Anti-hib

10-11-2005 om 21:11 uur

Naar aanleiding van constante terugkerende infectie/virus-ziekte heb ik mijn longarts gevraagd om dit te onderzoeken. Mijn waarden lgG anti - Hib antistoffen zijn zeer laag!! Kwam uit het bloedonderzoek. Advies 5x anti.hib vaccin toedienen. Mijn vraag: Wat kan de rede zijn dat mijn weerstand zo gekelderd is en komt dit vaak voor bij mensen die astma hebben??

Login of registreer om te reageren
11-11-2005 om 08:46 uur

hey
mijn weerstand is ook erg laag en in pik alle virusjes mee, ik moet vandaag weer bloed laten prikken en kijken of er wat uit komt. Mijn arts zij dat het kon liggen aan je astma dat je gevoeliger bent voor verkoudheden en dat deze dan heftiger kunnen worden. de reden zou ik echter niet weten, want dan was mijn weerstand gewoon. Heb je wel al multi vitaminde tabletten geprobeert en weerstand verhogende tabletten? dat wil bij sommig mensen ook nog wel eens helpen.
liefs susan

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
11-11-2005 om 12:06 uur

beste  h. Denissen

Er is veel te zeggen over weerstand, infecties en vaccinatie. Ga ik nu niet doen.
Wel iets over Hib. Pas op, wordt een wat lastig en technisch verhaal.

Hib staat voor Haemophilus Influenzae type B. Deze bacterie is berucht omdat hij op babyleeftijd een dodelijke vorm van hersenvliesontsteking kan geven.

Bij chronische bronchitis, emfyseem (COPD) is er vaak sprake van frequente infecties met Haemophilus Influenzae. Dezelfde naam ja, maar het betreft bijna altijd een ander type, niet het type B, zodat te lage antistoffen tegen Hib niet de oorzaak hoeft te zijn van je klachten. Het type waar het bij bronchitis om gaat is de zogenaamde "ongekapselde" bacterie (terwijl Hib gekapseld is, die heeft een kenmerkend laagje = kapsel om de bacterie wat de ongekapselde niet heeft). Wel kan die lage afweer, te lage antistoffen, een uiting zijn van een onderliggende afweerstoornis, dan kan vaccinatie wel zinvol zijn, maar dan nog komt een enrstige infectie met Hib op volwassen leeftijd zeer zelden voor.

Nog iets. Bij astma, COPD enz zie je soms ook een verminderde afweer tegen gekapselde bacterien. Dat is bijvoorbeeld haemophilus, maar ook pneumococcen, de meeste voorkomende verwekker van longontsteking, valt daar onder. Bij te weinig antistoffen tegen gekapselde bacterien is het vaak wel verstandig om te vaccineren, met name tegen de pneumococ, soms ook tegen haemophilus.

Groet
Frans

Login of registreer om te reageren
11-11-2005 om 16:26 uur

Beste Frans,

Bedankt voor je uitleg.  

Ik zal nog wat toelichting geven over mezelf.
Ik ben een vrouw van 57 jaar. Heb op ongeveer 40-jarige leeftijd de eerste verschijnselen gekregen van astma. Het ging redelijk goed met de medicatie die ik had en heb. Foradill en flixotide elke ochtend en avond 2 pufjes van elk. Daarbij nog sinds kort flixonase. Astma in de neus volgens de KNO-arts.  
Sinds ruim een jaar toenemende verkoudheden met benauwdheden. Het verhaal van wat ik gisteren heb verteld.
Van de 5 vaccinaties heb ik er 1 gehad in juli. Waardoor ik een enorme allergische reaktie kreeg, zodat ik de 2e vaccinatie niet mocht hebben van de longarts. Waarde bepaald in bloed en bleek na 1 vaccinatie toch weer aardig op peil!!! De longarts zei me wel dat die waarde weer zou teruglopen. Nou dat heb ik dan ook  ondervonden. De 2e kan ik evt. krijgen met onderbouwing van prednison. Daar voel ik als het even kan ook niet veel voor.
Dus ik heb weer een vraag: Zou het niet raadzaam zijn om te onderzoeken waar die verminderde weerstand vandaan komt?
P.s De laatste 2 keren heeft de longarts Klaricid SR voorgeschreven.

Login of registreer om te reageren
11-11-2005 om 22:37 uur

Prednison is natuurlijk niet alles, maar als het een stootkuur betreft, en geen onderhoudsdosis, en die injectioes helpen blijkbaar wel, zou ik toch voor prednison kiezen.  Ik snap je weerstand daartegen wel, maar soms moet je van twee slechten de minst kwade kiezen.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
14-11-2005 om 14:05 uur

Klacid is een goed middel tegen Haemophilus. Prednison, zeker in een kort kurr, soms een noodzakelijk kwaad.

Wat betreft onderzoeken op afweerstoornissen. Het heel ongebruikelijk dat een aangeboren stoornis in de afweer zich op deze leeftijd openbaart. Meestal komt het dus of door omstandigheden (stress, weinig slapen, slecht eten, veel ziek mensen in de omgeving, klimaat), een enkele keer door een nieuwe afwijking in het bloed. Maar kennelijk maak je nog goed antistoffen. Als je daar bang voor bent moet je dit bespreken met de longarts.

Succes,

Frans

Login of registreer om te reageren
14-11-2005 om 15:36 uur

Hallo,
Ik heb deze zomer een pneumovax (= injectie)  gehad, om meer antistoffen op te bouwen tegen pneumococcen om zo longontstekingen te proberen te voor komen. Na 6 weken bloed geprikt en ik heb nu inderdaad genoeg antistoffen tegen pneumococcen. Wil natuurlijk niet zeggen dat ik geen longonstekingen meer krijg maar het is het proberen waard volgens de longarts.

Groet,
Els

Login of registreer om te reageren
16-11-2005 om 23:02 uur

hallo Frans,

Bedankt voor je goede uitleg en advies.

Groet,

        Henny.

Login of registreer om te reageren