De pil en doxycycline?

16-11-2005 om 19:26 uur

Mijn naam is Yvonne ben 22 en heb sinds kort weer erge last van astma vroeger had ik cara.ik hoorde van de huisarts en een briefje bij de medicijnen dat de pil nu niet meer betrouwbaar is.Mijn medicijn op dit moment is dus doxycycline iemadn hier een antwoord op? met vriendelijke groet Yvonne

Login of registreer om te reageren
16-11-2005 om 20:03 uur

Dit klopt. Antibiotica heeft invloed op de werking van de anticonceptiepil.
Dit betekent dat je tijdelijk een extra voorbehoedmiddel moet gaan gebruiken wil je het risico van zwanger worden niet nemen.

Login of registreer om te reageren
16-11-2005 om 20:24 uur

Uit de bijsluiter:

Heeft dit middel een wisselwerking met andere medicijnen?

De pil. De werking van de pil kan door doxycycline afnemen. Er is een kleine verhoging van de kans op zwangerschap. Gebruik condooms tijdens de kuur en tot en met veertien dagen daarna. Slik de pil volgens het normale schema.

Login of registreer om te reageren
17-11-2005 om 13:25 uur

Aangezien je huisarts en de apotheek duidelijk aangegeven hebben dat de pil minder betrouwbaar is bij gebruik van Doxycycline (antibiotica) en je hier in de bijsluiter informatie over kunt vinden, heb ik dit topic verplaatst naar Astma & Medicijnen.

Natuurlijk kun je op dit forum nog vragen naar ervaringen van anderen, maar dr. Krouwels zal niet meer kunnen vertellen dan je huisarts & apotheek al aangegeven hebben.

Login of registreer om te reageren
22-11-2005 om 11:31 uur

Hoi Yvonne,

Ik ben apothekersassistente en de doxycycline heeft inderdaad invloed op de werking van de pil.
Zoals al eerder gezegd is 2 weken tot na de kuur extra voorbehoedmiddel gebruiken.
De kans is maar klein, maar ik zal het risico niet lopen als ik jouw was.

groetjes, Marlies

Login of registreer om te reageren