Piekstroommeter

24-11-2005 om 21:19 uur Gesloten

Hallo allemaal,

Ik heb vandaag van mijn huisarts een piekstroommeter gekregen. Hij had alleen niet zoveel tijd om mij alles uit te leggen. Een beetje jammer natuurlijk, want ik heb best wat vraagjes.
In het boekje dat er bij zit staat precies hoe ik hem moet gebruiken, dus dat snap ik wel. Maar ik vraag me bijvoorbeeld af hoe hoog je op die meter moet kunnen blazen. Wat is 'normaal' en wat is bijvoorbeeld 'laag'??  Kan je aan de hand van die eerste meting ook zien hoie 'ernstig' je astma is?
Kan iemand mij iets meer vertellen over die piekstroommeter??

Groetjes van popje

De reacties zijn gesloten.
24-11-2005 om 21:36 uur

Hoi Popje,

Ook ik heb een piekstroommeter,deze heb ik gekregen van de longverpleegkundige.Zij heeft dus ook mijn piekstroom ingesteld.Ik weet zelf niet precies hoe zij dat heeft gedaan en op basis van welke gegevens maar ik kan dan zelf nagaan hoe het met mijn longen "gesteld" staat.Ik heb dus een groene zone die is goed, dan werken in principe mijn longen goed genoeg voor mijn medicatie, de oranje zone betekend dat ik toch eventjes op moet gaan letten en eventueel mijn medicatie iets moet verhogen.De rode zone betekend dat ik contact op moet nemen met mijn arts omdat ik dan waarschijnlijk andere medicatie nodig zal hebben of dat de longarts even naar mijn longen gaat luisteren.Dit is wat ik je een beetje kan vertellen over mijn "ervaring".

24-11-2005 om 22:00 uur
Reactie op popje

Hallo allemaal,

Ik heb vandaag van mijn huisarts een piekstroommeter gekregen. Hij had alleen niet zoveel tijd om mij alles uit te leggen. Een beetje jammer natuurlijk, want ik heb best wat vraagjes.
In het boekje dat er bij zit staat precies hoe ik hem moet gebruiken, dus dat snap ik wel. Maar ik vraag me bijvoorbeeld af hoe hoog je op die meter moet kunnen blazen. Wat is 'normaal' en wat is bijvoorbeeld 'laag'??  Kan je aan de hand van die eerste meting ook zien hoie 'ernstig' je astma is?
Kan iemand mij iets meer vertellen over die piekstroommeter??

Groetjes van popje

Hoi Popje,

De waarde 'normaal' welke jij kunt blazen is iets waar je eigenlijk geen statistieken op lost kunt en hoeft te laten. Het wordt bepaald door hoe hoog jij maximaal komt door te blazen op momenten dat jij je helemaal goed voelt.

Aan de hand van een eerste meting is niet te bepalen hoe ernstig je astma is. Als jij benauwd bent zul je lager, mogelijk flink lager blazen. Dit zegt niet direct iets over de ernst van je astma, meer over de aanval welke je op dat moment hebt.

Bij de apotheek zullen ze je waarschijnlijk ook best uitleg over de piekstroommeter kunnen geven.

Meer te lezen over piekstroommeters:

[*] NHG Piekstroommeting
[*] Zelfmanagement

http://img345.imageshack.us/img345/9974/piekstroom8ht.gif
Bron: Spreekuurthuis.nl

24-11-2005 om 22:09 uur
Reactie op popje

Hallo allemaal,

Ik heb vandaag van mijn huisarts een piekstroommeter gekregen. Hij had alleen niet zoveel tijd om mij alles uit te leggen. Een beetje jammer natuurlijk, want ik heb best wat vraagjes.
In het boekje dat er bij zit staat precies hoe ik hem moet gebruiken, dus dat snap ik wel. Maar ik vraag me bijvoorbeeld af hoe hoog je op die meter moet kunnen blazen. Wat is 'normaal' en wat is bijvoorbeeld 'laag'??  Kan je aan de hand van die eerste meting ook zien hoie 'ernstig' je astma is?
Kan iemand mij iets meer vertellen over die piekstroommeter??

Groetjes van popje

Dit is een hele slechte zaak wat mij betreft. Ik ben van mening dat hij je de piekstroommeter dan (nog) niet had mee moeten geven... Niet zonder dat al je vragen beantwoord zijn. Dat betekend in mijn ogen dat hij òf op dat moment tijd voor je had moeten maken òf je een nieuwe, en dan langere afspraak had moeten laten maken.
Ik hoop dat je hier wat nuttige informatie zult vinden :).

Zorgprofessional
25-11-2005 om 08:57 uur

Normale waarden voor piekstroommeter staan uitgebreid beschreven in de volgende pagina: wat is een normale waarde bij piekstroommeting.
Los daarvan, bij mensen met astma of COPD kan het zijn dat je nooit die normae waarde haalt. Dan moet je weten wat je eigen maxinale waarde is en daar van uitgaan met het verhogen ofverlagen van de medicatie.

Frans Krouwels

25-11-2005 om 08:59 uur

In Heideheuvel worrd ook gewerkt met piekstroommeters. Zij houden daar eerst een maand een grafiek bij met de ochtend en avondwaardes van wat je geblazen hebt. Verder moet je iedere dag daar bij schrijven of je benauwd was ja of nee en andere bijzonderheden. En van daaruit werd dus de groene, oranje en rode zone bepaald en wat te doen bij de verschillende zone's. De grafiek heb ik al eerder op dit forum geplaats.

31-12-2005 om 16:20 uur

Vergeet in een periode van gebruik van de piekstroommeter ook het reinigen hiervan niet. Een goede schone meter werkt beter!

Ray