Benauwd door schone filters?

13-10-2008 om 14:44 uur

Hallo, ik ben leone ik ben 32 jaar en 24 weken zwanger van mjn derde kind. Bij mijn vorige zwangerschappen heb ik weinig last gehad van mijn astma (allergisch en inspanning) maar nu wordt het me te gek. Ik ben nu al voro de zoveelste keer benauwd.
Afgelopen donderdag zijn op mijn werk de filters in het klimaatbeheersigssysteem vervangen en ik had (ik had het koud) de verwarming aanstaan. Ik voelde het al op mijn keel slaan. In het weekend werd ik benauwd en nu hijg en puf en hoest ik me suf. Kan het zijn dat je door schone filters last krijgt?
Is het zo dat ik er meer last heb van de astma door de zwangerschap? Hoe merk je het verschil tussen een verkoudheid en last van astma? Ik heb vaak een verstopte neus bijvoorbeeld maar denk altijd pas te laat eraan dat het een allergische reactie kan zijn

Login of registreer om te reageren
14-10-2008 om 14:16 uur

Beste Leone,

Diverse klimaatbeheersingssystemen zorgen bij mensen met luchtwegklachten regelmatig voor klachten. Ook mensen zonder luchtwegklachten hebben hier soms last van en krijgen klachten als hoofdpijn, lamlendig gevoel, niezen, hoesten enz.: het zgn. sick building syndroom.
Een van onze adviezen is de filters vaker dan standaard voorgeschreven te vervangen. Het is niet duidelijk waardoor je van het vervangen van de filters klachten hebt gekregen. Misschien heb je de verwarming na de zomer voor het eerst aangezet en zijn er prikkels vrijgekomen.
Als je klachten blijft houden, bespreek dan met je werkgever wat er aan gedaan kan worden.

Evenals in de puberteit kunnen de astmaklachten tijdens de zwangerschap minder of juist erger worden onder invloed van hormonen.
Er is nog weinig bekend over de precieze relatie tussen astmaklachten en hormonen. Bij minder dan eenderde van alle zwangere vrouwen verbetert de astma, bij eenderde blijft de astma stabiel, bij meer dan eenderde verslechtert de astma. Oorzaken zijn oa: stoppen met medicatie uit (vermeende) veiligheidsoverwegingen en stress.

Je schrijft niet welke medicijnen je gebruikt. Verschillende, echter lang niet alle, inhalatiemedicijnen die gebruikt worden voor de behandeling van astma kunnen ook tijdens de zwangerschap worden gebruikt. De voorkeur gaat uit naar de ontstekingsremmers beclometason, Aerobec, Qvar en ook Lomudal. De luchtwegverwijders salbutamol, Ventolin en Bricanyl mogen ook gebruikt worden.

Een verstopte neus kan veroorzaakt worden door een prikkel en kan gauw weer over zijn. Een verkoudheid duurt meestal een paar dagen achter elkaar. Schrijf je klachten etc. eens op dan krijg je sneller inzicht wat de oorzaak kan zijn.

Beterschap gewenst!

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren