Astma in de puberteit !

15-08-2005 om 22:20 uur

Astma in de puberteit!
Mijn dochter heeft vanaf haar 3de jaar astma. Na jaren gezorgd te hebben dat pufjes en medicijnen goed genomen werden. Dat ze zo min mogelijk prikkels kreeg waarop ze reageerde. Moet je het op een gegeven moment los laten en moeten ze het zelf doen. En dan gaat het mis. Wie herkent dit.

Login of registreer om te reageren
15-08-2005 om 23:07 uur

hey kaatje
wat leuk jouw hier ook te treffen
ja daar gaan we weer hihi heel herkenbaar helaas,marielle heeft er hele grote moeite mee om te onthouden wat te doen doordat haar korte termijn geheugen niet goed werkt
als je ziet dat het mis gaat grijp je toch weer in wandt je wilt niet dat ze ontregelt raken maar blijft moeilijk
,
marielle moet van de verpleegster zelf haar vernevelingen maken ik vind dit doodeng daar zit weer automatischme in dus dat wordt een hele klus,kmaar moet het toch proberen
en ik denk dat loslaten erbij hoort maar dat dat in onze situatie toch anders is
na al dat zorgen en regelen
blijf het moeilijk vinden
liefs ukkie

Login of registreer om te reageren
16-08-2005 om 11:37 uur

Kan me heel goed voorstellen dat het moeilijk is, vooral het loslaten.
In principe moeten ze een keertje goed merken dat het fout gaat op de manier zoals ze bezig zijn, maar als moeder zijnde is dat het allermoeilijkste wat er is...

Heel veel succes dan ook voor jullie!!!
Liefs Martha

Login of registreer om te reageren
16-08-2005 om 12:15 uur

En het ging heel goed mis. Hebben haar levensloos het ziekenhuis ingedragen. Dit is de ergste nachtmerrie wat een ouder kan meemaken. Daarna is ze voor langere tijd opgenomen in het astma centrum  Heideheuvel in Hilversum. Zit ze nu dus nog steeds. De gevolgen zijn dus niet alleen voor haar maar ook voor ons en dat is best wel moeilijk vind ik. Je kunt niet zeggen van nou word je dan maar lekker benauwd als je eje medicijnen niet goed doet nemen want zo werkt het niet.

Login of registreer om te reageren
16-08-2005 om 20:18 uur
Reactie op kaatje

En het ging heel goed mis. Hebben haar levensloos het ziekenhuis ingedragen. Dit is de ergste nachtmerrie wat een ouder kan meemaken. Daarna is ze voor langere tijd opgenomen in het astma centrum Heideheuvel in Hilversum. Zit ze nu dus nog steeds. De gevolgen zijn dus niet alleen voor haar maar ook voor ons en dat is best wel moeilijk vind ik. Je kunt niet zeggen van nou word je dan maar lekker benauwd als je eje medicijnen niet goed doet nemen want zo werkt het niet.

Jeetje, wat erg... weet even niet wat k daarop moet zeggen behalve veel sterkte!

Login of registreer om te reageren
16-08-2005 om 19:24 uur

Het lijkt me inderdaad vreselijk om dat mee te moeten maken Kaatje.
Zelf heb ik nooit echt een afkeer gehad tegen mijn medicijnen, maar ik kan me er
toch ook wel iets bij voorstellen  :@
Ik hoop, dat ze veel zal leren in Heideheuvel en dat het beter met haar mag gaan !

Sterkte in ieder geval, zeker nu in deze nare periode voor jullie allemaal.

Login of registreer om te reageren
16-08-2005 om 21:43 uur

Bedankt voor jullie medeleven.
Zij heeft al vaker zo'n heftige opname gehad. Maar deze keer was het echt een nachtmerrie. Ik denk niet dat ze een afkeer heeft van de medicijnen maar dat het gewoon vergeten en desintresse is.
De puberteit is gewoon een periode waarin je je afzet tegen allerlei dingen. En zei doet dat misschien wel tegen haar astma.
Vaak begint het bij haar met een verkoudheid waardoor ze weer last krijgt van haar astma. Dit was dus in november. Toen werd ze dus voor de eerste keer opgenomen. Waardoor ze op school tweede brugklas havo/vwo achter kwam en voor het eerst een slecht rapport had. Dit bracht natuurlijk de nodige stress mee. Maar doordat ze steeds harder moest gaan werken en haar conditie steeds meer achteruit ging bleef ze doorsukkelen en kreeg de ene prednisonkuur na de andere. Je komt dan in een negatieve spiraal terecht. En als ouder ben je dan wel heel bezorgd maar dat vinden ze op die leeftijd dan ook niet prettig.
Dus ook wij moeten leren haar haar verantwoording te laten nemen en onze bezorgdheid niet te laten merken aan haar. Dus nog een hele weg te gaan. Maar we hopen dat ze straks als ze weer thuis is toch veel geleerd heeft op Heideheuvel en bijtijds aan de bel trekt als het mis gaat.

Login of registreer om te reageren
16-08-2005 om 23:40 uur

Ik hoop inderdaad voor julliue en voor haar dat ze het "licht"gaat zien. Hoe gaat het eigenlijk met school tijdens een opname? Krijgt ze daar les, of gewoon lessen van haar eigen school door? Is ze het schooljaar nog doorgekomen, of moet ze het overdoen?

Martha

Login of registreer om te reageren
17-08-2005 om 10:33 uur
Reactie op Teigetje

Ik hoop inderdaad voor julliue en voor haar dat ze het "licht"gaat zien. Hoe gaat het eigenlijk met school tijdens een opname? Krijgt ze daar les, of gewoon lessen van haar eigen school door? Is ze het schooljaar nog doorgekomen, of moet ze het overdoen?

Martha

Zij kreeg daar dus les op een school op het terrein. Uit haar eigen boeken door een leraar die daar alle kinderen hielp. Maar omdat de beslissing om dit schooljaar maar over te doen en een stapje lager te gaan al was genomen heeft ze niet hard gewerkt. Wel willen wij graag dat ze dit nieuwe schooljaar op haar eigen school in haar nieuwe klas kan beginnen. Vooral ook voor haar sociale kontakten heel belangrijk. Dus 1 september mag ze naar huis toe. En dan maar hopen dat het goed gaat.
Wat jammer was dat de school weinig tot geen rekening houd met kinderen die vaak ziek zijn. Je moet gewoon de stof inhalen en de nieuwe stof krijg je er ook nog eens bij. Wat het voor onze dochter heel moeilijk heeft gemaakt. Huiswerk maken tot 10 uur sávonds. Het gevoel ik haal het niet en toch vaak terwijl ze ziek was toch maar naar school gaan omdat ze die dag een proefwerk had. Dus niet bevordelijk voor haar welzijn.

Login of registreer om te reageren
17-08-2005 om 12:38 uur
Reactie op kaatje

Zij kreeg daar dus les op een school op het terrein. Uit haar eigen boeken door een leraar die daar alle kinderen hielp. Maar omdat de beslissing om dit schooljaar maar over te doen en een stapje lager te gaan al was genomen heeft ze niet hard gewerkt. Wel willen wij graag dat ze dit nieuwe schooljaar op haar eigen school in haar nieuwe klas kan beginnen. Vooral ook voor haar sociale kontakten heel belangrijk. Dus 1 september mag ze naar huis toe. En dan maar hopen dat het goed gaat.
Wat jammer was dat de school weinig tot geen rekening houd met kinderen die vaak ziek zijn. Je moet gewoon de stof inhalen en de nieuwe stof krijg je er ook nog eens bij. Wat het voor onze dochter heel moeilijk heeft gemaakt. Huiswerk maken tot 10 uur sávonds. Het gevoel ik haal het niet en toch vaak terwijl ze ziek was toch maar naar school gaan omdat ze die dag een proefwerk had. Dus niet bevordelijk voor haar welzijn.

Klinkt inderdaad niet bevordelijk nee, daar zou ik ook geen zin in hebben. Ik hoop wel dat het dit jaar beter zal gaan!

Martha

Login of registreer om te reageren
17-08-2005 om 09:02 uur

marielle heeft toen ze op heideheuvel zat eerst op de observatieschool op het terrein zelf gezeten,na de observatieperiode ging ze naar een basisschool in de buurt daar werden ze met een busje heen gebracht
marielle heeft dit nooit echt vervelend gevonden en heeft een fijne tijd op die school gehad
ze msnt nu nog weleens met meiden uit die klas van toen

Login of registreer om te reageren