zuurstofopname

14-11-2005 om 21:48 uur

Hallol,

En tijd terug plaatste ik ook een bericht op dit forum, waar ik geen enkele reactie op heb gehad. Toch blijf ik er meer zitten. Het bericht ging als volgt:

Ik heb hier al vaak en veel gelezen en ik vind het prettig te lezen hoe het lotgenoten vergaat en hoe ze met hun ziekte omgaan. Ik ben een vrouw van 53 jaar en heb in maart te horen gekregen dat ik longemfyseem heb. Daarvoor was ik erg ziek en vreselijk benauwd, waardoor ik al gestopt was met roken en gelukkig heb ik dat vol kunnen houden. Uit de eerste longfunctietest bleek dat mijn longinhoud 58% was. 3 maanden later, zonder roken en met medicatie bleek hij enorm verbeterd te zijn, toen was de inhoud 74%. Was ik erg blij mee, maar tegelijkertijd zei de longarts dat mijn bloed maar 41% zuurstof uit mijn longen kon halen. Dat was weer een enorme domper. Helaas kan ik nergens iets lezen over de zuurstofopname van het bloed. Ik wilde jullie vragen wat het percentage bij jullie is, als jullie dat weten. Ben benieuwd naar jullie reactie.

Nu willde ik graag aan de arts vragen wat het betekent dat mijn bloed maar 41% zuurstof uit mijn longen kan halen,  dankzij mijn longemfyseem en of ik nog wel zo blij mag zijn met mijn grotere longcapaciteit? Met andere woorden, welke conclusie moet ik hieruit trekken?

Bij voorbaat dank.

Groetjes
Cath

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
15-11-2005 om 09:26 uur

Beste Cath

Het vermogen van de long om zuurstof op te nemen kan op verschillende manieren gemeten worden. De meest gebruikte methode is de DCO of TLCO diffusiemeting. Hierbij moet je een gas inademen dat koolmonoxide (CO) en Helium bevat. Na een aantal seconden je adem te hebben ingehouden blaas je dat weer uit. Aan de hand van de analyse van de uitademingslucht kan dan berekend worden hoeveel CO er opgenomen is en zo wordt het vermogen van de longblaasjes om gas op te nemen berekent. Dat heet dus de diffusie en geldt voor CO, maar ook voor zuurstof.

We hebben tabellen waarin staat wat de normale diffusie is, waarbij er ook wordt gekeken naar leeftijd, geslacht en lengte. Stel de normale waarde is 10 (mmol/kPa.min) en we meten 5, dan is je diffusie dus 50% van de normale waarde. Hier zit nogal wat variatie in, zodat we sowieso zeggen dat bij een diffusie van groter dan 80% van de normale waarde de diffusie nog normaal is.

Bij longemfyseem is het vermogen van de long om zuurstof op te nemen vaak verlaagd. Dat komt omdat veel longblaasjes kapot zijn gegaan en ook omdat de luchtwegen vernauwd zijn en dus niet alle longdelen bij elke ademteug weer voldoende verse lucht krijgen.

Een diffusie van 41% zien we veel, maar ook nog veel lagere waarden. dat is natuurlijk wat weinig, maar hoeft niet slechter te worden, sterker nog, aangezien je longinhoud verbetert heb je grote kans dat de diffusie nu ook iets verbetert. Vergoten van je longinhoud na het stoppen met roken en behandeling is een goed teken. Dat wil zeggen dat er nog beweging in zit en dat is goed.

Beste Cath, het gaat goed zo. Het allerbelangrijkste heb je nu al gedaan: stoppen met roken! Dat is vaak erg moeilijk maar de basis voor een goede behandeling en voorkomt dat het emfyseem erger gaat worden. Gefeliciteerd, erg knap. Volhouden!

Succes

Frans

Login of registreer om te reageren
15-11-2005 om 15:35 uur

Hallo Frans,

Dank je voor je uitleg. Begrijp het nu allemaal wat beter en zie het ook wat positiever in. Dat niet roken hield ik juist vol in de wetenschap en het vertrouwen dat ik dan de emfyseem kon vertragen, zo niet stilzetten. Heb nu weer het gevoel dat ik het niet voor niets doe.

Groetjes
Cath

Login of registreer om te reageren