Inspanningsastma.

03-11-2005 om 18:48 uur

Ik heb al mijn hele leven astma, vroeger heel erg.. toen een tijdje niet.. en daarna in lichte vorm.

De laatste twee maanden komt er echter inspanningsastma de hoek om kijken. Ik ben verhuisd naar Finland voor een dansopleiding, en heb er nooit bij stilgestaan dat het klimaat hier mijn astma weleens zou kunnen verergeren. Al helemaal in combinatie met de dansopleiding.

De lucht is nu erg droog en in 1 van de studio's waar we les hebben is dit nog eens extra het geval. Ik voel me zo stom met vragen om een oplossing daarvoor, iets aanpassen aan dat gehele lokaal voor 1 studente?

Vandaag had ik een astma aanval, of tenminste.. dat denk ik. Het is zo lang geleden dat ik een echte aanval had, ik kan het me niet meer herinneren. Niet op deze manier. We hadden een oefening met plotselinge heftige inspanning en zodra we stopten deed mijn luchtpijp (of het gebied eromheen) heel erg veel zeer. Een stekende pijn bij iedere keer dat ik inademde. Ik ben het lokaal uit gegaan, en heb mijn shirts uitgetrokken omdat die nogal strak zitten om alles op zijn plek te houden zeg maar ;) Water gedronken, en wel een half uur huilend naar adem gehapt. Ik ben me rot geschrokken, want zo ken ik mijn astma helemaal niet.

Ik moest niet hoesten en het piepte ook niet, al klonk het ademen wel heel erg zwaar. Was het wel een astma-aanval? Ventolin hielp na een tijdje wel, dus ik denk van wel.

Maar, ik vind van alles over hoe het te voorkomen.. maar wat te doen tijdens zo een aanval? En wat kunnen mensen om je heen voor je doen? Ik heb het nu verborgen voor de groep, omdat ik geen paniek wou veroorzaken doordat niemand weet wat er met je is. Maar het lijkt me toch handig om men te informeren en te vertellen wat ze kunnen doen, mocht het nog een keer voorkomen.

Nou ja.. een hoop vragen in mijn hoofd dus. Ik ben een beetje in de war, astma was alleen toen ik klein was een groot onderdeel van mijn leven en dat weet ik niet meer. Daarna was het weg en de laatste jaren zo licht dat ik er maar een paar weken per jaar echt last van had. Hier voel ik het echter bijna constant, ik ben voor het eerst aan de constante flexotide en heb ventolin altijd in mijn tas.. en moet het regelmatig gebruiken helaas..

Ik hoop dat er mensen zijn die hier wat nuttigs op te zeggen hebben, bij voorbaat dank :)

Login of registreer om te reageren
03-11-2005 om 19:38 uur

hoi mikkie

misschien idee om langwerkende verwijderaar te vragen,aangezien je vaak ventolin moet pakken kan dit meer rust geven.en minder pieken en dalen in het benouwd worden,je kunt als dat niet voldoende werkt nog zn ventolin bijpakken.
verder kun je je medestudenten vragen om te proberen jou gerust te stellen paniek verergert een aanval,begrijpelijk dat je er van schrok zeker na zo'n lange tijd.verder kunnen ze weinig doen als jou medicijnen voor je pakken,en proberen rustig te blijven.
zou iedergeval arts raadplegen om medicijnen bij te stellen en evt verder onderzoek te doen,zodat jij weet hoe je er mee om moet gaan.
succes met alles
marit

Login of registreer om te reageren
04-11-2005 om 11:24 uur

Hai Marit

Dankjewel voor je reactie!

Ja, ik zit er wel een beetje mee in mijn maag. De communicatie met artsen hier is nogal problematisch, bovendien moet ik alles zelf betalen en dat red ik financieel gezien niet. Ik heb hier geen inkomen, alles wordt gefinancierd vanuit thuis en ik moet leven van 190 euro per maand. Dat is, gezien de hogere prijzen hier, echt niet veel.

Mijn moeder heeft astma, en ik hoop dat zij voor mij met de huisarts wil praten. Die huisarts kent mij en mijn verleden goed en heeft me ook voorzien van een jaarvoorraad voor medicijnen hier toen het nog vergoed werd door de verzekering. Hopelijk kan ik op die manier iets te weten komen.

Dankjewel in ieder geval!
Kim

Login of registreer om te reageren
04-11-2005 om 14:53 uur

Hoi Kim,

Wat vervelend dat je ineens zoveel last hebt zeg! Misschien is het een idee, als je dat al niet deed, om voor je gaat dansen extra ventolin te nemen, als een vorm van preventie?

Het is inderdaad handig om mensen op de hoogte te stellen van wat er aan de hand is. Kan me wel voorstellend at je ervan geschrokken bent! Ik hoop ook echt dat hetniet heel vaak gaat voorkomen.

Veel sterkte!
Martha

Login of registreer om te reageren
08-11-2005 om 12:38 uur

Ik heb precies hetzelfde gehad als jou, maar ik heb een ontzettende goede oplossing misschien. Vraag aan de dokter maar eens : Budesonid
Een inhalen met 200 shots, die iets anders werkt als ventolin. Maar op langere termijn verbeteringen KAN plaatsvinden. Dit heeft mij gered. Ik gebruik ventolin stukken minder nu dan voorheen.
Vroeger 3 a 4 op een dag, nu 3 in de week!!!

Groet
Frank

Login of registreer om te reageren
08-11-2005 om 13:22 uur
Reactie op royce

Ik heb precies hetzelfde gehad als jou, maar ik heb een ontzettende goede oplossing misschien. Vraag aan de dokter maar eens : Budesonid
Een inhalen met 200 shots, die iets anders werkt als ventolin. Maar op langere termijn verbeteringen KAN plaatsvinden. Dit heeft mij gered. Ik gebruik ventolin stukken minder nu dan voorheen.
Vroeger 3 a 4 op een dag, nu 3 in de week!!!

Groet
Frank

Welkom op het forum, en prettig dat het voor jou zo goed geholpen heeft.  Zijn er nog meer mensen die ervaring hebbenmet Budesonid ?

Login of registreer om te reageren
08-11-2005 om 19:03 uur

Hoi Frank,

Heet het budesonid of budesonide? Ik heb namelijk wel budesonide gehad, maar volgens mij heet het dan Pulmicort. En dan is het dus een ontstekingsremmer die inderdaad veel aanvallen kan voorkomen.
Maar eerst dus de vraag of we over verschillende dingen praten.

Groetjes
Hilde

Login of registreer om te reageren
11-11-2005 om 07:44 uur
Reactie op Hilde1984

Hoi Frank,

Heet het budesonid of budesonide? Ik heb namelijk wel budesonide gehad, maar volgens mij heet het dan Pulmicort. En dan is het dus een ontstekingsremmer die inderdaad veel aanvallen kan voorkomen.
Maar eerst dus de vraag of we over verschillende dingen praten.

Groetjes
Hilde

Hilde, ik heb het even opgezocht, budesonide is inderdaad een werkzame stof in Pulmicort:

Pulmicort is een lokaal werkend corticosteroïd (glucocorticosteroïd). Een corticosteroïd is een ontstekingsremmend geneesmiddel. Pulmicort werkt plaatselijk in de luchtwegen en heeft bijna geen invloed op andere lichaamsprocessen. Pulmicort bevat als werkzame stof budesonide.

Login of registreer om te reageren
10-11-2005 om 23:46 uur

Even erbij halen, een moment.....

Ik lees het even op :

Poederinhalator
Budesonide
'Novilazer' 200 ug

-----
Dus het is Budesonide!! Vraag dit aan de dokter, ik denk dat veel doktoren dit medicijn niet eens kennen of voorstellen!! In duitsland wordt dit veel meer gebruikt met succes!! En ik kan het weten

Frank

Login of registreer om te reageren
11-11-2005 om 19:27 uur

Hoi,

Ik denk dat Pulmicort/Budesonide juist wel bekend is. Volgens mij is dat 1 van de eerste middelen die uitgeprobeerd worden. Het voorkomt ontstekingen. Ik gebruikte het zelf onder andere om aanvallen te voorkomen, in combinatie met luchtwegverwijder. Ik denk dat de naamsverwarring ontstaat door de vergschillende toedieningsvormen.

Mikkie, als je zoveel last hebt kun je dus overwegen om onderhoudsmedicatie zoals Pulmicort/Budesonide te gebruiken. Ik hoop dat je dat op de een of andere manier kunt regelen. Heel veel Ventolin lijkt me namelijk ook niet ideaal, en genezen is altijd beter dan voorkomen. Heel veel succes en sterkte ermee!

Login of registreer om te reageren
12-11-2005 om 21:36 uur

Ik heb ook best wel last van inspanningsastma. Vaak gebruik ik van tevoren ventolin als ik ga sporten bijvoorbeeld maar het gebeurd ook nog regelmatig dat ik daar niet aan denk op het moment dat ik iets ga doen  :@

Login of registreer om te reageren