Wat is het verschil tussen COPD en astma ?

23-11-2005 om 14:23 uur

Wat is het verschil tussen COPD en astma ? 
     
Astma is een chronische inflammatoire aandoening van de luchtwegen die gekenmerkt wordt door periodische aanvallen van luchtwegvernauwing en kortademigheid. Buiten deze crisissen heeft een astmapatiënt een normale ademhaling.
Bij COPD daarentegen is de luchtwegvernauwing permanent. Het gevoel van kortademigheid is dan ook elke dag aanwezig.

Astma

Risicofactor- Atopie
Voorkomen- Alle leeftijden
Beloop- Overwegend gunstig
Levensverwachting- Overwegend normaal
Diagnostiek - Piekstroommeter of spirometer

COPD

Risicofactor- Roken
Voorkomen- 40 jaar
Beloop - Geleidelijk progressief
Levensverwachting- Verminderd
Diagnostiek- Spirometer

Oorzaak
   
Deze achteruitgang van de longfunctie is het gevolg van een abnormale ontstekingsreactie van de longen op stofdeeltjes of giftige gassen. Voornaamste verantwoordelijke is tabaksrook, maar ook professionele (bv. oplosmiddelen), huishoudelijke of stedelijke verontreiniging spelen een rol.
Ongeveer 9 op de 10 COPD patiënten zijn rokers of ex-rokers. Meestal moet men één pakje per dag gedurende 10 jaren roken om C O P D te ontwikkelen. Het is bewezen dat de impact van roken op de longfunctie van vrouwen groter is dan bij mannen.
Niet alle rokers ontwikkelen even snel COPD. Algemeen wordt aangenomen dat meerdere genetische factoren mede het risico voor het ontwikkelen van COPD bepalen.
Andere factoren zijn infecties, ondervoeding, laag geboortegewicht en genetische factoren.

Behandeling
       
Rookstop is de eerste behandeling van COPD. Roken zorgt ervoor dat het ademen na verloop van tijd steeds moeilijker wordt. Het is daarom nooit te laat om te stoppen met roken. Hoe sneller men stopt met roken, hoe langer de longen jong blijven. Indien de longen door het jarenlange roken beschadigd zijn, verouderen deze aan dezelfde snelheid als bij niet-rokers vanaf het moment dat men stopt.

Login of registreer om te reageren
23-11-2005 om 18:41 uur

Hallo,

is COPD alleen vast te stellen met een spirometer en niet via en piekflow?

groetjes nijnke

Login of registreer om te reageren
07-07-2006 om 15:32 uur

COPD is alleen vast te stellen met een longfunctiemeter. De peak flow is hier niet geschikt voor. Vaak wordt de longfunctie voor en na het gebruik van een luchtwegverwijder gemeten. Bij COPD verwijden de luchtwegen maar een beetje na gebruik van medicijnen, dit i.t.t. astma.

Login of registreer om te reageren
07-07-2006 om 16:56 uur

Bij mij is er na drie longfunctiemetingen nog nooit reversibiliteit aangetoond na ventolin terwijl ik toch astma heb. Hoe kan dat dan?

Login of registreer om te reageren
19-01-2007 om 00:09 uur

Bij mij is er na drie longfunctiemetingen nog nooit reversibiliteit aangetoond na ventolin terwijl ik toch astma heb. Hoe kan dat dan?

Ook bij mij is weinig tot geen reversibilteit. Mijn longfuntie is minder dan 50% en toch heb ik nooit gerookt. Volgens mijn longarts valt dit dan onder COPD ondanks dat ik geen emfyseem heb. Wel ben ik continue kortademig en heb vaak last van onstekingen. COPD is toch maar lastig te omschrijven en er zit maar een dun lijntje tussen astma en copd

Login of registreer om te reageren