Als ik de kans krijg...

07-08-2008 om 14:32 uur

Hallo allemaal,

Ligt het nou aan mij of word het steeds benauwder in ons kikkerlandje? :-\
Ik heb het steeds vaker benauwd en alleen als het een vochtige broeierige dag is.
Zit 's nachts rechtop in mijn bed om maar lucht te krijgen bah.
Ik ken iemand die vanwege het klimaat hier naar Spanje is verhuist.
Zijn er hier meer mensen die daarover nadenken en welke landen komen er dan in aanmerking behalve Spanje?
Als ik de kans krijg in de toekomst denk ik er ook hard over om hier weg te gaan, is natuurlijk te gek dat ik dag in dag uit veel medicijnen gebruik om maar een beetje lucht te krijgen terwijl er landen zijn waar dat helemaal niet nodig is.
Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken :Y

Groetjes lola :W

Login of registreer om te reageren
08-08-2008 om 00:38 uur

zo  raar is die vraag niet hoor, maar over dat weer heb je wel gelijk. dat het zo benauwd is heeft ook mee te maken dat het klimaat veranderd, en dat is niet alleen in nederland zo. dus zou ik nog wel goed nadenken over dat verhuis plan!

suc6 light 

Login of registreer om te reageren
08-08-2008 om 03:36 uur

Nee, ik wil niet verhuizen naar het buitenland vanwege mijn astma. Al heb je wel gelijk dat de laatste tijd het weer voor extra benauwdheid zorgt. Dat komt volgens mij door de zomersmog. Warm weer met veel zon en weinig wind veroorzaakt dit. En zulk weer hebben we de laatste tijd geregeld gehad.
Warmte en vocht maakt het ook moeilijker om je goed te voelen. Maar om deze reden verhuizen, nee.
Mijn leven is hier, bij mijn familie en vrienden. Ik heb hier mijn werk en mijn hobby's. Allemaal factoren die maken dat ik afleiding heb en me geliefd weet.  :)

Denk maar niet dat je je in Spanje nooit benauwd zult voelen. Ik ben er meerdere keren geweest en ook daar waren dingen waar ik erger van werd.  ;)

Hier in Nederland zijn ook nog plaatsen waar je je beter zou kunnen voelen. Aan de kust, of misschien ergens in een van onze polders?

Login of registreer om te reageren
08-08-2008 om 08:41 uur

Ik ben dit jaar op vakantie naar Zuid-Frankrijk geweest, en heb me nog mooit zo goed gevoeld. Heb daar alles kunnen doen en was zeker 80% beter dan hier. Als het mogelijk was zou ik zeker er over nadenken. Maar alleen al door de taal en de wetenschap wat je hier achter moet laten, is het geen overweging. Maar het zal me niet verbazen dat als ik een oud mannetje ben geworden, ik de winters zal doorbrengen in een wat zuiderlijk gelegen land.

Reactie op Saskia.Bernadette

Dat komt volgens mij door de zomersmog. Warm weer met veel zon en weinig wind veroorzaakt dit. En zulk weer hebben we de laatste tijd geregeld gehad.

Het heeft niet zo veel te maken met de smog, maar meer met de luchtvochtigheid. Dezez is bij ons vele malen hoger dan bijv. in Frankrijk of Spanje. Waar de lucht gewoon veel droger is. En daarom de hitte beter te verwerken is dan hier, en je ook minder benauwd bent.

Login of registreer om te reageren
08-08-2008 om 10:16 uur

Even een stukje over zomersmog; (beetje lang maar wel duidelijk) ik heb daar dus erge last van.  ;(

Fotochemische luchtverontreiniging ontstaat uit de combinatie van (veel) zonneschijn en verontreinigende gassen. Ozon (O3) is de belangrijkste component van fotochemische luchtverontreiniging. Wanneer de uurgemiddelde ozonconcentraties oplopen tot boven de 180 µg/m³, spreekt men ook wel van zomersmog. Een hoge ozonconcentratie op leefniveau is schadelijk voor de volksgezondheid en de natuur. Het beleid ter voorkoming van zomersmog is zowel gericht op de verbetering van de luchtkwaliteit als op de vermindering van de emissies van ozonvormende stoffen.

Wat is zomersmog?
Zomersmog ontstaat door chemische reacties in de lucht onder de invloed van zonneschijn waarbij onder meer ozon wordt gevormd. Als maat voor de ernst van zomersmog wordt de de hoogte van de ozonconcentratie in de lucht gehanteerd. Bij 'ozon gunstige' omstandigheden zoals veel zonlicht, hoge temperatuur en weinig wind kan de ozonconcentratie gemakkelijk oplopen tot boven de Europese norm van 120 µg/m3 als 8-uursgemiddelde concentratie.
Hoe ontstaat ozon?
Een geringe hoeveelheid ozon komt van nature voor in de lucht. Een verhoogde ozonconcentratie ontstaat op leefniveau onder invloed van zonlicht (UV, ultraviolet licht) uit diverse stoffen:
Vluchtige organische stoffen (VOS)
Koolmonoxide (CO)
Methaan (CH4)

De fotochemische reacties waarbij ozon wordt gevormd, verlopen op een tijdschaal van enkele uren. De hoogste ozonconcentraties worden in het algemeen in de late namiddag gemeten, enkele uren nadat de intensiteit van het ultraviolette zonlicht maximaal is.
Naast deze stoffen zijn stikstofoxiden (NOx) noodzakelijk als katalysator voor ozonvorming. Bij zeer lage stikstofoxidenconcentraties stopt de vorming van ozon en kan er zelfs afbraak van ozon plaatsvinden. Boven de meeste continentale gebieden in Europa zijn echter op leefniveau meer dan voldoende stikstofoxiden aanwezig voor ozonvorming.
De ozonvormende stoffen komen tegenwoordig vooral in de atmosfeer door activiteiten van de mens. In bevolkte gebieden leidt de uitstoot van vluchtige organische stoffen en stikstofoxiden door bijvoorbeeld verkeer, industrie en consumenten tot extra ozonvorming. Er is ook een bijdrage van natuurlijke processen, zoals de emissie van ozonvormende stoffen door (naald)bomen.
Waar in Nederland komt zomersmog het meeste voor?
In Nederland komen op jaargemiddelde basis de hoogste concentraties van ozon voor van het zuidwesten tot het zuidoosten. De maxima ontstaan vooral daar door de aanwezigheid van dichtbevolkte en sterk geïndustrialiseerde gebieden, zoals de Randstad, door de relatief grote bijdrage van reeds in het buitenland gevormde ozon en van ozonvormende stoffen. Deze komt uit gebieden in Duitsland, zoals het Ruhrgebied, en België. Dat de problemen een grensoverschrijdend karakter hebben, komt door de levensduur van ozon en de ozonvormende stoffen. Deze loopt uiteen van enkele dagen tot meer dan een week. Ze kunnen dus gemakkelijk door de wind over grote afstanden getransporteerd worden.
Effecten van zomersmog
Op leefniveau is ozon een vervuilende stof, die een schadelijk effect heeft op de mens, ecosystemen en materialen. Tijdens een periode van zomersmog kan het inademen van lucht waarin veel ozon zit, leiden tot de volgende effecten op de gezondheid:
tijdelijke luchtwegklachten zoals: droge keel, pijn op de borst, hoest, benauwdheid en pijn bij diepe inademing. Ook hoofdpijn, een onbehaaglijk gevoel, misselijkheid en duizeligheid komen voor.
tijdelijk verminderde werking van de longen. Dit kan gepaard gaan met aantasting van het longweefsel. Hierdoor kan het prestatievermogen verminderen. Verder kan de snelheid afnemen waarmee ons lichaam deeltjes, bacteriën en virussen uit de longen verwijdert.

De effecten van een eenmalige, kortdurende periode van zomersmog zijn van voorbijgaande aard. Herhaalde blootstelling aan hoge concentraties ozon kan echter mogelijk leiden tot blijvende verminderde werking van de longen. Het effect van ozon op de gezondheid kan van mens tot mens behoorlijk verschillen.
Ozon is ook schadelijk voor de natuur. Bij een kortdurende blootstelling aan hoge ozonconcentraties ontstaat bij sommige planten een zichtbare bladschade. Ook op de lange termijn treedt ozonschade op in de vorm van verminderde groei en een grotere gevoeligheid voor ziekte en plagen. Bij landbouwgewassen kan ozonblootstelling leiden tot een opbrengstvermindering wat weer een economische schade tot gevolg kan hebben. Bij de verwering en verkleuring van materialen zoals plastics, rubber en verven speelt ozon mogelijk een belangrijke rol.
Ozonpieken nemen af, achtergrondsniveau hoger
Hoewel in heel Europa ozonpieken lijken af te nemen, laat de trend van ozonconcentraties, die relevant zijn voor de richtlijn (EU, 2002) weinig of geen afname zien in de periode 1996-2000 (EEA, 2003). Ook in Nederland zijn piekconcentraties van ozon op leefniveau sinds 1992 afgenomen. Er zijn aanwijzingen dat de afname het gevolg is van het Europese emissiebeleid voor de ozonvormende stoffen, vluchtige organische stoffen en stikstofoxiden (Roemer 2001, de Leeuw 2000).
De achtergrondconcentraties van ozon zijn daarentegen in heel Europa zeer waarschijnlijk juist gestegen. Volgens de huidige inzichten bedraagt de typische jaargemiddelde ozonconcentratie op het noordelijk halfrond 70 µg/m³, ongeveer twee keer zo hoog als het natuurlijke achtergrondnvieau. De toename van de concentraties van methaan (CH4) en koolstofmono-oxide (CO) op het noordelijk halfrond draagt mogelijk deels bij aan het oplopen van het achtergrondniveau van ozon.
De dubbelrol van ozon
Ozon speelt in het milieu een dubbele rol. In de hogere luchtlagen, de stratosfeer, vormt het de zogenaamde ozonlaag die beschermt tegen schadelijke UV-straling. Lager in de atmosfeer, op leefniveau, is ozon een vervuilende stof, die een schadelijk effect heeft op de mens, ecosystemen en materialen.

Zomersmog dus  :Y  :W

Login of registreer om te reageren
08-08-2008 om 17:44 uur

Een oom van mijn vader is naar Zwitserland verhuisd omdat zijn zoon ernstig astma had. Dit is wel een verhaal van een jaar of 50 geleden toen er veel minder mogelijk was qua behandeling. Ik denk dat de stap om zo iets drastisch te doen voor veel mensen toch nog veel te groot is. Zelf zou ik het niet snel doen.

Login of registreer om te reageren
08-08-2008 om 18:19 uur

Ik zou nooit verhuizen denk ik, maar ik heb ook niet super ernstig astma. Wat de smog betreft, we hebben weinig ernstige dagen deze zomer volgens mij. Ik volg het vaak op teletekst omdat ik daar wel snel last van heb. Het is wel supervochtig deze zomer, daar heb ik helaas ook last van.....

Login of registreer om te reageren
09-08-2008 om 00:11 uur

wij zijn dan wel niet naar buitenland verhuist mar wel van provincie
en ik wau dat we dat jaren eerder hadden gedaan  :Y
tot voor een jaar terug hapte mijn dochter echt naar lucht en leek dat iets wat nooit meer weg zau gaan
nu is ze heel stabiel en doet het heel erg goed op 2x2 pufs qvar per dag  ^O^

maar ik weet zeker dat ook al hadden we naar timboektoe moeten verhuizen ik dat er zeker voor over had gehad!

Login of registreer om te reageren
09-08-2008 om 03:45 uur
Reactie op ukkie

wij zijn dan wel niet naar buitenland verhuist mar wel van provincie
en ik wau dat we dat jaren eerder hadden gedaan  :Y
tot voor een jaar terug hapte mijn dochter echt naar lucht en leek dat iets wat nooit meer weg zau gaan
nu is ze heel stabiel en doet het heel erg goed op 2x2 pufs qvar per dag  ^O^

maar ik weet zeker dat ook al hadden we naar timboektoe moeten verhuizen ik dat er zeker voor over had gehad!

En naar welke provincie zijn jullie dan verhuisd als ik vragen mag? :)

Login of registreer om te reageren
09-08-2008 om 06:04 uur

Ik zou wel naar buitenland verhuizen; maar puur omdat ik het leuk vind om daar te wonen. Die afweging zou voor mij voorop staan; dat zou ik belangrijker vinden dan dat het daar met mijn astma misschien beter gaat. Ben er nl van overtuigd dat ik overal wel tegen prikkels aanloop en dus last van astma hebt; en ik wil juist zo normaal mogelijk leven leiden. Wat betreft aan zee wonen: het wordt vaak gezegd dat dat goed is. Maar bij mij is het de ene keer wel goed; de andere keer niet, om aan zee te zijn.

Login of registreer om te reageren