35 uur

Hoi Corine,

Ik ben laatst zelf naar de huisarts geweest met eigenlijk dezelfde vraag als jij. Hij vertelde mij dat je pulmicord juist niet mag gebruiken. ventolin mag volgens hem wel als het echt nodig is. Verder had hij het nog over een ander medicijn dat je wel mag gebruiken maar ik ben even de naam kwijt. het was volgens mij een luchtwegverwijderaar in combinatie met een ontstekingsremmer. Ik weet niet of je op dit moment al zwanger bent, maar hij vertelde mij ook dat er een kans is dat als je zwanger bent je astma-klachten verdwijnen. Ze kunnen ook erger worden of gelijk blijven. Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

groetjes, popje

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
12-12-2005 om 16:03 uur

Beste Corinne

Ik heb op een internetsite (www.spreekuurthuis.nl) hier al een heel verhaal over geschreven.

Hier gekopied en paste:

Zwangerschap en astma
Veel patiënten met astma die zwanger zijn geworden, melden dat hun klachten veranderen. Ongeveer eenderde van de vrouwen krijgt meer last en eenderde juist minder. Opvallend hierbij is dat de meeste vrouwen bij een volgende zwangerschap opnieuw dezelfde verandering ervaren. Waarschijnlijk speelt de verandering van de hormoonhuishouding een belangrijke rol.
Vanzelfsprekend is het belangrijk om te weten hoe veilig de medicijnen zijn voor het ongeboren kind, en of het niet verstandiger is om de medicatie te verminderen. De gouden regel is echter dat het voor de gezondheid van zowel de moeder als het ongeboren kind belangrijker is om de klachten goed onder controle te houden. Luchtweginfecties en kortademigheid kunnen leiden tot het opvlammen van de ontsteking en stress. Hierdoor kunnen moeder en kind schade oplopen. Ook kan het leiden tot een ernstige astma-exacerbatie waarbij - naast de genoemde risico's - de zuurstofconcentratie in het bloed te laag kan worden.
Tijdens een zwangerschap worden over het algemeen medicijnen voorgeschreven die al lang op de markt zijn, en waarmee ruime ervaring is opgedaan bij zwangere vrouwen. Luchtwegverwijders, zoals kortwerkende b2-mimetica (salbutamol en terbutaline) kunnen zonder gevaar in de gebruikelijke dosering genomen worden. Met langwerkende b2-mimetica is minder ervaring, maar tot nu toe zijn er nog geen aanwijzingen dat deze middelen schadelijker zijn. Met de inhalatiesteroïden beclomethason en budesonide is al zoveel ervaring opgedaan dat deze middelen voldoende veilig zijn tijdens de zwangerschap. Waarschijnlijk geldt dat ook voor het nieuwere fluticason en de ontstekingsremmer montelukast. Toch gaat de voorkeur uit naar de oudere middelen. Een astma-exacerbatie moet, ook tijdens de zwangerschap, soms behandeld worden met prednisolon. Dit medicijn levert weliswaar een gering risico op voor het kind, maar de risico's van een onbehandelde exacerbatie zijn veel groter.

Dus:
1. astma moet goed onder controle zijn, is essentieel.
2. Inhalatiesteroiden mogen, bij voorkeur de oudste waar we het meest ervaring mee hebben: Pulmicort en beclomethason
3. Ventolin idem, middelen als oxis zijn nieuwer, kunnen waarschijnlijk ook, maar er is minder ervaring mee. Dus enige voorzichtigheid.

Succes

Frans

Login of registreer om te reageren