Goed inhaleren.

31-10-2005 om 16:43 uur

Hallo :).

Mijn jongste zoontje (5 jaar) moet sinds een week 'puffen' in verband met bronchitis, en mogelijk astma. We hebben daarvoor flixotide en een volumatic meegekregen (hoewel de huisarts eerst een diskus wilde voorschrijven  ::) ).
Ik vraag me af hoe ik kan controleren of hij wel goed inhaleert :?. Ik zie het klepje van de volumatic nauwelijks bewegen, en horen doe ik het al helemaal niet  -O-.
Hij maakt gelukkig helemaal geen punt van het puffen zelf (was ook niet onbekend voor hem, dat zal ook schelen  ;) ), maar ik wil wel graag dat hij de puf ook daadwerkelijk binnenkrijgt natuurlijk.

Login of registreer om te reageren
31-10-2005 om 19:10 uur

Hoi Shamrock,

Best lastig, temeer daar een kind van 5 vaak niet zo goed c.q. diep kan inhaleren als een ouder persoon. De longinhoud is kleiner en dus ook de kracht in de longen. Toch is het zaak dat hij zo diep mogelijk probeert te inhaleren. Een Volumatic kun je inderdaad horen, het klepje hoor je zodra je diep inademt. Heb je het wel eens voor gedaan aan je zoontje hoe hij het moet doen ?
Zelf krachtig inademen om te laten zien dat hij niet 'gewoon' moet inademen maar echt diep moet inademen. Misschien vind hij het ook wel leuk om te proberen zélf het klepje te horen en gaat hij zo dieper inademen ? Hoe dieper hij kan inhaleren, hoe beter het medicijn op zijn plaats diep in de longen terecht kan komen. Je kunt het voordoen zónder op de aerosol te drukken. Het geluid van het klepje maakt hierbij geen verschil. Ook moet het voorstuk niet te ver in de mond worden genomen. Het voorste stukje moet in de mond, maar de mond moet niet zo ver mogelijk over de Volumatic. Het mondstukje is iets groter dan bij een aerosol, alleen dat deel hoeft hij in ze mond te hebben. Succes in ieder geval ermee  :)

http://img108.imageshack.us/img108/7888/jongenmetvolumatic7dp.jpg

Login of registreer om te reageren
31-10-2005 om 23:18 uur

Hoi Mark :),

Bedankt voor je toelichting. Een ding wat dus al fout gaat is het feit dat hij het mondstuk 'opeet' :+. Ik hoor zelf het klepje van de volumatic niet  :@ (dovig en altijd omgevingsgeluid, dan kan ik het wel vergeten -O- ). Ook heb ik het hem nooit voorgedaan, ben zelf pas sinds kort aan het 'stoeien' met een voorzetkamer, ik wil hem liever geen foute methode aanleren -O-.

Login of registreer om te reageren
08-11-2005 om 20:59 uur

Hoi Shamrock,

Ja wij hebben ook een zoontje van bijna 5 jaar die 2 keer per dag de flixotide moet nemen met zo een inhalator(onze zoon noemt het een raket!)maar goed. Op zich moet je inderdaad die klep horen bewegen,maar mijn man had altijd zijn twijfels bij of hij nu wel die medicatie binnenkreeg, Wij hadden het immers nooit voorgedaan en aan Thom kan je het niet vragen. We hebben via een CARA verpleegkundige van de thuiszorg een dvd gekregen die voor deze doelgroep is. Daarin wordt op een kinderlijke manier uitgelegd hoe je de raket moet gebruiken.
Maar mijn man kreeg gelijk toen hij na de zoveelste hoestbui weer eens aan de ventolin moest. We bemerkte dat hij aan zijn maximum dosis zat en nog de longen uit zijn lijf hoeste. Toen heeft mijn man hem eens zonder die raket laten inhaleren. Even nepvoorgedaan en prompt hij deed het zo over! En wat bleek, hoestvrij!
Ik wil ermee zeggen dat een kind van 5 jaar best zonder die raket is aan te leren en dat het mnaar onze mening de medicatie dan beter werkt. We laten hem eerst heel lang zijn adem uitblazen en dan de medicatie in zijn mond, dan moet hij inademen en dan spuiten wij meteen 1 keer en dan moet hij 5 tellen zijn mond dicht houden en dan spoelen met water! Het werkt als een trein.
Wie weet heb je iets aan deze info

succes verder

Login of registreer om te reageren
08-11-2005 om 21:12 uur

Bedankt voor je reactie Lenthethom :).

In de ruim twee weken dat we nu aan het puffen zijn is mijn zoontje wel erg goed opgeknapt, dus waarschijnlijk gaat het toch wel goed *O* (en waren het gewoon mijn eigen onzekerheid en twijfels die me parten speelden).
Overigens wel raar dat er nergens iets te vinden is hierover... Geeft me (eigenlijk net als jou verhaal) het gevoel dat ze ouders maar wat aan laten rommelen en dat je toch zelf achter dat soort dingen moet zien te komen.
Inmiddels is duidelijk dat mijn jongste astmatische bronchitis heeft en hebben we Ventolin meegekregen voor de benauwde momenten (hij maakt gelukkig zelf nergens een probleem van, vond het 'cool' dat hij nu ook nog een blauwe puffer kreeg :+ ).

Login of registreer om te reageren
08-11-2005 om 21:20 uur
Reactie op Shamrock

Bedankt voor je reactie Lenthethom :).

In de ruim twee weken dat we nu aan het puffen zijn is mijn zoontje wel erg goed opgeknapt, dus waarschijnlijk gaat het toch wel goed *O* (en waren het gewoon mijn eigen onzekerheid en twijfels die me parten speelden).
Overigens wel raar dat er nergens iets te vinden is hierover... Geeft me (eigenlijk net als jou verhaal) het gevoel dat ze ouders maar wat aan laten rommelen en dat je toch zelf achter dat soort dingen moet zien te komen.
Inmiddels is duidelijk dat mijn jongste astmatische bronchitis heeft en hebben we Ventolin meegekregen voor de benauwde momenten (hij maakt gelukkig zelf nergens een probleem van, vond het 'cool' dat hij nu ook nog een blauwe puffer kreeg :+ ).

klopt ook wel hoor, wij kregen destijds ook dat ding in onze handen geduwd zonder enige vorm van informatie, dus zijn we maar zelf aan het uitproberen gegaan.  Ik heb ook een keer zelf een puf ventolin, atrovent en pumicort genomen om te kijken wat er gebeurt...  Dan weet je tenminste ook wat de kids binnen krijgen enzo

Login of registreer om te reageren
08-11-2005 om 21:29 uur
Reactie op Peter

Reactie op Shamrock
Bedankt voor je reactie Lenthethom :).

In de ruim twee weken dat we nu aan het puffen zijn is mijn zoontje wel erg goed opgeknapt, dus waarschijnlijk gaat het toch wel goed *O* (en waren het gewoon mijn eigen onzekerheid en twijfels die me parten speelden).
Overigens wel raar dat er nergens iets te vinden is hierover... Geeft me (eigenlijk net als jou verhaal) het gevoel dat ze ouders maar wat aan laten rommelen en dat je toch zelf achter dat soort dingen moet zien te komen.
Inmiddels is duidelijk dat mijn jongste astmatische bronchitis heeft en hebben we Ventolin meegekregen voor de benauwde momenten (hij maakt gelukkig zelf nergens een probleem van, vond het 'cool' dat hij nu ook nog een blauwe puffer kreeg :+ ).

klopt ook wel hoor, wij kregen destijds ook dat ding in onze handen geduwd zonder enige vorm van informatie, dus zijn we maar zelf aan het uitproberen gegaan.  Ik heb ook een keer zelf een puf ventolin, atrovent en pumicort genomen om te kijken wat er gebeurt...   Dan weet je tenminste ook wat de kids binnen krijgen enzo

Het lijkt me helemaal moeilijk als je kind astmatisch blijkt te zijn maar je hebt zelf helemaal geen ervaring met puffers en dergelijke...
Ik wist iig wat het is en doet (en dat ik een diskus niks vind voor zo'n kleintje), maar ik heb zelf pas kort een aerochamber, en da's toch weer anders dan de volumatic.
Het lijkt me dat wanneer alles echt nieuw voor je is en je wordt niet goed voorgelicht dat je idd maar wat 'aanrommelt' -O-.

Login of registreer om te reageren
12-11-2005 om 21:42 uur
Reactie op Shamrock

Het lijkt me helemaal moeilijk als je kind astmatisch blijkt te zijn maar je hebt zelf helemaal geen ervaring met puffers en dergelijke...
Ik wist iig wat het is en doet (en dat ik een diskus niks vind voor zo'n kleintje), maar ik heb zelf pas kort een aerochamber, en da's toch weer anders dan de volumatic.
Het lijkt me dat wanneer alles echt nieuw voor je is en je wordt niet goed voorgelicht dat je idd maar wat 'aanrommelt' -O-.

Het is eigenlijk heel onverantwoord van een arts vind ik dat het 'zo' wordt meegegeven en zie maar.
Een duidelijke uitleg, eventueel het voordoen van het gebruik of een duidelijke folder of video zou best wenselijk zijn :Y
Het is erg belangrijk dat het inhaleren goed gebeurd. Even iets meer aandacht hieraan besteden lijkt mij erg belangrijk zodat je weet dat de patiënt goed zal inhaleren. Hopenlijk gaat het nu beter met je zoontje Shamrock !

Login of registreer om te reageren
13-11-2005 om 11:39 uur
Reactie op Stuart

Het is eigenlijk heel onverantwoord van een arts vind ik dat het 'zo' wordt meegegeven en zie maar.
Een duidelijke uitleg, eventueel het voordoen van het gebruik of een duidelijke folder of video zou best wenselijk zijn :Y
Het is erg belangrijk dat het inhaleren goed gebeurd. Even iets meer aandacht hieraan besteden lijkt mij erg belangrijk zodat je weet dat de patiënt goed zal inhaleren. Hopenlijk gaat het nu beter met je zoontje Shamrock !

Het feit dat ik zelf 'puffers' gebruik en me nogal assertief opstelde wat betreft de diskus zal daar ongetwijfeld toe bijgedragen hebben...
Het gaat inmiddels een stuk beter met hem gelukkig *O*.

Reactie op Hilde1984

Hoi allemaal,

Als het goed is speelt de apotheek ook een rol in dit verhaal. Die hebben de meeste kennis over gebruik van medicijnen. Vooral de 1e keer dat je een medicijn meekrijgt zouden zij uitleg moeten geven en moeten navragen of je het snapt. Bij sommige inhalators en voorzetkamers zit ook een folder die meer uitleg geeft. Vraag daar anders eens naar als je het even niet meer weet.

De techniek is ook uitgelegd en die kende ik ook wel... Het ging in dit geval meer om de onzekerheid of hij de medicatie ook daadwerkelijk binnenkrijgt en hoe je dat kunt controleren, en daar zijn kennelijk niet echt manieren voor.

Login of registreer om te reageren
08-11-2005 om 21:15 uur

Dat is inderdaad nuttige informatie.  Het is ook moeilijk te controleren hoeveel ze precies binnenkrijgen, hoewel ik het idee heb dat mijn kids dat aardig goed doen, goed inhaleren en het klepje goed laten bewegen...

Login of registreer om te reageren
08-11-2005 om 21:45 uur

Mijn vrouw heeft natuurlijk wel ruime ervaring met astma medcijnen, maar zo;n babyhaler is dan net weer even wat anders.  (en voor mij als niet astmapatient was het helemaal nieuw.  En dus wilde ik het zelf een keer ervaren.  Overigens zijn we nu ruim 6 jaar verder, en ben ik er uiteraard een heel stuk verder in.  (en het lijkt of de astma behoorlijk is afgemomen bij onze oudtse, dus hoeft ze ook niet zo heel vaak meer te puffen.

Login of registreer om te reageren