Enquete, ter verbetering van bewegingsonderwijs voor kinderen met astma

11-05-2008 om 11:55 uur Gesloten

Hallo allemaal,

Ik ben op dit moment aan het afstuderen voor vakleerkracht bewegingsonderwijs.
Ik ben nu bezig met mijn eindscriptie. Deze gaat over astma en sporten/ bewegingsonderwijs.
Mijn doel is om meer inzicht te krijgen in astma en sporten, zodat ik dit kan vertalen naar hoe om te gaan met kinderen die astma hebben en bewegingsonderwijs.

Ik heb een korte enquete gemaakt en hoop dat een aantal van jullie de moeite willen nemen om deze in te vullen.

Enquete          Astma en sporten

Vraag 1: Sport u regelmatig? Zo ja hoe vaak per week en welke sport?

Vraag 2: Heeft u last van astma klachten tijdens het sporten?

Vraag 3: Heeft u allergische astma, zo ja voor wat?

Vraag 4: Treft u speciale voorbereidingen voordat u gaat sporten om een astma aanval te
                voorkomen?

Vraag 5: Zijn er bepaalde omstandigheden waardoor er eerder een astma aanval wordt uitgelokt?

Vraag 6: Had u als kind al astma? Zo ja, had u daar bij de gymlessen last van?

Vraag 7: Werd er tijdens de gymlessen rekening gehouden met uw astma en zo ja, hoe?

Heeft u zelf nog tips voor leerkrachten waar zij rekening mee kunnen houden bij kinderen met astma?

Hartelijk dank voor uw medewerking.

De reacties zijn gesloten.
11-05-2008 om 13:10 uur

Hallo,
Zelf heb ik 3 kinderen met astma en weet dus dat er geen aandacht op scholen is voor astma/luchtwegproblemen. Alles wat iets meer moeite kost wordt niet gedaan, tenzij je als moeder zelf voorsteld om de klas schoon tehouden, e.d..
Ik heb de enquete ingevuld: hopelijk veranderd er nog eens wat op scholen ten aanzien van astma.

vraag 1: Ja, 2 x per week longrevalidatie
vraag 2: ja
vraag 3: nee
vraag 4: extra luchtwegverwijderaar (verneveling of symbicort)
vraag 5: ja, wwersomstandigheden, rook, prikkelende geuren
vraag 6: ja
vraag 7: nee

Tips voor leerkrachten:
- lokaal goed ventileren.
- lokaal stofvrij houden (voor zover mogelijk)
- alert zijn op kind met astma

Ik hoop dat dit de bedoeling was, veel sterkte ermee....

groetjes

Irene

11-05-2008 om 17:04 uur
Reactie op jufkim

Enquete          Astma en sporten

Vraag 1: Sport u regelmatig? Zo ja hoe vaak per week en welke sport?
    Dansen, 1x per week, daarnaast regelmatig gemiddeld 'half uurtje' per dag dansen. Ook skeeler ik
    vaak, maar dat is heel onregelmatig... Ene keer wel 5 keer in de week, daarna 2 weken niet...

Vraag 2: Heeft u last van astma klachten tijdens het sporten?
    Meestal niet, maar dan moet ik wel Ventolin in nemen, anders krijg ik wel last.

Vraag 3: Heeft u allergische astma, zo ja voor wat?
    Huisstofmijt, hooi, schimmel

Vraag 4: Treft u speciale voorbereidingen voordat u gaat sporten om een astma aanval te
                voorkomen?
    Ja, Ventolin

Vraag 5: Zijn er bepaalde omstandigheden waardoor er eerder een astma aanval wordt uitgelokt?
    Stof, verkoudheid, rook, geuren, verschillende weersomstandigheden

Vraag 6: Had u als kind al astma? Zo ja, had u daar bij de gymlessen last van?
    Nee (twijfels zijn er wel of 't toen ook al niet in lichtere mate aanwezig was..)

Vraag 7: Werd er tijdens de gymlessen rekening gehouden met uw astma en zo ja, hoe?
    N.v.t.

Heeft u zelf nog tips voor leerkrachten waar zij rekening mee kunnen houden bij kinderen met astma?
    Rustige opbouw van de les!
    Goed schoongemaakte gymzaal
    Goede ventilatie van gymzaal
    Kind (vooral als 't nog jonger is) in de gaten houden, kinderen kunnen soms zelf moeilijk inschatten
    wanneer ze moeten stoppen
    In globale mate op de hoogte van astma (vooral de astma van 't kind zelf d.m.v. gesprekje met de
    ouder(s)

11-05-2008 om 18:53 uur

Vraag 1: Sport u regelmatig? Zo ja hoe vaak per week en welke sport?
Ik fitness minimaal 1x in de week. Ik fiets en loop elke dag minimaal 1 uur. Daarnaast tennis ik afwisselend.

Vraag 2: Heeft u last van astma klachten tijdens het sporten?
Alleen als het zonder inspanning ook al slecht gaat. Zo niet, dan heb ik weinig tot geen last van astma met sporten. Ik moet wel heel goed letten op mijn ademhaling.

Vraag 3: Heeft u allergische astma, zo ja voor wat?
Nee, ik ben wel overgevoelig voor prikkels. Rook, mist etc. Ik reageer daar heftig op. Reageer in de zomer waarschijnlijk wel op pollen.

Vraag 4: Treft u speciale voorbereidingen voordat u gaat sporten om een astma aanval te
                voorkomen?
Afhangend van mijn toestand in rust neem ik eventueel 1x2 puffen airomir van te voren.

Vraag 5: Zijn er bepaalde omstandigheden waardoor er eerder een astma aanval wordt uitgelokt?
Verkoudheid, rook, mist, pollen, slecht slapen, stress.

Vraag 6: Had u als kind al astma? Zo ja, had u daar bij de gymlessen last van?
Ik heb het sinds mijn 15e. Maar toen had ik niet echt last tijdens de gymlessen.

Vraag 7: Werd er tijdens de gymlessen rekening gehouden met uw astma en zo ja, hoe
n.v.t.

Tips:
- Goede warming up.
- Kind goed laten aangeven wat hij/zij zelf kan/wil. In de gaten houden of het kind moeite krijgt met ademhalen. Herkenbaar aan: Opgetrokken schouders, hoesten, piepen, neusvleugelen (dus dat je de neusvleugels goed op en neer ziet gaan met ademen).
- Eventueel met de ouders overleggen of een puf nodig is voor het sporten. Misschien zelfs aanraden als u ziet dat het kind het moeilijk heeft tijdens de gymlessen.
- Andere kinderen op de hoogte brengen van zijn/haar astma. Geef er een les over. Astmafonds biedt geloof ik lespakketten aan. En de luchtbus kan ook bij jullie op school komen.
- Stimuleer bewegen en niet zozeer sporten. Het is beter als het kind op zijn eigen tempo beweegt dan dat hij/zij als een gek mee doet aan een competitie spel. Dus ook als het kind wat ziekig is: niet perse stil laten zitten maar laten bewegen op eigen tempo. Rustig balspel etc.

Goed dat je dit onderzoek doet!!!

Groetjes, Nina

11-05-2008 om 23:45 uur

Enquete          Astma en sporten

Vraag 1: Sport u regelmatig? Zo ja hoe vaak per week en welke sport?
Ik ben nu mijn conditie vooral aan het opbouwen met fietsen en wandelen.. en binnenkort ga ik weer starten met fitnissen.. (volgens schema van de fysio)

Vraag 2: Heeft u last van astma klachten tijdens het sporten?
Erg afhankelijk van hoe het die dag gaat, en wat de activiteit is.
Ik stem mijn ademhaling niet vanzelf af op de inspanning, daar moet ik heel bewust mee bezig zijn.

Vraag 3: Heeft u allergische astma, zo ja voor wat?
Ja, huisstofmijt en grassen

Vraag 4: Treft u speciale voorbereidingen voordat u gaat sporten om een astma aanval te
                voorkomen?
Afhankelijk van hoe het die dag gaat een preventieve puf.

Vraag 5: Zijn er bepaalde omstandigheden waardoor er eerder een astma aanval wordt uitgelokt?
Temperatuursverschillen, stoom (douches), rook, mist, geuren (zweet, deo's), stof...

Vraag 6: Had u als kind al astma? Zo ja, had u daar bij de gymlessen last van?
Geen diagnose.. wel klachten...
Vlug buiten adem, moeilijk meekomen...

Vraag 7: Werd er tijdens de gymlessen rekening gehouden met uw astma en zo ja, hoe?
Nee...

Heeft u zelf nog tips voor leerkrachten waar zij rekening mee kunnen houden bij kinderen met astma?

- Het gebruik van deo's e.d beperken, alleen rollers toestaan, of niet in het kleedlokaal laten spuiten, afhankelijk van hoeveel last de leerling heeft. (ook voor de klas die daarvoor gymles heeft!)
- Wanneer stoom e.d klachten geeft het kind eventueel als eerste de kans geven om te douchen voordat de kleedkamers gevuld zijn met stoom.
- Maak het normaal, niet geheimzinnig doen wanneer een leerling bv even gaat puffen.
- Bij gymles buiten rekening houden met de weersomstandigheden, heeft de leerling veel last van koude lucht, of juist van warmte, zijn er veel pollen in de lucht?

17-05-2008 om 16:53 uur
Reactie op jufkim

Enquete          Astma en sporten

Vraag 1: Sport u regelmatig? Zo ja hoe vaak per week en welke sport?
Ik ga twee maal per week een uur naar jiu jitsu.

Vraag 2: Heeft u last van astma klachten tijdens het sporten?
Alleen als ik die dag al wat meer last heb, het slecht of benauwd weer is, of als ik per ongeluk verkeerd ga ademen (te hoog)

Vraag 3: Heeft u allergische astma, zo ja voor wat?
Ja voor huisstofmijt en ik heb hooikoorts wat mijn astma nadelig beinvloed op die dagen.

Vraag 4: Treft u speciale voorbereidingen voordat u gaat sporten om een astma aanval te
                voorkomen?
Alleen als ik het al wat benauwd ben, neem wel altijd extra ventolin mee

Vraag 5: Zijn er bepaalde omstandigheden waardoor er eerder een astma aanval wordt uitgelokt?
Ja een stoffige zaal, rook en het hooikoortsseizoen

Vraag 6: Had u als kind al astma? Zo ja, had u daar bij de gymlessen last van?
Ja, ik had er last van alleen dacht iedereen dat ik gewoon een slechte conditie had. Niemand ik ook niet wist toen dat ik astma had. Op latere leeftijd werd veel duidelijk. De piepjestest vond ik vreselijk vooral omdat ik er dan vaak als 1 van de eerste uit lag.

Vraag 7: Werd er tijdens de gymlessen rekening gehouden met uw astma en zo ja, hoe?
Nee, want we wisten niet dat astma had. Misschien hadden ze het wel kunnen zien, maar het werd gegooid op een slechte conditie.

Heeft u zelf nog tips voor leerkrachten waar zij rekening mee kunnen houden bij kinderen met astma?
Zorg dat de gymzaal goed schoon wordt gemaakt. En vooral ook de matten waarbij vaak veel stof vrij komt als je erop springt of valt. Pas op met de talkpoeder op de rekken dat die niet te royaal gebruikt wordt als het al gebruikt wordt. En zoals al eerder, het kind met astma als eerste laten douchen en geen gebruik van deo als het kind er niet tegen kan.

Hartelijk dank voor uw medewerking.

Erg goed deze enquete, goed dat er aandacht aan wordt besteed.
gr wendy

18-05-2008 om 01:40 uur

Vraag 1: Sport u regelmatig? Zo ja hoe vaak per week en welke sport?
meestal 2x per week, fietsen (rond de 30-50 km op 1 dag) hardlopen (6 km)

Vraag 2: Heeft u last van astma klachten tijdens het sporten?
nee

Vraag 3: Heeft u allergische astma, zo ja voor wat?
hooikoorts, hond

Vraag 4: Treft u speciale voorbereidingen voordat u gaat sporten om een astma aanval te
                voorkomen?

nee

Vraag 5: Zijn er bepaalde omstandigheden waardoor er eerder een astma aanval wordt uitgelokt?
rook, hooikoorts, hond, smog/ozon

Vraag 6: Had u als kind al astma? Zo ja, had u daar bij de gymlessen last van?

als puber, alleen zomers (veel pollen in de lucht en hoge luchtvochtigheid, tegen onweer aan) buitengymnastiek waarbij hardgelopen werd

Vraag 7: Werd er tijdens de gymlessen rekening gehouden met uw astma en zo ja, hoe?
nee, was nog onbekend dat het astma was. En ik schaamde me ervoor dus verborg het zo goed als mogelijk.

Heeft u zelf nog tips voor leerkrachten waar zij rekening mee kunnen houden bij kinderen met astma?

Houdt kinderen goed in de gaten als ze opeens tekenen van benauwdheid vertonen, geef tips om eens naar de huisarts te gaan. Als ze benauwd zijn met gymnastiek, laat ze dan puffen. Of als de weersomstandigheden op dat moment slecht waren, over laten doen op een goeie dag.

Moderator
20-05-2008 om 20:44 uur

Enquete          Astma en sporten

Vraag 1: Sport u regelmatig? Zo ja hoe vaak per week en welke sport?
Ja 3 keer per week voetbal
Vraag 2: Heeft u last van astma klachten tijdens het sporten?
Ja
Vraag 3: Heeft u allergische astma, zo ja voor wat?
Allerlei geurtjes, stof, hond en kat
Vraag 4: Treft u speciale voorbereidingen voordat u gaat sporten om een astma aanval te
                voorkomen?
Ja puffen met combivent een half uur van te voren
Vraag 5: Zijn er bepaalde omstandigheden waardoor er eerder een astma aanval wordt uitgelokt?
Overgang van warm naar koud en andersom, vochtig weer, lage luchtdruk
Vraag 6: Had u als kind al astma? Zo ja, had u daar bij de gymlessen last van?
Ja, tenminste toen noemden ze het astmatische bronchitis. Tijdens de gymlessen moest ik veel hoesten maar die link legtte ik toen nog niet
Vraag 7: Werd er tijdens de gymlessen rekening gehouden met uw astma en zo ja, hoe?
Nee omdat ik er zelf ook niet bewust van was dat ik hoesten en benauwdheid als niet goed moest ervaren :)
Heeft u zelf nog tips voor leerkrachten waar zij rekening mee kunnen houden bij kinderen met astma?
Blijf zelf rustig en doe des noods alsof je het kind begrijpt

26-05-2008 om 11:34 uur

Enquete          Astma en sporten

Vraag 1: Sport u regelmatig? Zo ja hoe vaak per week en welke sport?
JA, 1x per week fitness en 1x per week bootcamp

Vraag 2: Heeft u last van astma klachten tijdens het sporten?

Tegen het eind van het sporten (na ongeveer 50 minuten) begin ik wat last van benauwdheid te krijgen.
Vraag 3: Heeft u allergische astma, zo ja voor wat?

Ja, huisdieren, huisstofmijt, koemelkproducten, pollen.
Vraag 4: Treft u speciale voorbereidingen voordat u gaat sporten om een astma aanval te
                voorkomen?
JA ik neem (afhankelijk van hoe het gaat) 1 of 2 pufjes Ventolin ongeveer 15 minuten voor het sporten.

Vraag 5: Zijn er bepaalde omstandigheden waardoor er eerder een astma aanval wordt uitgelokt?
JA, allergische prikkels, tabaksrook, weersomstandigheden (mist, koude), stress, girep

Vraag 6: Had u als kind al astma? Zo ja, had u daar bij de gymlessen last van?
Ja. Ik lag dusdanig veel in het ziekenhuis dat ik het grootste deelte van de basisschool en dus ook de gymlessen gemist heb. In goede periodes ging ik wel naar school en deed het rustig aan tijdens de lessen.

Vraag 7: Werd er tijdens de gymlessen rekening gehouden met uw astma en zo ja, hoe?

Ik werd zo en zo door het hele lerarenteam goed in de gaten gehouden, dus ook tijdens de gymlessen.
Heeft u zelf nog tips voor leerkrachten waar zij rekening mee kunnen houden bij kinderen met astma?
Vaak zijn er al "voorsignalen"voor verslechtering van de astma. Bijvoorbeeld als een kind teruggetrokkener wordt, onder het overblijven minder eet of zich anders gedraagd dan anders. het is belangrijk dat alles bekend is in het lerarenteam zodat men weet wat er wel of niet gedaan moet worden bij een acute aanval. Zelf mocht ik tijdens het wachten op vervoer naar het ziekenhuis in een apart en rustig kamertje zitten en bleef er (een voor mij vertrouwde) leerkracht en/of de hoofdonderwijzer bij me. Dit heb ik als heel prettig ervaren.

Besef verder dat een kind astma HEEFT maar het niet IS. Kinderen willen ookgewoon kind zijn en spelen en niet altijd als "dat chronisch zieke kind"bestempeld worden. Mijn basisschooltijd is al zo'n 25 jaar geleden, maar als ik nu lees over bijvoorbeeld en "luchtbus"project dan vind ik zo iets fantastich voor het begrip.

12-07-2008 om 11:49 uur

Aangezien jufkim niets meer van zich heeft laten horen gaat dit topic op slot. Alleen op verzoek van jufkim kan dit worden geopend maar dat zal alleen worden gedaan om eventuele resultaten te plaatsen. Er zal geen ruimte meer zijn voor vervolgvragen  :N