Zelf astma en allergie: hebben jullie nagedacht over erfelijkheid?

18-08-2005 om 17:41 uur

Hai,

tja, mijn vraag staat eigenlijk al bij het onderwerp. Ik ben 28 en heb astma, allergie, eczeem en hooikoorts. Het zit bij ons in de familie (moeders kant). Mijn vriend en ik willen in de nabije toekomst  ;) graag kinderen.
Zijn er hier mensen die voordat ze aan kinderen begonnen hebben nagedacht over de erfelijkheid? Hebben jullie voorzorgsmaatregelen genomen? Welke? En hoe is het nu met jullie en de kinderen?

Ben benieuwd naar reacties,

groetjes,
Loutje

Login of registreer om te reageren
18-08-2005 om 18:14 uur

Ja wij hebben er inderdaad heel erg over nagedacht. Maar onze kinderwens was toch te groot om het niet te doen. Heb er ook wel met de huisarts over gehad. De kans was natuurlijk 50%. Klopt ook wel want mijn jongste heeft dus helemaal geen astma gelukkig maar.
Verder heb ik mijn oudste 14 maanden zelf gevoed en de jongste meer dan een half jaar. En toen ook wel opgelet op mijn voeding. Babykamer met gladde vloeren enz.
De oudste kreeg dus last vanaf haar derde toen ze naar de peuterspeelzaal ging. Werd toen konstant verkouden en uiteindelijk bleek dit dus astma te zijn. Heeft wel serieuze astma. De j0ngste dus niet.
Blijft moeilijk denk ik maar ben wel heel gelukkig met mijn kinderen.
Hoop dat je eruit komt?

Login of registreer om te reageren
18-08-2005 om 18:20 uur
Reactie op Loutje

Hai,

tja, mijn vraag staat eigenlijk al bij het onderwerp. Ik ben 28 en heb astma, allergie, eczeem en hooikoorts. Het zit bij ons in de familie (moeders kant). Mijn vriend en ik willen in de nabije toekomst ;) graag kinderen.
Zijn er hier mensen die voordat ze aan kinderen begonnen hebben nagedacht over de erfelijkheid? Hebben jullie voorzorgsmaatregelen genomen? Welke? En hoe is het nu met jullie en de kinderen?

Ben benieuwd naar reacties,

groetjes,
Loutje

Daar hebben we geen moment bij stilgestaan. Eigenlijk best raar, want in mijn kant van de familie zitten astma/allergieën en bovendien heb ik een hartruis waar ik jarenlang een cardioloog voor heb bezocht... Geen enkele gedachte aan besteed toen de hormonen begonnen te gieren :+.
Buiten de gewone kinderziektes heeft mijn oudste wel eczeem gehad (maar daar nu geen last meer van :) ). Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik een rolberoerte kreeg (en bijna van de operatietafel afdonderde) toen de verpleegkundige na de geboorte van mijn jongste zei: "Er is iets mis met je kindje...". Allerlei rampscenario's schieten op dat moment door je hoofd, maar gelukkig was het allemaal lang niet zo erg als zij ons deed geloven (raar wijf -O- ).

Login of registreer om te reageren
18-08-2005 om 22:04 uur

hai
nee niet ovr nagedacht nee,maar zit aan mijn kant in de familie
ondanks dat mn dochter zo ziek is had ik r niet willen missen ben dolgelukkig met haar en haar zusje(die is geboren met hartafwijking war ze met 6mnd aan is geopereert en dat was voor mij wel een reden om niet meer kinderen te krijgen
liefs ukkie

Login of registreer om te reageren
20-08-2005 om 00:15 uur

Zelf heb ik (nog) geen kinderen, en op zich speelt zoiets best wel door je hoofd neem
ik aan, maar wat anderen ook al aangeven hier, denk ik, dat de kinderwens toch groter zal zijn.

Natuurlijk hoop je op een gezond kind, maar om nou geen kinderen te nemen omdat ze
mogelijkerwijs astma zullen hebben vind ik wel te ver gaan persoonlijk.

Login of registreer om te reageren
20-08-2005 om 10:42 uur
Reactie op Mark

Zelf heb ik (nog) geen kinderen, en op zich speelt zoiets best wel door je hoofd neem
ik aan, maar wat anderen ook al aangeven hier, denk ik, dat de kinderwens toch groter zal zijn.

Natuurlijk hoop je op een gezond kind, maar om nou geen kinderen te nemen omdat ze
mogelijkerwijs astma zullen hebben vind ik wel te ver gaan persoonlijk.

Kinderen NEEM je niet Mark, die KRIJG je! ;)

Hier wel degelijk over nagedacht om er nog een keer aan te beginnen, maar vanuit een andere situatie. Viento is te vroeg geboren en zijn longproblemen komen meer daardoor dan door erfelijkheid. Maar inderdaad overweegt de kinderwens!

Login of registreer om te reageren
22-08-2005 om 17:59 uur
Reactie op Teigetje

Viento is te vroeg geboren en zijn longproblemen komen meer daardoor dan door erfelijkheid.

Hey hier nog een (veel) te vroeg geborene, ik vond 28 weken wel lang genoeg, hoezo ongeduldig typje :P Toch is het denk ik moeilijk bepalen wat de oorzaak van de astma is? Het kan door vroeggeboorte komen, kan het geërfd hebben van mijn moeder,  een combinatie van die 2, of misschien zelfs gewoon toeval?

Wat zelf kinderen krijgen betreft (nu nog niet aan toe maar ooit misschien): ik heb er wel al es over nagedacht of ik inderdaad het risico wil nemen dat je je ziekte doorgeeft, zeker als je bv een partner hebt die ook astma of andere longziekte heeft. Aan de andere kant doet de natuur toch wat ze wil en zou je nog aangenaam verrast kunnen worden! Er zijn zoveel dingen die mis zouden kunnen gaan, die je ook niet kunt voorspellen. Gelukkig worden er ook heel veel gezonde baby's geboren dus ik denk uiteindelijk dat ik zou besluiten: als je kinderen wilt moet je dat gewoon proberen en er het beste van hopen, net als iedereen. Misschien speelt in die beslissing wel mee de mate waarin je zelf last hebt van je astma, en de risico's die er voor jezelf aan verbonden (kunnen) zitten? Ik heb altijd zoiets van: astma kan heel vervelend zijn maar er zijn altijd nog veel ergere dingen!

Login of registreer om te reageren
22-08-2005 om 19:06 uur
Reactie op Grietje

Hey hier nog een (veel) te vroeg geborene, ik vond 28 weken wel lang genoeg, hoezo ongeduldig typje :P Toch is het denk ik moeilijk bepalen wat de oorzaak van de astma is? Het kan door vroeggeboorte komen, kan het geërfd hebben van mijn moeder,  een combinatie van die 2, of misschien zelfs gewoon toeval?

Het is wel zo dat beademingsapparatuur je longen beschadigd, en als je dan nog astma erbij hebt is dat vaak een combinatie die niet zo geweldig is...

Login of registreer om te reageren
20-08-2005 om 12:46 uur

Dat klopt kinderen krijg je en neem je niet. Vaak vergeten ouders dat het eigenlijk niet zo vanzelfsprekend is. Ik vind het nog steeds een wonder dat ik kinderen heb. Heeft heel lang geduurd voordat ik zwanger was en vooral met mijn verleden veel in ziekenhuizen en veel ziek zijn had ik nooit gedacht dat dit voor mij was weggelegd. Terwijl ik eigenlijk al van jongs af aan overal ging oppassen altijd met kinderen bezig was. Met jongekleine kinderen maar ook met jongeren. Het was echt mijn lust en mijn leven.
Beschouw kinderen nog steeds als een wondertje en geniet er iedere keer weer van.

Login of registreer om te reageren
20-08-2005 om 15:01 uur

Ha, meteen al reacties! Bedankt in ieder geval!

en idd, kinderen krijg je en het is natuurlijk nog maar af wachten of dit wonder ook voor ons is weggelegd.

als er nog meer mensen zijn die hier hun reactie willen geven, graag!

Login of registreer om te reageren
22-08-2005 om 16:45 uur

Goh, dat je hierover nadenkt als je kinderen wilt.

Bij ons is het heel anders. Zowel mijn man,ik, en onze ouders hebben geen astma maar ons zoontje van 6 dus wel.
Toen hij de eerste aanvallen had, wist ik ook niet wat het was en de huisarts benoemde het ook niet.
Plots vroeg mijn moeder mij of hij geen astma had.
Astma? dat kan toch niet zei ik.
Toen vertelde ze me dat haar moeder (mijn oma dus) ook altijd astma had.
Het kan dus enkele generaties overslaan want ik wist absoluut niet dat dit in de familie zat want ook van ooms, tantes, neven en nichten heb ik nooit gehoord dat ze het hadden.
Zo zie je maar weer dat je het nooit van te voren kunt weten.

Groetjes Callie

Login of registreer om te reageren