Mondschimmel door Seretide

13-11-2005 om 19:49 uur

Twee weken geleden ben ik bij mijn longarts geweest voor controle.
Ik gebruikte Seretide en af en toe ventolin.
Maand daarvoor ben ik gestopt met Seretide omdat ik het idee heb dat ik me niet lekker voel tijdens het gebruik van Seretide.
Mijn klachten waren:
Misselijkheid, vreemde druk op mijn slokdarm, slappe vermoeide benen, lichte spierpijn in benen (zelfde gevoel wat kan ontstaan na het sporten) en heel moe in vlagen. Ben met deze klachten naar mijn huisarts geweest en hij adviseerde om te stoppen met seretide en te kijken hoe het zonder seretide gaat. De resultaten moest ik dan bespreken met mijn longarts.

Mijn longarts vertelde dat de klachten NIET konden onstaan door mijn astma of door mijn seretide gebruik. Dus ik moest weer beginnen met 1 x per dag seretide in te nemen. Ik heb hem verteld dat ik dat liever niet meer wil omdat ik zonder seretide bovengenoemde klachten niet meer zo erg heb. Hij bleef echter aandringen dat ik seretide moet gebruiken en hij geen alternatief had. Tijdens het gesprek vroeg hij of ik mijn tong uit wilde steken. Deze bleek wit te zijn en volgens mijn longarts had ik een schimmelinfectie. Hier heb ik Nystatine Labaz voor gekregen en zodra de schimmelinfectie over was moest ik opnieuw beginnen met Seretide. Ik ben vervolgens opnieuw begonnen met seretide. Heb me helemaal suf gespoelt en gegorgeld elke keer als ik een puf nam.
Echter na twee dagen seretide gebruik had ik weer de schimmelinfectie terug. De huisarts heeft nogmaals Nystatine voorschreven die ik nu weer een week heb gebruikt maar heb niet het gevoel dat de schimmelinfectie helemaal weg is (nou moet ik eerlijk zeggen dat ik nog niet eens weet hoe een "gezonde" tong eruit ziet  :@)

Ik zou graag uw mening willen weten m.b.t de klachten die ik heb tijdens seretide gebruik. Kunnen die niet door mijn astma en/of seretide gebruik komen (zoals mijn longarts aangaf)?
Kan die schimmelinfectie de oorzaak zijn van mijn klachten?
Wat moet ik doen als de schimmel elke keer terug komt ondanks het gorgelen?

P.S. de longarts wilde wel dat ik een CT scan liet maken omdat ik twee jaar geleden Longsarcoidose heb gehad (waar ik als bijverschijnsel Erythema Nodosum aan mijn benen heb gehad, daardoor is mijn longziekte en mijn astma ontdenkt).

Sorry voor mijn lange verhaal en alvast bedant voor uw reactie!
Groetjes
Miranda (35)

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
14-11-2005 om 16:09 uur

Beste Miranda

Als ik het even samen mag vatten:
1. sarcoidose
2. astma
3. Bijwerkingen bij Seretide:
    schimmelinfectie in de mond, dat komt van de ontstekingsremmer in de seretide,
    slappe benen en spierpijn, dat kan van de luchtwegverwijder komen

Als inhalatie corticosteroiden voor je astma echt noodzakelijk zijn zou je bijvoorbeeld i.p.v. seretide ook Qvar of Alvesco kunnen nemen. Deze corticosteroiden komen veel beter in delong en minder in de mond terecht waardoor de schimmelinnfecties vaak voorkomen kunnen worden. Ook kun je eens kijken of je een lagere dosis luchtwegvewijder zou kunnen nemen (bijvoorbeeld Oxis 6 microgram).
Als dat alles ook niet werkt is er nog een pilletje dat niet de bijwerkingen van de inhalatiemedicijnen heeft: Singulair.

Je ziet, er is nog wel wat mogelijk. Bespreek het met je (long-)arts!

Groet

Frans

Login of registreer om te reageren
14-11-2005 om 16:50 uur

Beste Frans,

Heel erg bedankt voor je reactie!
Ik ga dit zeker bespreken met mijn longarts in Februari .
Nogmaals bedankt.

Groetjes,
Miranda

Login of registreer om te reageren