Allerfre

06-12-2005 om 21:37 uur

Onze zoon van bijna 5 jaar kan niet meer buiten Allerfre. In de bijsluiter staat dat je het niet te lang mag gebruiken, maar we hebben al 2 keer geprobeerd het een week niet te geven maar dan niest hij de boel bij elkaar en is dan erg snotterig. Er lopen dan hele draden snot uit zijn neus. Hij is zo bekend allergisch voor huisstofmijt, graspollen en katten. Maar mijn vraag is kan allerfre nu het hele jaar geslikt worden? Hij krijgt een half tabletje per dag. Kan dat kwaad? Ik kom er niet uit!

Login of registreer om te reageren
07-12-2005 om 00:17 uur

Allerfre is een antihistaminica, waarbij in de bijsluiter net als bij de meeste andere soortgelijke medicijnen staat dat je het maar een korte periode mag gebruiken. Het wordt echter ook standaard toegepast bij mensen met huisstofallergie en die slikken dat dan elke dag, jaar in jaar uit... ik heb al es discussie gehad bij de apotheek, die beweerden dat ik het te vaak gebruikte omdat ik het alleen " zonodig" moest slikken, maar dat is dus bij mij elke dag (helaas is dat zelfs niet voldoende, maar meer is me niet voorgeschreven).
Voor zover ik weet wordt allerfre niet vergoed? Als ik jou was, zou ik naar de huisarts gaan en vragen om een antihistaminica dat wel vergoed wordt. De arts kan meteen je zorgen wegnemen over de risico's van deze medicijnen en de dosis optimaliseren/ in de gaten houden. Succes ermee!

Login of registreer om te reageren
26-12-2005 om 22:57 uur

Hallo, Mijn dochter (inmiddels 12 jaar) is al vanaf haar kleuterleeftijd aan de loratadine (=hetzelfde als allerfree en claritine). Nog nooit een probleem geweest. zelfs toen ze ongeveer 20 kg woog kreeg ze al een heel tablet (mag pas vanaf 30 kg) anders hielp het niet.  Het is een medicijn waar ze nogsteeds niet zonder kan want het werkt bij alle vormen van allergie.

Als je kind dus hele erge hooikoorts heeft moet de huisarts dat aantonen en laat hem/haar je loratadine voorschrijven. Dit wordt volledig vergoed door het ziekenfonds.
De huisarts moet bevestigen dat je kind chronisch deze medicatie nodig heeft en dan gaat dat wel goed.

Succes!

Login of registreer om te reageren