Heesheid en hoesten

20-12-2008 om 14:40 uur

Ondanks dat ik 1600 symbicort  en 5 keer per dag salbutanol gebruik blijf ik hoesten en is mijn stem schor.  Wie heeft daar ook ervaring mee en blijft dit de hele winter zo. Ik heb al een antibiotica kuur gehad die een week heeft geholpen.Dit is mijn eerste winter zinds ik weet dat ik astma heb. Ook duurde het lang voordat ik geholpen ben omdat ik stille longontstekking had een ontsteking zonder koorts. Herkent iemand dit mijn angst is dat ik dit weer heb maar dan zou de kuur moeten helpen en niet een weekje of is dit de astma.

Groeten Bryan

Login of registreer om te reageren
20-12-2008 om 15:42 uur

Hey,

Vervelend die onzekerheid.
Enige wat ik je echt kan adviseren overleg met je arts, deze heeft een betere kijk op de gehele situatie, voorgeschiedenis en kan je longen beluisteren.

De heesheid kan ook komen door de symbicort, dat is een veel voorkomende bijwerking.
Het hoesten zou eventueel ook kunnen duiden op een onrustige astma maar dit hoeft niet altijd.

Overleg met je arts, beterschap!

Login of registreer om te reageren
22-12-2008 om 12:00 uur

Beste Bryan,

Inhaleren via een voorzetkamer kan de bijwerkingen verminderen, omdat er minder van het medicijn in de mond- en keelholte blijft hangen. Goed spoelen van de mond, zowel voor als na het inhaleren van een ontstekingsremmer, verkleint de kans op schimmelinfecties in de keel.

Een luchtweginfectie kan de overgevoeligheid van de luchtwegen door prikkels (kou, mist, vocht) versterken. Hoesten is wel een symptoom bij astma.
Echter, als je na twee weken blijft hoesten of als je koorts krijgt, is het raadzaam naar de huisarts te gaan.

Met vriendelijke groeten,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren