Emigreren vanwege astma, wie heeft ervaring en waarnaartoe???

Hallo allemaal,

wij zijn op zoek naar mensen die ervaringen hebben met emigreren naar het buitenland of zijn verhuisd vanwege de astmatische problemen naar een ander deel van Nederland. Onze dochter heeft zware astma en uit alle onderzoeken die er tot nu toe gedaan zijn is de prikkel van de aanvallen nog niet gevonden. De medicatie is dusdanig hoog dat het verhogen ervan geen optie is :-( We wachten nog op de uitslag van een aantal onderzoeken maar willen ons vast oriënteren voor het geval daar niks uitkomt. Wij wonen nu in de Randstad in de buurt van Den Haag. Als we de knoop doorhakken willen we niet te lang wachten omdat de kids nu nog relatief jong zijn (5 en 2,5). Wij zouden graag in contact komen met mensen die vanwege astmatische klachten zijn verhuisd naar een ander deel van Nederland (waar naartoe) of naar het buitenland (welk land/streek/provincie).

Richard & Elvira

Reacties

• MirMir Gebruiker
    Hoi Richard,

Misschien heb je hier wat aan. Heb je verder de zoekfunctie al gebruikt op verhuizen/emigreren? Volgens mij staat daar ook nog e.e.a.

Groeten Mir
  • carocaro Gebruiker
    Onze KA heeft ons nog gezegd dat de bergen of de middellandse zee ideaal zou zijn voor een gezin als het onze ......

Caro
  • RichardhRichardh Gebruiker
    op 1221415832:

Hoi Richard,

Misschien heb je hier wat aan. Heb je verder de zoekfunctie al gebruikt op verhuizen/emigreren? Volgens mij staat daar ook nog e.e.a.

Groeten Mir

Bedankt Mir voor de info! Ik merk al op internet dat er niet zo heel veel informatie over te vinden is. Als ik zo lees zie ik dat het heel persoonsgebonden is.

Richard
  • rahimnsrahimns Gebruiker
    Het zal idd heel lastig worden om een plek te vinden die ideaal is, is ook bijna een illussie. Hier in Nederland zal je zeker niet de gewenste plek vinden, overal is er wel wat............en of je bereid bent te emigreren.....lijkt me een hele lastige besliising om te nemen.... heel veel sterkte in ieder geval  ^O^
  • HiskeHiske Gebruiker
    Dat lijkt me heel moeilijk te beslissen/kiezen. Bij de link die Mir gaf kun je lezen dat er iemand naar Den Haag is verhuisd en jij wilt daar juist weg.
    Zelf woon ik in Friesland op het platte land. Ik wacht nog op een allergie test dus weet niet of ik ergens allergisch voor ben, maar ik kan mijn eigen gras nauwelijks meer maaien dus dat gaat eruit. Ik woon midden tussen de weilanden en merk dat ik de geur van het gras wat door de boeren hier wordt gemaaid ook niet echt prettig meer vind en dat vond ik vorig jaar nog heerlijk.
    Gelukkig woon ik ook aan de rand van een groot meer en ik merk dat ik de lucht en de wind over het water wel heel prettig vind. Terwijl ik weer niet tegen mist kan, vreemd :?

Succes en sterkte met je keuze, Hiske.
  • kaatjekaatje Gebruiker
    Weet je ik vroeg het mij laats zelf ook af. Wij wonen in het oosten van het land en ik dacht langs de kust is het misschien beter wonen. Maar wie geeft mij de garantie dat het dan beter gaat. Denk een heel ander klimaat dat dat beter zou zijn. Maar ik denk dat ik het zelf niet meer zie zitten om te emigreren.
    Maar mijn dochter kan die keuze straks zelf wel gaan maken. Zal het heel moeilijk vinden als zij ver weg zou gaan wonen. Omdat ik zelf ook ver weg woon van mijn familie weet ik hoe het voelt en is. Maar als ze daardoor een stuk gezonder zou zijn zou ik er wel vrede mee hebben. Maar om zelf in het buitenland te gaan wonen weet niet of ik dat nu nog wil.
  • MirMir Gebruiker
    op 1221461695:

Weet je ik vroeg het mij laats zelf ook af. Wij wonen in het oosten van het land en ik dacht langs de kust is het misschien beter wonen. Maar wie geeft mij de garantie dat het dan beter gaat. Denk een heel ander klimaat dat dat beter zou zijn. Maar ik denk dat ik het zelf niet meer zie zitten om te emigreren.
    Maar mijn dochter kan die keuze straks zelf wel gaan maken. Zal het heel moeilijk vinden als zij ver weg zou gaan wonen. Omdat ik zelf ook ver weg woon van mijn familie weet ik hoe het voelt en is. Maar als ze daardoor een stuk gezonder zou zijn zou ik er wel vrede mee hebben. Maar om zelf in het buitenland te gaan wonen weet niet of ik dat nu nog wil.

Voor mij is de zeelucht de ene keer goed; de andere keer totaal niet :N Dus inderdaad geen garantie dat het daar beter gaat ;)
  • pieterjpieterj Gebruiker
    Beste Richardh

Helaas is iedere astmapatiënt niet gelijk. Iemand uit Rotterdam vertelde mij dat zij door zijn werk verhuisd waren naar Drachten. Hun dochter had in Rotterdam veel last van hooikoorts en deze krachten waren in Drachten verdwenen. Onze overburen woonden in een bosrijke omgeving, waar ze in de herfstmaanden veel last van de vochtige grond (wel zandgrond) en de rottende bladeren.
    Ik heb mijn LA als eens gevraagd waar ik het beste met vakantie heen zou kunnen gaan. Hij zei misschien eens op 1600 tot 1700 meter in de bergen. Niet boven 3000 meter, want dan kon ik wel eens last krijgen van de ijle lucht. Ik wandel veel, eens ook met een flinke mist. Dat was dus niet erg bevorderlijk voor mij.
    Als je al zou willen emigreren, zou je het misschien uit kunnen proberen om er eerst een tijdje met vakantie heen te kunnen gaan. Succes met de keuzes.
    Pieter.

• PollekePolleke Gebruiker
    Hoi Richard & Elvira,

Wat erg dat je je zoveel zorgen moet maken om je kind dat je overweegt alles achter te laten om een veilig heenkomen te zoeken.
    Misschien heb ik een tip voor je:
    Mijn man had in Eindhoven altijd veel last van hoestbuien met de nodige slijmvorming. Elke herfst begon het weer, en in juni werd het weer wat minder. Later zijn we in Zeeland gaan wonen en werken, en toen viel me ineens op dat de hoestbuien over zijn!!
    Op bezoek in Eindhoven, ruiken we gewoon de vieze lucht, en in de zomer is het daar helemaal niet te harden van de luchtverontreiniging. Inmiddels hebben we ook een zoontje met astma, en ben ik dus blij dat we hier wonen.
    Voor je drastische stappen neemt, kun je misschien eens een vakantiehuisje huren in de slechtste periode, en kijk of het helpt... (Geldt niet alleen voor Zeeland natuurlijk)

In ieder geval veel succes,

Polleke

• snotneusjesnotneusje Gebruiker
    Hoi Richard,
    Wat een lastige beslissing.
    Mijn kno-arts en longartsen raden mij aan te verhuizen naar Zuid-Frankrijk of Spanje vanwege de lagere luchtvochtigheid en weinig weersschommelingen.
    Zelf heb ik daar ook voldoende ervaring mee, ik heb in Spanje gewoond en heb daar echt veel minder last, ben veel minder vaak ziek en gebruik veel minder medicijnen. Waarom ga je niet terug naar Spanje, zul je je dan misschien afvragen. De keerzijde is dat de werkloosheid er heel groot is en de arbeidsvoorwaarden en zekerheden op dat gebied heel slecht... Als ik daar zou blijven zou ik steeds weer een andere baan moeten zoeken, geen eigen huis kunnen hebben etc. Dat is dus zeker ook een afweging, het klimaat alleen is helaas ook niet alles.
    Heel erg veel succes iig!

• wdolfijnwdolfijn Gebruiker
    op 1221415270:

Hallo allemaal,

wij zijn op zoek naar mensen die ervaringen hebben met emigreren naar het buitenland of zijn verhuisd vanwege de astmatische problemen naar een ander deel van Nederland.
    KNIP
    Wij zouden graag in contact komen met mensen die vanwege astmatische klachten zijn verhuisd naar een ander deel van Nederland (waar naartoe) of naar het buitenland (welk land/streek/provincie).

Richard & Elvira

Beste Richard en Elvira,

Als jullie eens van gedachten willen wisselen, kunnen jullie me altijd hierover mailen.
    Wij zijn 2 maal voor een aantal jaren geëmigreerd en hebben zo de nodige ervaring op gedaan.

Groetjes Wendy
  • SjosSjos Gebruiker
    Hoi,
    H
    eeft iemand ook ervaring met scandinavie? Zweden?? In combinatie met astma dus.
    De lucht is daar nog heel schoon... maar is de luchtvochtigheid daar beter of juist slechter, veel bossen en meren... hoe is dat? En de kou, veregerd dat juist of verschilt dat heel erg per persoon/kind?

Ik vraag het me af ivm mijn zoontje die erge astma heeft en mijn (en mans) emigratie wens richting zweden...

Bedankt alvast,

Sjoske
  • Ron68beRon68be Gebruiker
    Hallo,

In Zweden is de lucht vrij proper. Het bekende plaatje met de luchtverontreiniging in Europa van de Universiteit van Heidelberg toont dit aan.

Anderzijds heeft 1 op de 6 zweden last van asthma en of allergieën. Dit staat te lezen op de website van de invloedrijke vereniging aldaar (asthmaochallergiförbundet). Ik vermoed evenwel dat hun natuurlijke aanleg hiervoor groter is dan bij ons.
  • rahimnsrahimns Gebruiker
    Hier een artilkel over een europees onderzoek naar astma, waaruit blijkt dat de meest ideale plek is boven 1300 meter voor mensen dan die allergisch zijn voor de huisstofmijt, verder heeft het zoeken naar een ideale plek eigenlijk geen zin. Een klein stukje uit het artikel:

Zijn er in Europa landen waar het voor mensen met astma en COPD gezonder is om te leven als het gaat om prikkelende stoffen die in de lucht voorkomen of het klimaat?
    Allergenen ( prikkelende stoffen die leiden tot een allergische reactie ) komen in elk Europees land in min of meer gelijke mate voor. Eén uitzondering is er: de huisstofmijt. Die komt boven een hoogte 1300 meter niet voor. Klimatologische omstandigheden spelen dus wel mee, maar in welke mate de invloed objectief bepaald kan worden, is onduidelijk

Je kan je denk ik toch het beste concentreren op het goed afstemmen van de medicijnen  :Y
  • SamSam Gebruiker

Emigreren vanwege astma is nogal een drastische stap. Zelf heb ik jaren met de gedachten gespeeld omdat ik duidelijke verschillen merkte inde verschillende gebieden waar ik heb gewoond.
    De Randstad heb ik inmiddels verlaten, zo is eigenlijk elke grote stad vanwege de kleine stofdeeltjes voor mij beter om te ontwijken. Nijmegen was bijvoorbeeld net zo erg als Utrecht.
    Een lange periode in het buitenland heeft mijn astma tot rust, tot een goed beheersbare astma gebracht.
    In het Middenlandse Zee-gebied merkte ik een duidelijk verschil tussen, ja weer die verdomde stad met haar smog en de schone zeelucht of de ijle berglucht.
    Nu woon ik inmiddels in de Betuwe waar ondanks alle fruitbloesem die in het voorjaar voor prikkels zou moeten zorgen ik prima kan sporten. Ja, ik kan op mijn 32e voor het eerst 5km en 10km hardlopen met mist en regen.
    Alleen mijn kinderen reageren hier weer heftiger.
    Zo denk ik dat het voor iedereen verschilt. Bij mij persoonlijk speelt gemoedstoestand ook nog een rol.
    Dus voor dat ej zo een stap neemt, als je de mogelijkheid hebt, kijk dan eens op een paar plekken hoe je daar reageert. Doe een weekendje Limburg en ga fietsen, bezoek familie in Friesland en ga wadlopen. Ik noem maar wat.
  • Tessa22Tessa22 Gebruiker
    Als ik zou moeten emigreren zou ik denk naar oostenrijk of zwitserland gaan. In zwitserland zit niet voor niets het astmacentrum. Toch?
  • MirMir Gebruiker
    op 1227890530:

Als ik zou moeten emigreren zou ik denk naar oostenrijk of zwitserland gaan. In zwitserland zit niet voor niets het astmacentrum. Toch?

Davos is geschikt voor longpatienten omdat het op 1560 meter hoogte ligt waar geen huisstofmijt voorkomt. Ook zijn er weinig andere stoffen in de lucht waar mensen astmaklachten van krijgen, zoals pollen en bepaalde schimmelsporen. Dit geldt dus voor Davos; maar in andere plaatsen in Zwitserland is dit dus wel anders; daar is de lucht niet (zo) schoon. :N
  • Oma AkkeOma Akke Gebruiker
    Mijn longarts zegt dat Spanje de beste plek is voor mensen met astman. Zeer schone lucht!

Oma Akke
  • KatalieKatalie Gebruiker
    Merhaba

Ik ben vorig jaar geemigreerd naar Turkije ivm mijn astma. Ik woonde in Noord Brabant maar toen ik hier op vakantie was en bijna niet meer hoefde te inhalleren heb ik de grote stap gezet. In ben laatst twee maanden terug geweest maar dat viel niet mee. In de morgen werd ik benauwd wakker en gedurende de dag was ik erg moe en benauwd. Tegen de middag ging het iets beter. Ik ben nu weer terug in Turkije. Ik moet hier nog wel werken aan een opbouw van contacten en aktiviteiten. Ik doe het allemaal kalm aan want haastige spoed is volgens mij nergens goed voor. Ik weet dat er hier een sportcentrum is en er is een nederlandse vereniging. Als ik er aan toe ben dan zal ik mijn nek eens gaan uitsteken. Ik ben wel van plan een paar keer paar jaar kort terug te gaan naar nederland. Ik ben 55 jaar oud en heb al meer dan 30 jaar last van astma.Daarvoor had ik last van exceem. Het exceem is stukken minder nu. Enkel sociale contacten daar ontbreekt het nog aan maar ik heb wel contact met nederland via skype telefoon en messenger. Het is natuurlijk geen vervanger voor echt contact maar het is meer als niks. Ik heb hier wel de nederlandse televisie. En ik ben van plan contact te gaan zoeken met een nederlandse vrouw die mij de turkse taal wil gaan leren. Als jullie vragen hebben of meer willen weten dan beantwoord ik die graag.
    Gr. Katalie
  • StephanStephan Gebruiker
    Hi Katalie,

Wat moedig van je dat je die stap hebt genomen, naar Turkije te gaan.
    Zeker omdat je de taal  niet machtig bent. Je zal het snel leren, veel Turks spreken, dan gaat het wel.
    Alles op zijn tijd natuurlijk, maar je gewoon onder de bevolking blijven bewegen. Dit heb ik zelf mogen ervaren in het buitenland.

Onze dochter heeft soms ook ademhalings problemen, vooral op bepaalde tijden van het jaar wat gelukkig nu is afgenomen.  Wij wonen nu in Duitsland, (geemigreerd)  vlak  over de grens bij Denekamp (twente)

Ook  komt onze dochter op bezoek. Wij wonen wat achteraf, wat toch wel invloed heeft op de gezondheid en ademhaling van onze dochter. Wij zijn niet vanwege astma naar Duitsland geemigreerd. In de stad wonen wat zij dan ook doet is het ook weer anders, en heeft ook invloed op de gezondheid. (ademhaling gaat wat moeilijker)(we hebben haar een  Purifying apparaat gekocht, wat werkt op water en olie, en staat op haar slaapkamer, en woonkamer. (dit werkt heel goed), het reinigt de lucht (ze kan nu nog veel beter ademen)(en de huisstofmijt wordt volledig geelimineerd)

De luchtkwaliteit in Turkije is anders dan in Nederland, zoals je schrijft en heb  dat ook gemerkt.
    Als het je daar beter gaat, moet je daar dan ook zeker blijven.
    Fijn dat die exeem nu ook minder is.
    Woon je in het buitengebied van Turkije, of  in het stadgedeelte ? Dit maakt toch wel een verschil nietwaar?

De lucht in Turkije is wat droger dan in Nederland, klopt dat ?

Het allerbeste in Turkije Katalie.

Groeten Stephan en Laura.
  • dimpledimple Gebruiker
    Ik wil graag nog even reageren.

Ik woonde in Arnhem en ben vanwege de liefde verhuisd naar Heemskerk. Lekker aan zee en ik had goede hoop dat mijn klachten minder zoudeen worden.

Niks was minder waar! Het werd in mijn geval juist erger. Kwartje viel al snel dat dit door de Corus Hoogovens zou komen. Veel gezocht op internet en er kwamen allerlei artikelen naar boven die heel duidelijk wezen in de richting van Corus. Ik kon elke dag de vensterbanken schoon maken van een laag zwartig stof. De roosters boven de ramen zaten altijd vol!

Wij zijn daarom verhuisd naar Westbeemster (polder, tussen Purmerend en Hoorn in) en ik kan je zeggen............wat een verademing! Het gaat hier zelfs veel beter dan in Arnhem!

We zitten tussen de koeienboeren, tulpenvelden en agragrische grond.

En in het buitenland........ik stap het vliegtuig uit op plek van bestemming en kan de medicatie vergeten. USA, Australie of Canada. (behalve Bangkok daar werd het erger, maar dat is ook een stad apart  ;))
    Ook wintersport in Oostenrijk is super. Zeker in de winter op bepaalde hoogten vriest alles kapot en heb ik nergens last van.

Succes!!
  • amandiiamandii Gebruiker
    ik ben zelf ooit met school naar oostenrijk geweest,
    en kwam daar er achter, dat ik zonder medicatie heerlijk daar kon skiien.
    ik was dit niet gewent, aangezien ik thuis dagelijks medicatie moest nemen, en dan ook benauwd was.
    In oostenrijk had ik nergens last van! we hadden een huisje in de bergen, en skiien is boven op de berg, en het was heerlijk!
    zoals andere mensen al zeiden; ga misschien eerst op vakantie.
    mijn astma is gelukkig nog niet zo erg, dus ik blijf nu nog in alkmaar wonen,
    maar wil zeker naar het platteland toe als ik op mezelf mag wonen (ben nu 16 xd)
    vrienden van mij wonen daar namelijk, en dan heb ik ook minder last van mijn astma.
    ondanks dat ze voor een fabriek wonen.
    waar iemand dus de minste last heeft, hangt echt van de persoon zelf af...
    succes er mee!
  • vlindervlinder Gebruiker
    Ik denk dat alleen vakantie niet genoeg is om er een goed beeld van te krijgen. Je moet dan eigenlijk wel een paar maanden tot een jaar er heen gaan. Maar dat is natuurlijk veel lastiger dan een vakantie.
    Ik zelf denk dat ik ooit ook wel ga emigreren, dit is zoiezo wel een soort droom van mij en nu het met mijn astma zo slecht gaat is dat ook wel iets om bij te betrekken en over na te denken.
  • dimidimi Gebruiker
    Hoi,
    Ook wij hebben het er zo vaak over, zullen we alles inpakken en wegwezen. De wintermaanden zijn voor ons slopend ons zoontje van 5, die vanaf dat hij 6 mnd. was constant ziek is aanvallen heeft etc. en dan ons zoontje van 3, die in de wintermaanden bronchitus heeft. Vaak uit wanhoop boek is in de herst en mei-vakantie een vakantie naar de costa blanca in Spanje. Het staat erom bekend, dat het daar geweldig is voor astma-patiënten en inderdaad, ons zoontje van 5 zei in de meivakantie, hier kan ik goed ademen mam, dan schiet je toch wel even vol. Wat ons tegenhoudt is de werkeloosheid, terwijl we hier een bloeiend eigen bedrijf hebben is dit toch erg moelijk om achter te laten. En wat ons bezighoudt is wat moeten we daar dan gaan doen?? voor werk. Voor de rest is het daar heerlijk. Als ik je een tip mag geven, ga er eens op vakantie, boek een vlucht via ryanair naar alicante is niet duur, de autohuur is niet duur en op internet kun je superveel appartementen en huisjes vinden. Het is daar het schoonste stukje Europa echt het is er heerlijk.
    Groet,
    Mariska
  • aranjuzaranjuz Gebruiker
    Hallo
    Over emigreren kan ik je vertellen dat sinds we in Spanje wonen de astma is weggebleven,mijn vrouw had astma in noord-brabant zo erg dat ze in de wao geraakt zou zijn gekomen,prednison zou de volgende stap zijn enz.Ze had zeer veel benauwdheids aanvallen haar vader is er aan gestorven,daarom zijn we naar de costa blanca verhuisd en het resultaat is verbluffend,ze gebruikt geen medicijnen meer en is veel meer acuraat ik denk omdat de hersenen nu veel meer zuurstof krijgen en dat is van de eerste dag af aan,we wonen nu hier 9jaar en het is natuurlijk geweldig.Ik zou zeggen ga het eerst eens uitproberen voor twee weken ofzo maar wacht niet af je hebt perslot vanrekening maar een leven.Maar of dat ook voor jou geld allemaal weet ik niet.In ned ben ik begonnen om zeewater wat ik in Vlissingen ging halen thuis te vernevelen en dat hielp al bij een benauwdheidsaanval je probeerd van alles.oke als je nog wal wilt weten mail maar en succes met alles.
  • neanea Gebruiker
    Hallo,

Ik zou zelf ook graag willen emigreren.
    Persoonlijk zit ik te denken aan het zwarte woud of oosterijk zolang het maar hoog ligt.
    Wat ik online alleen niet kan vinden is hoe zit het finacieel en hoe je verdere stappen zet.
    Dus mijn vraag is of iemand hier enige ervaring mee heeft.
  • BentheNoorBentheNoor Gebruiker
    #27 edited 28 februari
    Ik zou eens kijken naar de eilanden! Zoals op schier rijden bijna geen auto’s en de gemeenschap is veel toegankelijker dan zo’n 20/30 jaar geleden. Naar het buitenland kan natuurlijk ook maar dan zou ik eerst lange vakanties nemen in warme- en koude landen om na te gaan hoe ze erop reageren.
    Iig zo snel mogelijk weg daar vanwege de lucht. Rotterdam was laatst nog in het nieuws vanwege de slechte lucht. Platteland is ook niet best vanwege de vele fijnstof en kan ik alleen maar de eilanden bedenken binnen Nederland.
  • emsepemsemsepems Gebruiker
    Zo doe ik het ook benthenoor. Ben veel op de eilanden dn ga regelmatig naar de middenlandse zee ( griekenland, portugal).
    Dar doe ik het beter dan thuis
  • BentheNoorBentheNoor Gebruiker
    Zag net dat dit topic al meer dan 10 jaar oud is... Ben wel nieuwsgierig waar ze nu wonen en hoe het nu gaat!
Log in of Registreer om te reageren.