Lichttherapie

10-11-2005 om 22:10 uur

Lichttherapie thuis

Sinds enkele jaren is het mogelijk om lichtbehandeling met UVB thuis uit te voeren, in plaats van in het ziekenhuis. Lichtbehandeling wordt nog weinig toegepast bij eczeem. Het is meestal een ‘laatste redmiddel’, als hormoonzalven onvoldoende helpen.

Iedereen die wel eens een lichtbehandeling in het ziekenhuis heeft ondergaan, weet hoeveel inspanning het kost om de therapie te volbrengen. Je moet daarvoor minimaal twee maanden lang driemaal per week naar het ziekenhuis reizen voor een tot enkele minuten belichting. ‘Dat is gewoon ondoenlijk als je bijvoorbeeld op Terschelling woont’, zegt Marianne Gels, verpleegkundige bij Medizorg.
De voordelen van behandeling thuis zijn duidelijk. Je kunt lekker in je eigen vertrouwde omgeving de therapie volgen. Het spaart tijd, moeite, reiskosten en het hoeft niet ten koste te gaan van werktijd. Een uitkomst dus voor mensen met een volle agenda, maar ook voor mensen die ver van een ziekenhuis wonen of mensen die slecht ter been zijn.

Kan de patiënt dit aan?
Behalve dat een medische indicatie nodig is, moet iemand ook in staat zijn het apparaat zelf in te stellen. Of iemand in de omgeving, die dit voor de patiënt kan doen. Bovendien moet de patiënt de discipline kunnen opbrengen om het opbouwschema nauwkeurig op te volgen. ‘Een lichtbehandeling is in feite een “medicijn”, waarbij de dosering heel nauw luistert’, aldus Marianne Gels, ‘De behandeling moet zorgvuldig worden opgebouwd. Je moet je als patiënt dus nauwkeurig aan het schema houden.’
Ook bij lichtbehandeling thuis blijft de dermatoloog de eindverantwoordelijk voor de therapie. De behandelend arts bepaalt ook of de patiënt hormoonzalven gebruikt tijdens lichtbehandeling. Na vier weken therapie komt de patiënt terug bij de dermatoloog om het verloop van de behandeling te bespreken. Ook tegen het einde van de therapie wordt door de dermatoloog bekeken in hoeverre het resultaat voldoende is om te stoppen met de therapie of dat het zinvol is de therapie te verlengen .

Vergoedt de zorgverzekeraar thuisbelichting?
Helaas vergoeden niet alle zorgverzekeraars thuisbehandeling met licht. Vaak valt thuisbelichting onder de aanvullende verzekeringspolis. Kijk dus goed in de polisvoorwaarden van je eigen zorgverzekeraar of een dergelijke behandeling onder de dekking valt.

De mening van enkele dermatologen
Dr. Marjolein de Bruin-Weller van het Universitair Medisch Centrum Utrecht vindt het een goede zaak dat patiënten thuisbelichting kunnen toepassen. Ze voegt daar wel aan toe dat de begeleiding veel beperkter is dan bij lichtbehandeling in het ziekenhuis. Collega-dermatoloog Marianne Kruis is ook positief over thuisbelichting.

bron: www.vmce.nl

hoewel dit bericht al wat ouder is, vraag ik me toch af of er hier mensen zijn die hier ervaring mee hebben.  Vooral omdat de bijwerkingen nogal gevaarlijk kunnen zijn (o.a. verbranding en huidkanker).  Hoe gaan mensen die deze therapie ondergaan om met deze wetenschap ?

Login of registreer om te reageren
14-02-2006 om 21:46 uur

Saskia is dus vandaag bij de huidarts geweest en begonnen met haar eerste lichttherapie.
Het is voor ons juist weer een stukje hoop. Iets wat er nog gedaan kan worden omdat eigenlijk al het andere niet helpt.
Heb dus ook gevraagd of ze dan niet thuis zoiets kon doen omdat het 3 keer in de week ernaar toe gaan best wel belastend is. Maar de eerste tijd moet het dus in het zieknhuis gebeuren later konden we het er nog wel eens over hebben. Hopen wel dat het aan gaat slaan.

Login of registreer om te reageren
15-02-2006 om 11:42 uur

3 keer in de week is zeker een hele belasting zeg! Ik hoop in ieder geval dat het resultaat gaat opleveren.

Ik zou Thomas ook wel graag aan de lichttherapie willen hebben, maar het is vast een onmogelijk iets voor mensen die werken... -O-

Groetjes Martha

Login of registreer om te reageren
15-02-2006 om 17:20 uur

Hallo Martha,

Maar is juist voor die doelgroep niet de 'draagbare' lamp uitgevonden?! Sanne heeft psoriasis en reageert altijd erg goed op de zon. De derma heeft ooit al eens gezegd dat mocht de psoriasis verergeren, lichttherapie voor haar een goede behandeling zou zijn....hoop echter dat het nooit zo ver zal komen!
Heb wel uitgezocht of m'n verzekeraar het vergoed, gelukkig dus wel.

Groet, Syl

Login of registreer om te reageren
15-02-2006 om 17:50 uur

Nu zeg ik het nogmaals dat Thomas ook zo eigenwijs is om niet nog eens een keer naar de huisarts te gaan en een verwijzing te vragen voor een Dermatoloog., maar telkens weer hetzelfde herhaalrecept besteld...

En ondertussen wordt hij, met name snachts, gek van de jeuk! (en ik ook! want het ligt echt niet lekker naast iemand die constant aan het krabben is)

Login of registreer om te reageren
15-02-2006 om 18:00 uur
Reactie op Martha

Nu zeg ik het nogmaals dat Thomas ook zo eigenwijs is om niet nog eens een keer naar de huisarts te gaan en een verwijzing te vragen voor een Dermatoloog., maar telkens weer hetzelfde herhaalrecept besteld...

En ondertussen wordt hij, met name snachts, gek van de jeuk! (en ik ook! want het ligt echt niet lekker naast iemand die constant aan het krabben is)

Raar -O-. Dat je jezelf kapotkrabt is al niet echt okay, maar dat je nog weigert naar een dermatoloog te gaan terwijl anderen ook 'last' ondervinden van je probleem lijkt me eerlijk gezegd nogal... stom.

Login of registreer om te reageren
15-02-2006 om 18:31 uur

Hmmm heb jij weleens opgemeten hoe dik het staal is van die plaat die Thomas voor z'n k*p heeft? Kan hij misschien wel een plekje in het Guinness book of records mee verdienen :P
Moet niet meevallen om met zo'n eigenwijze man te moeten leven  :N

Ik kan alleen maar hopen voor jullie beiden dat hij ooit tot bezinning komt :-\

Groet, Syl

Login of registreer om te reageren
15-02-2006 om 20:29 uur

Ergens kan ik hem ook nog wel begrijpen... Hij heeft op zijn 14de een hele tijd in het ziekenhuis gelegen voor zijn huid en ze konden hem toen niet helpen en hij denkt dat dat nog steeds zo is... Met andere woorden: Hij is bang om te hopen op genezing en weet dat wanneer hij ergens op gaat hopen, dat de teleurstelling dan groot is als het niet werkt.

Maar... Ik heb hem nu in ieder geval zo ver dat hij naar de huisarts wil gaan, mits ik meega. Dat laat ik me geen 2 keer zeggen en hij gaat een gaatje in zijn agenda zoeken om te gaan!

Dus, wie weet gaan we nog ergens komen! Hij kwam nu uit zijn werk en voelt zich zo onprettig omdat zijn huid niet lekker voelt, hij had een workshop vandaag en moest veel bewegen terwijl hij liever stil zat want als hij beweegt krijgt hij weer jeuk...  :'( Ik word er zo verdrietig van als ik dat hoor...

Login of registreer om te reageren
15-02-2006 om 21:16 uur

Juist wel gaan naar een goede dermatoloog. Wij zijn zo blij dat we die stap gezet hebben. Eeerst behandelde de kinderarts het, daarna de allergoloog maar sinds Saskia dus bij die dermatoloog zit gaat het stukken beter. Vorig jaar kreeg ze dus vieze gele zalf met van die verbandpakken en binnen twee weken was haar huid schoon. Nu gaat ze dit proberen. Dus ik zou mijn man dit maar eens laten lezen dat er nog hoop is.

Login of registreer om te reageren