Astma

29-10-2005 om 18:45 uur Gesloten

hallo,

ik heb een vraagje, ik heb het heel vaak benauwd en word ook vaak heel erg moe en word er af en toe echt helemaal gek van.(me beide ouders roken in huis)  ik gebruik de medicijn symbicort en spiriva. ik ben zelf 21 jaar en wil graag heel veel dingen kunnen doen :'(. wat kan ik het beste er mee doen. ik had vorige keer al tegen me longarts gezegd dat ik zo moe begin te worden.  >:(. ik baal gewoon dat iedereen lekker kan gaan stappen en dat ik dan niet kan.

alvast bedankt voor de reactie

De reacties zijn gesloten.
29-10-2005 om 21:37 uur

Hoi Dolfijn

Ik ben Nina en ik ben 17 jaar. Ik herken jou verhaal volledig! Ik ben vaak ook heel moe maar ik wil wel heel graag. Dit is af en toe niet makkelijk. Daarom ben ik hier op het forum om daar met andere jongeren over te praten. Kijk ook eens onder jongeren met astma, daar staan heel veel verhalen over het probleem wat jij ook hebt. Je moet proberen je grenzen en je lichaam te leren kenne, zo makkelijk klinkt dit heh. maar geloof me ik snap ook wel dat dat zeker niet zo is! Waarom roken je ouders, willen ze geen rekening houden met je astma? ik neem aan dat ze wel weten dat je het hebt toch...maar echt heel vervelend!!!!!!

maar ik hoop dat je hier iets aan ons hebt en ja heel veel succes!

Groetjes nina

ps. ik gebruik ook symbicort. sinds kort, werkt het bij jou een beetje!

30-10-2005 om 10:38 uur

Ieps,

Erg vervelend dat je ouders thuis roken! Amai! Ik ben momenteel 22 jaar en heb eveneens astma en gebruik ook symbicort! Mijn vader rookt maar hij doet dit alleen buiten huis daarmee bedoel ik op zijn werk en als we eens weggaan met vrienden ofzo. Hij zal het nooit in huiselijke sfeer doen mede omdat ik er last van heb! Probeer het toch eens aan je ouders duidelijk te maken dat je je helemaal niet goed voelt als ze roken!?!

Moet je trouwens eens weten... ik ben er vorige week achter gekomen dat mijn vader zelfs niet wist dat ik astma heb! Hij dacht dat ik alleen een allergie had!  :N Jeetje! Mijn moeder heeft me dan gezegd dat hij alles probeert te ontwijken en dat hij het nooit onder ogen heeft willen zien dat ik astma had! rare pa!

groetjes!

30-10-2005 om 10:52 uur
Reactie op Eveline

Ieps,

Erg vervelend dat je ouders thuis roken! Amai! Ik ben momenteel 22 jaar en heb eveneens astma en gebruik ook symbicort! Mijn vader rookt maar hij doet dit alleen buiten huis daarmee bedoel ik op zijn werk en als we eens weggaan met vrienden ofzo. Hij zal het nooit in huiselijke sfeer doen mede omdat ik er last van heb! Probeer het toch eens aan je ouders duidelijk te maken dat je je helemaal niet goed voelt als ze roken!?!

Moet je trouwens eens weten... ik ben er vorige week achter gekomen dat mijn vader zelfs niet wist dat ik astma heb! Hij dacht dat ik alleen een allergie had!  :N Jeetje! Mijn moeder heeft me dan gezegd dat hij alles probeert te ontwijken en dat hij het nooit onder ogen heeft willen zien dat ik astma had! rare pa!

groetjes!

hoi Eveline,

ik wee tnie tof je dit krijgt omdat dit echt me eerste keer is dat ik op deze site terug antwoord omdat ik nog maar 1 keer op gezeten heb

maar wat raar dat je vader het niet wist dat je astmatisch was,  :?

min ouders weten het echt wel maar ze willen het gewoon niet begrijpen daar hou ik het maar bij

eh heb je msischien msn???

die van mij is denise594@hotmail.com

liefs Denise

30-10-2005 om 11:08 uur

hoi denise,

wat verevelen ddat je ouders roken in huis! mijn ouders deden dat ook, maar stonden wek open voor een gesprek, die heb ik gehad en nu roken ze buiten, ze nemen de lucht af en toe nog wel mee naar binnen maar het is zeker minder erg dan binnen roken! staan je ouders niet open voor een gesprek, waarin je uitlegt hoeveel last je er van hebt en wat het belang van een rookvrije omgeving is!
Ook ken ik je verhaal van moe zijn! Probeer echt te luisteren naar je lichaam ok al is dat super moeilijk het is wel heel eerg bealngrijk omdat te doen! Zo wweet je wat je wel kunt en niet kunt en dat moet je aanvaarden en dat is gewoon heel moeilijk! succes
liefs susan

31-10-2005 om 10:29 uur

Denise, ik zou dat rookgedrag toch echt bespreken met je ouders.  Het lijkt me dat je je thuis toch gewoon fijn moet kunnen voelen, en dat werkt dus niet als er volop gerookt wordt.  Mijn schoonouders roken ook, maar altijd buiten (ook bij hun zelf thuis) en zo hoort het ook.

13-12-2005 om 15:29 uur

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en wil reageren op jullie problemen.
Ikzelf heb al 40 jaar allergische astma.Je ziet,ik ben niet jong meer nl. 58 jaar en heb dat dus al vanaf mijn 18de jaar.Het begon met hooikoorts en later kwam daar astma bij.Zelf heb ik helaas in mijn jeugd wel gerookt maar in de jaren 60 wist je nog niks over de kwalijke gevolgen hiervan.Toen vertelde de dokter niet eens wat je mankeerde.Ik begon met poeders en later ventolinpillen met zetpillen voor de nacht maar dat hielp maar een beetje.Pas sinds enkele jaren gebruik in beclometason en oxis en ben daar enorm van opgeknapt.Dat je in je omgeving weinig begrip krijgt is iedere astmapatient bekend maar dat je ouders niet alles doen om je te helpen stuit bij mij op enorme onbegrip.Ik heb een dochter die wel overgevoelig is maar gelukkig niet allergisch.Ik ben de enige met astma.Bij ons rookt niemand dus daar heb ik geen problemen mee maar ik ben allergisch voor honden terwijl mijn schoonzoon graag een hond wilde hebben.We hebben in onderling overleg besloten dat die hond er kwam maar ze hebben een luchtreiniger aangeschaft die ze aanzetten voor ik kom.Dat gaat goed en samen met mijn medicijnen en de luchtreiniger heb ik weinig problemen en kan ik toch zonder problemen bij hun langsgaan.Zo zie je maar dat als je goed overleg pleegt en je voorzorgsmaatregelen neemt je wel tot overeenstemming kunt komen.Misschien is het een tip om via een goede luchtreiniger minder last van de rook van je ouders te hebben.Leg het ze eens voor.

groetjes en succes  (effeloeke)

13-12-2005 om 16:46 uur

Hoi effeloeke,

Een luchtreiniger is erg duur en niet voor iedereen betaalbaar. Bovendien werkt het ook niet voor iedereen, ik heb namelijk ook last van mensen die naar rook ruiken, dat kan zo'n machine er niet uit halen.

Denise, ik ben erg benieuwd of je al met je ouders gepraat hebt en hoe het is afgelopen.

Groetjes

Hilde

28-12-2005 om 08:56 uur

Heey,
mijn ouders roken ook,
maar gaan in januari stoppen,
de artsen hebben ook pas otdekt dat ik astma heb.
Mijn ouders hebben al veel keer geprobeert om te stoppen met roken maar het is nooit gelukt.
Ik hoop dat het deze keer wel lukt,ik voel ook erg benauwd door die rookgeur.
Ik zou er toch eens over praten met je ouders als ik jou was.
Mijn ouders roken nu ook meestal buiten en vroeger binnen.
Dat help toch al heel veel.

Veel sterkte!  ^O^

en groetjes :W

Kathleen

19-02-2006 om 21:45 uur

Hallo,

Allereerst vind het het heel erg top dat er zo'n forum bestaat als deze.
Ik voel me nu ineens een heel stuk minder alleen als jonge meid van 22. Ik heb altijd het gevoel dat ik niks kan doen wat andere jongeren wel doen zoals uitgaan enzo. Nu lees ik hier dat ik in ieder geval lang niet de enige ben die die beperking heeft. In mijn omgeving is er niemand van mijn leeftijd die zo erg last van astma heeft zoals ik en dat het zo'n effect heeft dat ik eigenlijk niet uit kan gaan. Daarnaast is van veel mensen het onbegrip erg groot wat ook wel pijn doet. Vooral omdat ze vaak over doen komen alsof ik alleen op de momenten dat het me uitkomt ineens last heb van mijn astma. Oftewel: ik stel me aan. Ik weet zelf heel goed dat ik dat niet doe, maar het is niet prettig als je weet dat anderen (zogenaamde vrienden) dat wel denken.
Mijn thuissituatie is gelukkig wel zo dat ze er rekening mee houden en donders goed doorhebben wat het voor mij is. Wat dat betreft heb ik wel heel veel geluk. Als dat er ook nog niet is...

Ik hoop dat ik nog veel aan dit forum heb. In ieder geval heb ik er nu voor mijn eigen gevoel al wel wat aan gehad!!

:W

Annemarie

19-02-2006 om 21:56 uur

Hoi annemarie!

Welkom  :s) en kijk ook eens bij jongeren met astma #3 in hetzelfde deel te vinden als dit topic (jongeren dus)

Groetjes Nina