hoe leg ik uit

18-06-2008 om 22:35 uur Gesloten

aan bepaalde mensen wat nou precies astma is.

Onze dochter Louise heeft nu net binnen 3 weken 2 ziekenhuisopnames erop zitten en ik krijg nu heel vaak de reactie: nu is ze weer beter ....

als je dan probeert te vertellen dat astma chronisch is, lijkt het wel of ze het niet willen snappen.

Nu zijn mijn schoonouders de toppers en overvoeren ons met opmerkingen dat we naar een ander ziekenhuis moeten omdat Louise beter moet worden en dat er toch een oorzaak moet zijn etc etc

ik word er behoorlijk moedeloos van en kan dit er eigenlijk gewoon niet bij hebben en vroeg me daarom af of jullie misschien praktische makkelijk te begrijpen info hebben ????

De reacties zijn gesloten.
20-06-2008 om 14:32 uur

Beste GerdaLouise,

Eén van de grote problemen waar mensen met astma (of met kinderen met astma) tegenaanlopen is inderdaad het onbegrip.
Vaak is het onkunde, gebrek aan kennis en zou het fijn zijn als mensen meer openstaan voor informatie over astma en waarom iemand klachten krijgt.
Bij astma is sprake van een chronische ontsteking van het longweefsel, waardoor de luchtwegen zich vernauwen. 
Kenmerkend voor astma is dat de klachten over het algemeen in periodes optreden. Er zijn daarnaast klachtenvrije periodes. Klachten welke door deze ontsteking kunnen worden veroorzaakt zijn o.a. benauwdheid, een piepende ademhaling, hoesten of volzitten.
Astma wordt waarschijnlijk deels bepaald door een erfelijke aanleg. Daarnaast spelen invloeden van buitenaf - prikkels - een belangrijke rol. De luchtwegvernauwing is een reactie op verschillende soorten prikkels. Het mijden van de prikkels is daarom een heel belangrijk punt bij het onder de aandacht brengen van dit probleem.

Het Astma Fonds start in het najaar een grote landelijke 'begripscampagne', want hier lopen heel veel mensen met luchtwegproblemen tegenaan.
Op de site staat wel een hoofdstuk speciaal voor het kweken van begrip: http://www.astmafonds.nl/content.jsp?objectid=2582  , onder omgaan met astma -> informeer uw omgeving. 
Hopelijk biedt u dit extra informatie.

Met vriendelijke groet,
team Advieslijn