Verhuizen naar zee...

26-06-2008 om 09:57 uur

Hallo,

Mijn naam is Vivian Merkus, 33 jaar en worstel al van kinds af aan met allergiën / hooikoorts en daardoor astmatische problemen.
Ook heb ik -weer- poliepen in mijn kaakholtes -ben hier al 3x aan geopereerd geweest- en heb in 2002 / 2003 n opname gehad in astmacentrum Heideheuvel te Hilversum.
Daar heb ik n spuitenkuur / desensibilisatiekuur ingezet gekregen die 3 jaar heeft geduurd maar t heeft helaas niet mogen baten.
Ben 80/100% arbeidsongeschikt en krijg t financieel niet meer bolgewerkt en qua allergiën gaat t steeds verder achteruit.
Ben ervan overtuigd dat mijn klachten mede worden veroorzaakt door de luchtvervuiling, DSM en industrielucht buurlanden, woon in Sittard, Limburg.
Nu ben ik al een paar keren wezen logeren in Den Haag en merk daar veel verbetering mbt m'n luchtwegen.
Ben daarom ook van plan ergens aan de kustlijn van NL te verhuizen en omdat dit om gezondheidsredenen is heb ik een verhuiskostenvergoeding aangevraagd.
Als ik hiervoor in aanmerking kom -wat nog in behandeling is- kom ik ook in aanmerking voor urgentie.
Mijn maatschappelijk werkster schat mijn kansen echter klein in en kan verder ook niet veel voor mij doen.
Ondertussen gaat t niet goed met mij, heb dus weer poliepen in mijn bijholtes en voel me erg depressief.
4 juli heb ik weer een aantal longfunctietesten bij m'n longarts, maar kom de dagen maar moeilijk door.
Financieel kom ik steeds dieper in de problemen, ook omdat ik toch elke keer naar Den Haag moet omdat ik daar op adem kan komen, letterlijk en figuurlijk...
Heb veel steun van vrienden, maar die hebben natuurlijk ook hun eigen leven en problemen.
Het kost me veel moeite positief en hoopvol te blijven.
Weet ook niet wat ik hoop te bereiken met dit schrijven, ben ten einde raad en heb al bij alle mogelijke instanties aangeklopt.
Het afwachten en niet weten waar ik aan toe ben -en ondertussen allergisch / ziek te zijn- maakt me gek en weet niet hoelang ik dit nog trek.
Ondanks ik hier ziek ben -in Sittard- toch voel en ben ik hier thuis, t valt me erg zwaar m'n bekende / veilige -maar wel zieke- leventje hier achter te moeten laten en in m'n eentje ergens een nieuw -maar wel gezonder, tenminste daar ga ik van uit!- leven op te bouwen.
Ik voel me bijna gedwongen hier weg te moeten omdat ik hier te ziek ben, niet kan functioneren en geen vooruitzichten heb.
Om dit voor elkaar te krijgen terwijl ik me ziek voel valt me erg zwaar.
Misschien heeft u nog advies of tips?

Login of registreer om te reageren
01-07-2008 om 13:13 uur

Beste Vivian,

Wat ontzettend naar voor je dat je in zo’n moeilijke situatie zit. Je bent ervan overtuigd dat vooral de luchtvervuiling de verslechtering van je gezondheid geeft. Dit is heel goed mogelijk. Noodgedwongen wil je dus verhuizen. Best ingrijpend voor je, maar hoogstwaarschijnlijk een goede en dappere beslissing.
Het is heel erg jammer voor je dat de desensibilisatiekuur niet heeft geholpen. Dat risico kan erbij horen, hoewel de behandeling van 3 jaar wel lang lijkt om tot deze conclusie te komen.
Misschien kun je nog eens laten controleren of je je medicijnen optimaal inneemt. De beste manier van inhaleren is met een voorzetkamer.
Je hebt een verhuisvergoeding aangevraagd en we hopen uiteraard dat je die krijgt. Mocht je toch een afwijzing krijgen, dan kun je contact opnemen met de longverpleegkundige van de Thuiszorg of het ziekenhuis. Zij/hij heeft formulieren die ingevuld kunnen worden opgestuurd naar de ANGO (Nederlandse Gehandicapten Organisatie). Het Astma Fonds geeft een bepaald bedrag aan de ANGO, die de aanvragen behandelt en zeer deskundig is op het gebied van vergoedingen.
Aanstaande vrijdag heb je een longfunctietest bij de longarts. Hopelijk heeft de longarts (of longverpleegkundige) nog suggesties voor je.
Is het een idee om een oproepje te plaatsen op het Forum? Wie weet is er iemand met astma in Den Haag die in een gesaneerd huis woont en denkt: ik wil wel een kamer of etage verhuren. Dan voel je je in zo’n vreemde omgeving niet zo alleen.

Tenslotte wensen wij je veel sterkte en succes. Je kunt altijd bellen met de Advieslijn op werkdagen van 10.00 tot 14.00 uur.

Login of registreer om te reageren