Inspanningsastma

19-09-2008 om 14:55 uur

Ik zit even met het volgende. Ik sport 2 á 3 keer in de week en tijdens het sporten had ik het vaak benauwd. Toch maar eens naar een dokter gegaan en ik kreeg salbutamol voorgeschreven.
Dit gebruik ik nu een jaar alleen voor het sporten; in het begin werkte het prima, ik kon langer doortrainen zonder benauwd te worden. Nu merk ik dat het steeds minder goed werkt. Trainingen houd ik niet meer vol en halverwege een training heb ik een extra puf nodig. Ik ben absoluut geen voorstander van medicijnen en ik houd al helemaal niet van opgeven, dus ik baal er telkens van dat ik niet verder kan.

Deze week is mijn weerstand lager en is traplopen zelfs al zwaar. Als ik twee trappen loop, ben ik buiten adem en mijn training houd ik een half uur vol (terwijl de training echt niet zwaarder is dan normaal, integendeel). Mijn ogen zijn na het fietsen rood, branderig en beginnen te tranen. Ik heb geen idee of dat er wat mee te maken heeft.

Volgende week ben ik van plan om naar de dokter te gaan, omdat er op dit moment geen ruimte is. Toch wil ik nu graag wat advies, omdat ik dit weekend op een normale manier wil sporten. Hebben jullie tips voor mij en heeft dit allemaal te maken met inspanningsastma? Ik snap dat ik gewoon naar een dokter moet gaan, omdat op afstand alles moeilijk te verklaren is, maar misschien hebben jullie nog ideeen.

Login of registreer om te reageren
19-09-2008 om 15:17 uur

Misschien is het een idee om ipv 1 pufje 2 pufjes ventolin/salbutamol te nemen voordat je gaat sporten :)

-Het zou goed kunnen dat je een virus onder de leden hebt, waardoor je minder kunt, rode ogen hebt etc. In dat geval is extra hard sporten geen optie, maar juist rust nemen waardoor je goed kunt opknappen
-Ook kan het zo zijn dat je naast insspanningsastma ook de astma hebt ontwikkleld waardoor je de hele dag door klachten hebt.
-en als laatste kunnen je rode ogen en moeheid ook verklaard worden door een allergie.
:Y idd... de huisarts kan dit goed beoordelen.

Login of registreer om te reageren
19-09-2008 om 18:45 uur

Ik zou in ieder geval rust nemen. Ik weet niet hoe hoog de inspanning is tijdens je sporten maar als je nu te intensief sport geef je je lichaam geen kans om een eventueel aanwezig virus te bestrijden. Als het een allergie is heeft je lichaam hier ook alle energie nodig om dat tegen te gaan. Dus even niet sporten en als je het niet kunt laten heel kalmpjes aan. Even afwachten wat de dokter zegt.

Sterkte ermee,
MArnix

Login of registreer om te reageren
23-09-2008 om 11:37 uur

Beste Cherry,

Wij sluiten ons aan bij het advies dat je al als reactie van anderen hebt gekregen:  Doe het even iets rustiger aan totdat je je huisarts hebt gesproken. Je weerstand is nu duidelijk te laag en wellicht zijn er andere infecties actief.
Je huisarts zal waarschijnlijk naast de Salbutamol andere medicijnen voorschrijven.

Voor het gebruik van Salbutamol geldt als basisregel dat je het, over een langere periode en als enige medicijn 2 á 3 x per week mag gebruiken. Heb je het vaker nodig dan kan dit de stap worden naar luchtwegbeschermende/ontstekingsremmende medicijnen. Naast deze medicijnen mag Salbutamol wel dagelijks worden gebruikt.

Wellicht ben je op dit moment ook erg moe. Dit kan duiden op onderbehandeling van je astma. Advies: sla dit weekend het sporten een keer over en wacht de behandelmethode van je arts eerst af.

Heb je vervolgens na je bezoek aan de huisarts nog vragen, dan kun je bellen naar Tine Fokker van de Advieslijn, 0900-2272596.

Vriendelijke groet,
De Advieslijn.

Login of registreer om te reageren