astma geconstateerd, zonder hoesten wel veel pijn is dit astma?

27-11-2008 om 21:02 uur

er is bij mij onlangs astma geconstateerd.
Ik heb 8 maanden geleden flink benauwd gehad. Ik ben toen zeker 10 terug naar huis gestuurd door verschillende huisartsen die zeiden dat ik alleen maar hyperventileerde. Ik heb toen de rust gevonden om de benauwdheid maar te accepteren. Alleen de pijn vlak onder mijn borstbeen en langzaam steeds verder uitstralend naar mijn rug /longen bleef. Ik had ook steeds opgezwollen lymfeklieren in nek en onder in mijn oksels. Nu na de histamine test is astma vastgesteld.
Ik vraag me nu alleen of of dit zeker astma is. Kan het niet zijn dat ik een luchtweg infectie heb opgelopen?
Ik ben aan de symbicort gezet maar daardoor stonden mijn longen helemaal in de fik. Daar ben ik dus snel mee gestopt. Ik heb nu qvar, daar merk ik niet heel veel van. Weet iemand hoe lang het kan gaan duren voor ik van die pijn af ben.
Het is echt af en toe helemaal niet te doen.
en op deze site lees ik van astma aanvallen , maar dat heb ik nog nooit zo gemerkt. Ik heb het gewoon eigenlijk steeds benauwd.

Login of registreer om te reageren
01-12-2008 om 11:45 uur

Dag Merelmg,

Ontzettend vervelend dat je steeds zo'n pijn hebt en benauwd bent.
De snelste manier om e.e.a. door te nemen is te bellen met een van de medewerkers van de Advieslijn. We kunnen jou ook terugbellen als je dit wilt.
Het is b.v. niet duidelijk of je allergisch bent etc.

Je kunt bellen op werkdagen van 10 tot 14 uur met: 0900 2272596 (€ 0,10 per minuut)

De Advieslijn

Login of registreer om te reageren
01-12-2008 om 16:17 uur

Als ik je verhaal zo lees (benauwd en vergrote lymfeklieren) doet het me eerder denken aan bijvoorbeeld sarcoïdose dan aan astma maar ik ben geen arts dus mijn advies is terug gaan naar je arts als je twijfelt en je twijfels kenbaar maken.

Login of registreer om te reageren
02-12-2008 om 20:19 uur

hoi daantje,
waarom denk jij aan sarcoidose?

Login of registreer om te reageren
02-12-2008 om 20:21 uur

daantje, bij sarcoidose zou je volgens mijn vragen niet moeten reageren op de provacatie test/ histamine test, klopt dat? of niet

Login of registreer om te reageren
04-12-2008 om 19:08 uur
Reactie op merelmg

daantje, bij sarcoidose zou je volgens mijn vragen niet moeten reageren op de provacatie test/ histamine test, klopt dat? of niet

Ik ben geen arts en weet het niet zeker maar het lijkt me onlogisch dat je bij sarcoïdose op een histamine provocatietest reageert. Zeker als je heel duidelijk reageert lijkt me dat toch duidelijk in de richting astma wijzen. Vergrote lymfeklieren horen dan echter weer niet bij astma maar wel bij sarcoïdose dus vandaar dat ik in die richting dacht.

Login of registreer om te reageren
04-12-2008 om 13:30 uur

Hai Merel,

Ik denk dat de arts het wel weet hoor, maar voor de zekerheid kan je googlen op sarcoidose, dan kom je op hun patientenorganisatie-site. Ik vind astma en sarcoidose toch wel verschillend.
Overigens kun je ook astma en sarcoidose hebben, dus dan zou je weer wel op de histaminetest kunnen scoren, lijkt me..
Het zekere weet ik niet hoor, maar ik weet (uit familieervaring) dat deze combi mogelijk is.

Ik hoop overigens voor je dat je 'alleen maar' astma hebt.

Vergrote lymfeklieren duiden toch meestal op een (flinke) infectie? Dat is mij toen verteld. Dat hebben ze vast ook in je bloed gezien, en anders zou ik er toch nog s naar vragen. Als mijn lymfeklieren opgezet zijn woed er altijd nog ergens een ontsteking. Het hoeft ook weer niet altijd behandeld te worden, soms is rust ook voldoende.

Wel balen dat je met zoveel vragen terug bent gekomen! Als je je echt zorgen maakt, en de Advieslijn kon je niet geruststellen of uitleggen wat je moest ondernemen, is het misschien t beste om contact op te nemen met je arts.
Het is echt normaal dat je er een beetje gestressed over bent!

Sterkte!

Login of registreer om te reageren