CARA en het toedienen van zuurstof

10-11-2005 om 19:04 uur

Beste,

Ik heb een vraagje in verband met het toedienen van zuurstof aan CARA-patienten. Ik ben vrijwilliger bij het Rode Kruis in België en ik rij regelmatig met de ziekenwagen mee als begeleider. In onze opleidingen werd ons gezegd dat er geen zuurstof mag gegeven worden aan CARA-patienten. De reden werd echter niet vermeld en daar ben ik dus nieuwsgierig naar.
Het toedienen van zuurstof verhelpt misschien niet de aanval maar zorgt er wel voor dat de saturatie stijgt. Dus als ik logisch nadenk komt er meer zuurstof in de hersenen, wat mijn inziens goed is...
Ik heb dit zelf eens proefondervindelijk getest wanneer ik benauwd was. Mijn saturatie was op dat moment rond de 90-91%. Ik heb me dan zelf 2 liter zuurstof gegeven en na nog geen vijf minuten steeg deze tot 97-98%. Een duidelijke verbetering hé... ondanks het feit dat mijn benauwdheid bleef.
In België is het tevens zo dat mensen die geen badge DGH (dringende geneeskundige hulp) dragen, niet meer dan 2 liter zuurstof mogen geven. Dus waarom geen 2 liter geven aan een patient tijdens het vervoer naar de spoed als hij of zij het benauwd heeft?

Groetjes Eveline!

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
11-11-2005 om 13:39 uur

beste Eveline

Bij mensen met een ernstigere vorm van COPD moet je inderdaad opppassen met het geven van zuurstof.

Dat komt omdat ze door hun slechte longen en luchtwegen minder goed in en uit kunnen ademen. Hierdoor kan het koolzuur (CO2) in het bloed toenemen. Aangezien het CO2 de belangrijkste prikkel is om te ademen wordt deze gevoeligheid langzaamaan minder, immers, het CO2 is continu verhoogd, waardoor de gevoeligheid vermindert. In die gevallen van chronisch verhoogd CO2 is het zuurstof (O2) gehalte de belangrijkste ademprikkel. Als het O2 daalt neemt de ademprikkel toe. Als je dus extra O2 toedient verdwijnt de ademprikkel, de mensen gaan minder diep ademhalen waardoor het alleen maar slechter wordt. Hierdoor stijgt het CO2 verder wat kan leiden tot sufheid. Hierdoor nog oppervlakkiger ademen waardoor je uiteidenlijk in coma kunt raken. Je begrijpt, dat is niet de bedoeling. Dit heet CO2 stapelen.

Bij mensen met COPD die O2 gebruiken is dus vaak in het ziekenhuis gemeten bij welke hoeveelheid O2 het O2gehalte in het bloed verbeterde zonder dat daarbij het CO2 stijgt. Dat is meestal al met 1 a 2 liter O2/minuut. Overigens geeft een te lage O2 geen gevoel van benauwdheid, een bekend misverstand.

Groet

Frans

Login of registreer om te reageren
11-11-2005 om 14:32 uur

Dit heb ik met grote belangstelling gelezen, en even geprint...
Dank!

Login of registreer om te reageren
12-11-2005 om 00:25 uur

Dus als ik het goed begrijp kan het uiteindelijk niet erg veel kwaad om bijvoorbeeld 2 liter en niet meer te geven?!? Ga me toch maar aan de richtlijnen houden en niks toedienen...  ;)
Bedankt voor de uitleg!

Groetjes Eveline

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
14-11-2005 om 14:00 uur

Beste Eveline

Als je kortdurend, bijvoorbeeld tijdens transport, even iemand 2 liter O2 geeft kan dat meestal weinig kwaad. Pas vooral op als je het langdurig geeft of als je meer gaat geven.

groet
Frans

Login of registreer om te reageren