Cortisone en keelontsteking

03-11-2005 om 19:06 uur Gesloten

Momenteel sukkel ik met een keelontsteking  ( heb al een 7 daagse kuur met antibiotica achter de rug zonder resultaat)

Mijn huisarts vermoed nu dat de symicort de genezing van de ontsteking vertraagd ( die vertelde me dat cortisone genezing kan vertragen)
Iemand die hier meer over kan vertellen ?

De reacties zijn gesloten.
03-11-2005 om 22:17 uur

Ik zou deze vraag in het forum van dokter Krouwels deponeren als ik jou was.  Het lijkt me dat hij er zeker antwoord op heeft.

Zorgprofessional
03-11-2005 om 23:10 uur

Corticosteroiden (zoals pulmicort, de ontstekingsremmer in Symbicort) remmen de ontsteking, het woord zegt het al. Dat geldt voor veel soorten van ontsteking, daarom worden corticosteroiden ook zo vaak gebruikt (prednison is daar ook een voorbeeld van). Bij een bacteriele ontsteking zoals je die nu kennelijk in je keel hebt is er ook sprake van een forse ontsteking. De bacterien daarbij worden gedood door de antibiotica, maa de ontsteking zelf kan nog wel even door gaan omdat er veel stofjes vrijkomen uit de bacterien en uit je witte bloedcellen die zo'n ontsteking inzetten. Dat heb je voor een deel ook nof\dig om de bacterien op te ruimen.

Als corticosteroiden de ontsteking remmen, vertragen ze dan de genezing? nee. De genezing ontstaat doordat de bacterien opgeruimd worden door de antibiotica en door je witte bloedcellen. Een groot deel van de ontsteking schiet min of meer zijn doel voorbij en zorgt vooral voor last.

Dus: symbicort vertraagt de genezing niet.

Het feit dat je nog steeds last hebt zal waarschijnlijk komen doordat er misschien (ook) een viry\usinfectie is die je niet geneest met antibiotica. Ook is de concentratie symbicort zo laag in het weefsek van je keel dat dat niet voldoende is om de ontsteking ter plaatse te veminderen.

Groet

Frans Krouwels

Zorgprofessional
05-11-2005 om 16:00 uur

Nog een kleine toevoeging:

corticosteroiden, en ook inhalatie corticosteroide (zoals symbicort) kunnen ook schimmelinfecties geven. Bij puffs vooral schimmelinfecties in de mond. Misschien zijn de antibiotica die je krijgt antischimmel medicijnen?

Frans

05-11-2005 om 19:56 uur

Eerst een week DOXYCYCLINE moeten nemen.

nu zou ik zitromax 3 x 500 moeten nemen ( maandag dat eens gaan halen naar de apotheker)

Zorgprofessional
07-11-2005 om 16:28 uur

OK Dat zijn geen antischimmel medicijnen, maar inderdaad  de gebruikelijke antibiotica bij luchtweginfecties. Kun je goed combineren mer symbicort

Sterkte

08-11-2005 om 17:48 uur

Helaas , zodra ik tijd heb eens naar de huisarts gaan : nog steeds niet beter. benieuwd wat het nu weer zal zijn.  ( is zelf aan het verergeren)

08-11-2005 om 21:33 uur
Reactie op tyfoon

Helaas , zodra ik tijd heb eens naar de huisarts gaan : nog steeds niet beter. benieuwd wat het nu weer zal zijn.  ( is zelf aan het verergeren)

misschien dat de kuur wel niet aanslaat (of inderdaad een virus)  Ik heb het vorug jaar zelf gehad (en ik heb geen astma) dat ik 3 kuren antibiotica nodig had, en een flinke stootkuur prednison om de beginnende longontsteking eronder te krijgen...

10-11-2005 om 15:32 uur

nu zijn we weeral een paar daagjes verder en nog steeds  -O-. En den huisarts is me verlof dus da wordt nor zene vervanger gaan ( jammer genoeg heb ik iets tegen zijne vervanger) eens benieuwd wat die gaat zeggen ( eerst eens uitzoeken wanneer deze zijn spreekuur heeft vanavond). Da wordt dan met een beetje pech antibiotica kuur nummer 3.

10-11-2005 om 18:14 uur
Reactie op tyfoon

nu zijn we weeral een paar daagjes verder en nog steeds  -O-. En den huisarts is me verlof dus da wordt nor zene vervanger gaan ( jammer genoeg heb ik iets tegen zijne vervanger) eens benieuwd wat die gaat zeggen ( eerst eens uitzoeken wanneer deze zijn spreekuur heeft vanavond). Da wordt dan met een beetje pech antibiotica kuur nummer 3.

Beste Gino,

Vervelend dat je huisarts met verlof is en dat je niet goed met zijn vervanger overweg kunt. Je gestelde medische vraag is echter uitgebreid beantwoord door Dr. Krouwels. Dit topic zal derhalve dan ook worden gesloten daar er geen medische vragen meer zijn gesteld aangaande dit onderwerp. Sterkte !