combinatie kroep-astma

01-11-2005 om 09:05 uur Gesloten

Hallo Frans

Onze zoon Jefrey(bijna 4) heeft de laatse tijd veel last van valse-kroep-aanvallen.Op een gegeven moment gaan die aanvallen over in een astma-aanval.Dat is erg vervelend.
Zeker omdat op het moment dat die kroep over gaat in een astma-aanval hij allebij heeft.Dan is hij dus dubbel benauwd.In -en uitademing.Hij is dan heel erg ziek en heeft ook koorts.

Komt dit vaker voor??

Gelukkig mag ik dan zelf de medicijnen aanpassen en verhogen.
Dan hoeven we niet elke keer nar de huisarts.
Jefrey krijgt 2x daags 1 puf Pulmicort aerosol 200 dosis en indien nodig Combivent aerosol

Groeten Rianne

De reacties zijn gesloten.
Zorgprofessional
01-11-2005 om 09:27 uur

Beste Rianne

Ja, dat komt vaker voor. Veel kinderen hebben op deze leeftijd last van pseudocroup. Wat er gebeurt is dat de luchtwegen geirriteerd en ontstoken raken, meestal bij een infectie zoals een verkoudheid. Dat kan in de neus zijn, maar ook in de keel of het strottenhoofd. Dan is inademen heel lastig. Die ontsteking kan dan ook overgaan op de lagere luchtwegen, de bronchieen. Kinderen met astma krijgen dan last van benauwdheid omdat ze dan moeilijker uit kunnen ademen.

Behandeling met corticosteroiden, zoasl pulmicort helpt meestal goed, en als een kind dat al dageliks gebruikt is het vaak verstandig om die dosis te verhogen bij infecties of verkoudheid.

Groet

Frans

01-11-2005 om 11:38 uur

Hallo Frans

Het gaat al weer veel beter met Jefrey.
Hij heeft goed geslapen en is ook weer veel levendiger.

Dank je wel voor je uitleg.

Groeten Rianne

14-11-2005 om 14:22 uur

ik hou dit dus niet uit elkaar en vermoed dat onze jongen combinaties heeft van kroep en astma wantzowel uit als in ademen gaat op dat moment moeilijk tot dat de benauwdheid en hoesten overgaat in spugen en dan wordt et eens minder..stomen helpt hier ook niet want dan wordt et alleen maar erger...als ik echter met em mee naar buiten ga  dan wordt et minder...

ik vroeg me af of frans wat meer kan vertellen over deze combinatie die ik hier omschreef??

14-11-2005 om 15:36 uur

Wil hier ook even iets over vragen. Mijn dochter had ook ooit eens astma aanval en de dienstdoende arts wilde niet komen en zei dus dat het kroep was en dat ik maar met haar moest gaan zitten te stomen in de badkamer.
Was zelf dus wel overtuigd dat het een astma aanval was omdat ik het natuurlijk al heel vaak meegemaakt had. Maar toch moest ik eerst stomen van die man. Door het gestoom in die badkamer is mijn dochter toen zo benauwd geworden en is het echt een spoedopname geworden. Waren ze in het ziekenhuis aardig in paniek en is de dienstdoende arts dus op het matje geroepen geworden.
Dus mijn vraag is nu als het een astma aanval is en geen kroep is stomen toch helemaal niet goed in ons geval zelfs gevaarlijk gebleken.
Dus hoe kan je als ouder de verschillen tussen de twee herkennen.

14-11-2005 om 16:12 uur

Jefrey heeft dit jaar al 5x croup/astma-aanval gehad.De laatste 2 weken geleden.

Het makkelijkste om ze uitelkaar te houden is
: Astma-aanval : UITADEMEN benauwd
  croup-aanval : INADEMEN benauwd.

Jefrey heeft dus beide tegelijk.

Doordat Jefrey al pulmicort(ontstekingsremmer) krijgt hebben we het al snel onder controle.
Ik heb ook wel eens gebeld met de huisartsenpost en die zeiden ook dat ik moest gaan stomen.Ik heb gewoon gezegd dat ik dat absoluut niet doe omdat Jefrey met zijn Astma op vocht reageert.

Stomen is een algemene oplossing die vaak niet werkt voor astmapatiënten.

Ook heeft hij een keer een prednisolonkuur gekregen omdat de h.a. zijn longen niet vertrouwden.was hij de volgende dag nog niet opgeknapt dan had hij naar de k.a gemoeten.

Ik hoop dat jullie hier wat an hebben.
groetjes Rianne

Zorgprofessional
14-11-2005 om 16:17 uur

Pseudocroup en astma is soms erg moeilijk van elkaar te onderscheiden. Zoals Rianne al opmerkte is bij pseudocroup inderdaad meestal het inademen moeilijk, bij astma juist uitademen.

Toch kun je dit niet lang niet altijd goed van elkaar onderscheiden. Is wel van belang want stomen helpt bij astma inderdaad niet!

Gouden regel hierbij is: vertrouw je het niet: bel de dokter, die moet danluisteren.
Als de dokter niet wil komen moet je uitleggen dat je kind astma heeft en dat de douche dus mogelijk juist averechts werkt. Als dat ook niet werkt en je blijft je zorgen maken kan je beter naar de spoedeisende hulp van het ziekenhuis gaan, liever 10x teveel dan 1x te laat !

Succes

Frans

15-11-2005 om 14:42 uur

Hallo Frans

Onze kinderarts had het een keer over : keelamandelen laten weghalen als Jefrey weer een croup-aanval kreeg.
Is dat nodig bij pseudocroup??
Als die infectie in de neus  zit heeft het toch niet zoveel zin??

Groeten Rianne

Zorgprofessional
15-11-2005 om 15:41 uur

Ja, dat kan zinvol zijn. Allereerst omdat terugkerende infecties soms het gevolg kunnen zijn van chronisch ontstoken amandelen en ten tweede omdat grote keelamandelen er ook voor kunnen zorgen dat er achter in de keel wat weinig ruimte is, waardoor eerder kortademigheid.

Groet

Frans

15-11-2005 om 16:57 uur

Hallo Frans

Bedankt voor je antwoord.
2 Dec. moet ik weer naar de kinderarts en ik zal het even aankaarten.
Eens kijken wat zij er van zegt.
Zeker omdat hj nu steeds vaker croup krijgt.

GRoeten Rianne

15-11-2005 om 17:06 uur

Ik ben eigenlijk behoorlijk verbaasd over wat ik hier lees? Als ik het als kind benauwd had (astma aanval), werd meteen geadviseerd te gaan stomen, vooral als er geen medicijnen bij de hand waren of die niet hielpen, ook in het ziekenhuis deed men dat. Wat de effecten daarvan waren weet ik niet meer precies, dat is te lang geleden. Tegenwoordig krijg ik het een heel enkele keer wel eens benauwd als er veel waterdamp in de lucht hangt, bijvoorbeeld bij koken of douchen. Erg droge lucht is voor mij veel vervelender: mijn luchtwegen worden daar erg prikkelbaar van.

Wat betreft benauwdheid vooral bij in- of uitademen: een paar jaar geleden ben ik met een zware astma aanval bij een huisartsenpost geweest, en die arts concludeerde dat ik geen astma heb, omdat ik vertelde niet specifiek bij uitademen benauwd te zijn. (mijn ervaring is dat beide moeilijk gaat, maar vooral het inademen pijnlijk is bij het borstbeen) Van zo'n reactie word je echt moedeloos als je het erg benauwd hebt en weet dat je al ruim 20 jaar astma hebt. Het lijkt me ook logisch dat zowel in- als uitademen moeilijk gaat als je luchtwegen vernauwd zijn (het moet immers door dezelfde "poortjes"?), maar met uitademen hoef je je ademhalingsspieren maar te ontspannen en dan gaat het "vanzelf" wel naar buiten. In hoeverre is hieraan dan af te lezen wat de oorzaak van de benauwdheid is? In mijn leven heb ik zoveel verschillende artsen gezien (vaak verhuisd) die allemaal astma constateerden, dus ik ben niet geneigd om die ene arts in avonddienst te geloven. Het is wel vreemd dit hier nu weer te lezen... :?