met astma last van neus?

03-12-2008 om 19:58 uur

Hallo allemaal,

Ik heb sinds een paar jaar astma,
Mijn vraag is heb je dan ook last van je neus, dat je er geen lucht kan krijgen?
Alleen s'nachts moet ik regelmatig Mentol of Vicks gebruiken om goed te kunnen slapen.
Ik Kan s'nachts plots wakker schrikken met het gevoel dat je bijna geen lucht kan halen.
Is dit normaal?

(Ik heb me laten testen op allergieën voor huisdieren (ivm kat) en ik was nergens allergies voor.)

Hopelijk kunnen jullie hier een verklaring voor geven en misschien tot een oplossing of medicijn te komen.

Mvg Dayna,

Login of registreer om te reageren
04-12-2008 om 13:15 uur

Hallo Dayna,

Mensen met astma hebben luchtwegen die bijzonder prikkelbaar zijn. De longen noemen wij de onderste luchtwegen en de neus en keel noemen wij de bovenste luchtwegen. Het slijmvlies dat de luchtwegen aan de binnenkant bekleedt, en ook de spiertjes om de luchtwegen, reageren op bepaalde prikkels. De huisstofmijt, stuifmeel, huidschilfers van dieren, schimmels, rook, geuren en mist zijn voorbeelden van zulke prikkels. De aanleg voor prikkelbare luchtwegen is vaak erfelijk.

We maken een onderscheid tussen allergische en niet-allergische prikkels. Sommige mensen hebben een aanleg om allergisch te worden voor bepaalde stoffen. Wanneer ze dan regelmatig in contact komen met deze stoffen ontwikkelt zich langzaam een allergie. Voorbeelden hiervan zijn huisstofmijtallergeen, pollen, dierenallergeen. Voorbeelden van niet-allergische prikkels zijn weersomstandigheden, tabaksrook, parfum, chloor, bak- en braadlucht.
Veel allergische prikkels kunnen bij mensen met astma een reactie opwekken. Van niet-allergische prikkels kan iedereen last hebben, maar iemand met astma heeft dit meestal in veel heviger mate, en kan er zelfs ziek van worden.

Neusklachten kunnen in combinatie met astma voorkomen.

's Nachts zijn de bloeddruk en de spierspanning lager, de ademhaling gaat trager, het hart werkt minder hard en de nieren produceren minder urine. Dit verschil tussen dag en de nacht geldt ook voor de prikkelbaarheid van de luchtwegen. De prikkelbaarheid, maar ook de vernauwing van de luchtwegen, neemt tussen één en vier uur in de ochtend toe.

Klachten als niezen, een loopneus of een verstopte neus kunnen goed behandeld worden met plaatselijk werkende middelen zoals neussprays. Deze zijn verkrijgbaar bij de apotheek of drogist. Als je hier onvoldoende baat bij hebt ga dan naar de huisarts.

De Advieslijn

Login of registreer om te reageren