Werken in een laboratorium

06-11-2005 om 23:13 uur

Hoi,
Ik ben op dit moment student milieukunde en wil graag de onderzoekskant op gaan. Alleen zal ik daan een groot deel van mijn tijd in een lab doorbrengen waar ik vaak last krijg van astma. Ik heb nu vaak pratica die regelmatig moeizaam gaan door astmaklachten. Ik kan slecht tegen vluchtige stoffen, ethanol waarmee alles wordt schoongemaakt in een lab en ik krijg last van de droge lucht die vaak in zo'n lab hangt. Hiervan word ik kortademig, duizelig, trager en minder geconcentreerd.
Heeft iemand tips hoe ik hiermee om kan gaan?
De vraag of ik wel of niet in en lab uit de voeten kan bepaald deels de studierichting die ik hierna ga kiezen. Ik heb gepraat met de studentenarts, maar die komt niet verder dan af en toe de ruimte verlaten of vaker werken in de zuurkast. Zijn er opties als (gas)maskers die dit verhelpen?
Het kan me weinig schelen om met zo'n ding rond te moeten lopen als ik daardoor kan doen wat mij het leukste lijkt, onderzoek.
Lidewij

Login of registreer om te reageren
06-11-2005 om 23:40 uur

Hoi Lidewij,

Is het geen idee om voordat je naar practica gaat een luchtwegverwijder als ventolin neemt ?
Een gasmasker lijkt mij overigens niet makkelijk ademen hoor. Volgens mij gaat dat zwaarder dan 'normaal'  en ik kan me niet voorstellen dat je je daar goed bij voelt :N
Zelf zou ik dus ventolin proberen voordat ik naar die les zou gaan. Misschien helpt het. Succes ^O^

Login of registreer om te reageren
07-11-2005 om 10:28 uur

Het lijkt me sowieso een lastige combinatie.  Is er niets in die studierichting dat je wat minder in een LAb werkt, maar meer bezig bent met het verwerken van onderzoeksresultaten ?  Dat lijkt me een stuk prettiger in jouw situatie..

Login of registreer om te reageren
07-11-2005 om 11:07 uur

Met medicijnen heb ik al van alles geprobeerd. Ik krijg klachten ondanks dat ik airomir ingenomen heb. Ik kan inderdaad de kant van klimaatonderzoek kiezen waarbij is vooral metingen doe buiten en resultaten verwerk op de computer met simulaties, maar chemisch lab vind ik gewoon veel leuker. Maar emt onderzoek is het nooit helemaal uitgesloten dat je in een lab staat. Ik rkijg ook nog zeker laboratoriumpractica, dus elke tip is welkom.
thanks,
Lidewij

Login of registreer om te reageren
16-01-2006 om 16:14 uur

ik heb mijn hele leven op een chemisch en biologisch lab. gewerkt (30 jaren);
je moet je niet te snel laten afschrikken, maar jij moet je nog meer houden aan veiligheidsregels zoals goede afzuiging; nooit flessen met vluchtige stoffen buiten de zuurkast openen;
ik ben vooral zelf gevoelig voor gechloreerde vluchtige koolwaterstoffen; ik word daar direct wat benauwd van, maar dat verdwijnt meestal na een paar happen frisse lucht;
het hangt natuurlijk erg af van jouw persoonlijke (astma) situatie;
ik zou niet te gauw opgeven maar zorg dat je vluchtige stoffen z.v.m. uit de weggaat.

Login of registreer om te reageren
30-08-2006 om 18:27 uur

Ik nu net een jaartje op een lab, daarvoor heb ik totaal 7 jaar gestudeert (MBO+HBO).

Op school had ik wel vaker last van benauwdheid dan nu op mn werk. Tijdens practica sta je met z'n 20-en in een lab, en het ergste is nog dat je zelf wel netjes in de zuurkast kan werken, maar je medestudenten doen dat dan weer niet, waardoor jij weer last van je astma krijgt  :?

Gelukkig merk ik dat er binnen een bedrijf echt veilig en netjes gewerkt word, veel beter dan op school. Ik heb zelf een onderzoeksfunctie waardoor ik niet 100% op het lab sta, echt ideaal  :s)

Login of registreer om te reageren
30-08-2006 om 19:01 uur

Ik ben nu tweedejaars biologie en medisch laboratoriumonderzoek en sta dus ook heel wat uurtjes op het lab :)

Het is mij nog nooit opgevallen of het lab een goede of een slechte invloed heeft op mijn astma. Wat ik wel merk en zeker een pluspunt vind is dat dit soort voorzieningen vaak wel goed schoongemaakt en schoongehouden wordt, iets waar je op een school over het algemeen ver naar kan zoeken. Tot nu toe merk ik niet dat ik echt belemmerd word op het lab door mijn astma dus ik ga lekker door met mijn studie.

Login of registreer om te reageren
22-09-2006 om 20:00 uur
Reactie op Daantje

Ik ben nu tweedejaars biologie en medisch laboratoriumonderzoek en sta dus ook heel wat uurtjes op het lab :)

Het is mij nog nooit opgevallen of het lab een goede of een slechte invloed heeft op mijn astma. Wat ik wel merk en zeker een pluspunt vind is dat dit soort voorzieningen vaak wel goed schoongemaakt en schoongehouden wordt, iets waar je op een school over het algemeen ver naar kan zoeken. Tot nu toe merk ik niet dat ik echt belemmerd word op het lab door mijn astma dus ik ga lekker door met mijn studie.

Er wordt inderdaad goed schoongemaakt op een lab waardoor je weer minder last hebt van stof e.d.

Wat wel een wezenlijk verschil is, is dat je biologisch en medisch lab.onderzoek doet. Op een "echt chemisch lab" werk je veel en veel meer met vluchtige stoffen, organische oplosmiddelen e.d., waardoor je het sneller benauwd krijgt. Op school sta je ook niet zo heel erg veel op het lab, als je eenmaal werkt, wordt dat wel anders  :)

Lidewij (ik heb geen idee of je hier nog actief bent): als ik jouw was zou ik gewoon doorgaan met wat je leuk vindt! Ik werk zelf in een lab en doe milieuchemisch onderzoek, waardoor ik én op het lab sta én veel onderzoeksresultaten verwerk, publicaties lees en schrijf en volgende onderzoeken bedenk! Zeker in een onderzoeksfunctie zal je niet 100% op het lab staan.

Login of registreer om te reageren
22-09-2006 om 21:03 uur

Een biologisch/medisch lab is idd wel beter te doen dan een chemisch lab omdat je niet alleen bezig bent met 'vieze' chemicalieen. Ik heb er niet daarom voor gekozen maar omdat dit gewoon de richting is die me het meeste ligt.

Ik sta nu twee dagen per week volle dagen (half negen tot vijf) op het lab terwijl ik nog gewoon op school zit dus die dagen kan je wel een beetje kijken hoe het is om te gaan werken. In februari ga ik stage lopen, dan wordt het allemaal nog wat echter.

Login of registreer om te reageren
30-09-2006 om 11:41 uur

Hoi lidewij,

Vervelend dat je zo'n last hebt en toch graag in het lab wilt werken. Ja wij hebben op ons plantenfysio lab wel maskers. Omdat we soms met hele gevaarlijke stoffen moeten werken. Ook bij het vermalen van planten, is het handig, omdat je anders fijnstof in je longen krijgt. Overigens was ik de vorige x te lui om dat masker op te doen bij het vermalen van planten, ik merkte niks qua benauwdheid. maar moest daarna wel meer hoesten, dus de volgende x doe ik het toch maar op. Over het algemeen gaat op laboratoria, de gezondheid voor de resultaten, dus denk ik dat je best in een lab kan werken. Misschien als je er makkelijk over kunt praten, is het een goed idee omeens te gaan checken bij verschillende lab. op je opleiding.

Succes!

liefs bioloogje

Login of registreer om te reageren
17-10-2006 om 22:06 uur

Hoi,

Ik heb vandaag met een maskertje/mondkapje gewerkt. Er zit een soort filter in; het fijne is dat je ook bijna niks ruikt van de stoffen waarmee je bezig bent. Allleen stinkt dat ding wel naar zweet en huidtalg; het is namelijk al meerder malen gebruikt door verschillende mensen op het lab.
Toch had ik het idee dat het wel goed hielp tegen de fijn stof van mijn vermalen plantjes.

groetjes bioloogje

Login of registreer om te reageren