moeheid

08-12-2008 om 14:18 uur

heer, mevrouw,

sinds een half jaar is bekend dat ik Astma heb. de medicijnen die ik gebruik slaan op het eerst oog goed aan. ik heb minder last van benauwdheid, verkoudheid en allergieen lijken ook een stuk minder heftig.
ik gebruik symbicort en singular.
waar ik wel last van heb is moeheid. ik ben 29 maar voel me 103.de kleinste inspanning zorgt al voor vermoeidheid. ook mijn concentratie lijkt hierdoor achteruit te gaan. af en toe leid de moeheid ook tot duizelingen.
kan dit te maken hebben met de ziekte of het medicijngebruik? en, wat kan ik hieraan doen?

groet Joop

Login of registreer om te reageren
08-12-2008 om 23:47 uur

Hoi Joop,

Lastig hoor! zo moe zijn. Ben je wel al goed ingesteld met je medecijnen? Ik merk zelf dat als ik benauwd ben ook heel erg moe wordt. Ik ga dus niet piepen, maar ik wordt erg moe, kan niet meer denken en ik ben kortademig, na een puf trekt dat helemaal weg.

Sterkte!
Janneke

Login of registreer om te reageren
09-12-2008 om 09:37 uur

Joop, het is bekend dat bij astma vaak vermoeidhied hoort. Ben je misschien ook allergisch? dan is dat ook een prikkel om moet te worden, dan is de oplossing zoveel mogelijk de allergie vermijden.
Ook is het belnagrijk om een goede conditie te hebben, dus om te wandelen, fietsen, sporten etc. Een goede conditie zorgt ervoor dat je meer aan kan en minder moe bent.
en natuurlijk is het belangrijk om goed ingesteld te zijn met medicatie.

er is al veel geschreven over moeheid, kijk maar eens bij de zoekfunctie

Login of registreer om te reageren
09-12-2008 om 11:11 uur

Dag Joop,

Fijn dat de medicijnen vrij goed werken. Moeheid  kan er op duiden dat je astma onvoldoende onder controle is. Naast de medicijnen is het belangrijk om de prikkels waar je gevoelig voor bent zo veel mogelijk te vermijden.

Als je een basisdosering gebruikt die niet al te hoog is kan, in overleg met je behandelend arts, wellicht Symbicort in een hogere dosering of een keer extra gebruikt worden. Hopelijk verdwijnt de moeheid dan en ook de  klachten die je beschrijft.

Als dit niet helpt, kan je arts nader onderzoek doen of er iets anders aan de hand is.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren