Waarom staat er in het dossier COPD en geen ASTMA

10-11-2005 om 21:55 uur Gesloten

Hallo Frans

Hier nog een vraag naar aanleiding van mijn vorige bericht:combinatie astma-croup.

Onze Jefrey heeft door die aanval vorige week een liesbreuk gekregen.In februari is hij geholpen aan een liesbreuk rechts en nu moet hij voor links.
Nu was ik vandaag bij de anasthesioloog en die had in het dossier van Jefrey geen astma staan maar COPD?
Waarom is dat?
Ik moest ook vragenlijst invullen en daarop heb ik vermeld dat hij astma heeft.Waarom maken zij er dan COPD van??

Nu wordt Jefrey binnen 2-3- weken geholpen omdat de vorige keer de liesbreuk een beklemming is geworden.
Hij staat met spoed op de lijst.
De anasthesioloog twijfelde wel heel erg omdat Jefrey op spoed staat maar wel net een croupaanval heeft gehad.Normaal wachten ze liever nog een paar weken.

Het worden voor ons dus spannende weken of zijn longen zich goed houden of niet.Op de dag van de operatie moet hij eerst nog goedgekeurd worden door de kinderarts.

Gr Rianne

De reacties zijn gesloten.
10-11-2005 om 22:05 uur

Is COPD geen algemene term voor een aantal longziekten?

10-11-2005 om 22:10 uur
Reactie op Eveline

Is COPD geen algemene term voor een aantal longziekten?

COPD kennen we als longemfyseem en chronische bronchitis. Astma hoort niet binnen de groep thuis. Zowel de aandoening als de behandeling is voor zowel COPD als voor astma anders  :)
Vroeger werd wél voor zowel astma als COPD de term 'CARA' gebruikt.

10-11-2005 om 22:22 uur

JAAAAAA! CARA dat is het! Merci ik haalde effe de twee termen door elkaar!

Zorgprofessional
11-11-2005 om 11:52 uur

Beste Rianne

CARA is een verouderde overkoepelende term die alle luchtwegziekten in hield. Het betelent: Chronische Aspecifieke Respiratoire Aandoeningen. Nu trekken we de verschillende ziekten liever uit elkaar en spreken van astma, astmatische bronchitis, chronische bronchitis en emfyseem. Dat is van belang omdat de oorzaak, uitingen en behandeling nogal van elkaar verschilt.

Bij zulke jonge kidneren als jouw Jeffrey is er eigenlijk altijd sprake van of astma of frequente infecties met b.v. bronchitis. COPD (Chronic Obstructive Pulmonary Disease) is een verzamelnaam voor chronische bronchitis en emfyseem. Dit zijn ziekten van volwassenen, wordt bijna altijd dor roken veroorzaakt en  komt op jonge kinderleeftijd niet voor. Helaas is daar nog wel eens verwarring, als iemand het daar over heeft, en het is op dat moment van belang, moet je dat maar corrigeren.

Groet

Frans

11-11-2005 om 15:27 uur

Hallo Frans

bedankt voor je antwoord.
Als we een oproep krijgen voor het ziekenhuis zal ik de boel gelijk even rechtzetten.
Ik snapte er al niets van

Rianne

11-11-2005 om 15:28 uur

nog even dit: Onze Jefrey is met 1 F

JEFREY        ;D

gr Rianne