Nostalgie

27-10-2005 om 18:10 uur Gesloten

Ik stam uit de tijd dat er alleen nog op woensdagmiddag kindertelevisie was (De Film van Ome Willem, Fabeltjeskrant, Bassie & Adriaan), en je dat alleen keek als het slecht weer was.
De tijd dat er 'grote' shows op zaterdagavond waren (met Willem Ruis, het Theater van de Lach en de Mounties).
We waren buiten tot de lantaarnpalen aangingen, en sprongen touwtje, speelden 'landje veroveren' en mijn ouders moeten zich absoluut zorgen hebben gemaakt over het feit dat die skippybal wellicht aan mijn achterwerk zou vastgroeien :+.
Hutten- en tenten bouwen, knutselen in het buurthuis en de hele zomer in het zwembad O+.
Plastic zakjes met zeepsop was Smurfensnot, en wie de zachtste had was absolute Smurfensnotkoning (Gavin O+ ).
Gek genoeg weet ik me van het speelgoed uit die tijd weinig te herinneren, ik had genoeg aan een pak papier en af en toe een vers pak viltstiften. Bovendien waren mijn ouders niet van het type 'u vraagt, wij draaien', dus de lolobal, pogostick en het skateboard die op mijn lijstje stonden heb ik nooit gekregen...

Met alle tv-programma's die nu vrijwel dag en nacht uitgezonden worden, de pc en de spelcomputers van tegenwoordig, vraag ik me af wat de herinneringen van de huidige 'kleintjes' zullen zijn...
En... wat zijn jouw herinneringen aan de tijd dat je klein was  :?.

De reacties zijn gesloten.
27-10-2005 om 19:11 uur

Hoi Esther ik kom waarschijnlijk uit dezelfde tijd dan jou. Heb het er wel eens over met mijn kinderen en die kunnen zich dus niet voorstellen dat wij ons nooit verveelde en zo gelukkig waren. Geen tv en computer wat moet je dan doen?
Skippybal dat heeft dus jaren op mijn verlanglijst gestaan maar heb ik dus nooit gekregen. Ging dus altijd met mijn moeder met de bus naar het ziekenhuis in Geleen en moesten op de terugweg wachten bij een tankstation en daar hingen dus altijd van die mooie grote oranje skippyballen en iedere keer zei ze dan dat hij niet mee kon in de bus hahah. Maar toen mijn dochter nog geen 2 jaar was kreeg ze dus van oma een skippybal wilde het zeker goed maken. Maar ook wij vermaakten ons vroeger met een lang touw de hele buurt deed mee zelfs vaak de ouders deden met zijn alle in een lange rij touwtjes springen wie het het langst vol hield. Verstoppertje spelen, hutten bouwen noem maar wat op. In de winter werden er gezelschapspelletjes gespeeld met zijn allen of gepuzzeld. Of inderdaad met zijn allen naar zo'n spelprogramma gekeken zoals de weekendquiz. Op deze link kun je je oude favorite programma's vast en zeker wel vinden.
http://jeugdsentiment.web-log.nl/
Op dit moment hebben wij dus vakantie en onze meiden zitten de hele dag naar het kleine huis op de prairie te kijken hebben deze dvd box namelijk gekocht. Ook dat is een stukje jeugdsentiment en ook een van mijn favorite serie is Pipi Langkous.

27-10-2005 om 19:14 uur

Hoi Esther,

Ik ben 17 dus mijn jeugd is nog niet zo ver terug(ach eigenlijk zit ik nog in mn jeugd  ;) ) maar ik keek ook bassie&adriaan en nu gaan mn vriend en ik wel eens stiekem op de bank zitten en het kijken  :P! Hutten en tenten bouwde ik ook weliswaar binnen.

Maar buiten was het zeker dolle pret op het bijna altijd leegstaande plein van albert heijn. wij deden buskruit of we gingen een partijtje voetballen. en toen we groter waren kwamen de tennisrackets te voorschijn. en nu nog als het zomer is sta ik samen met mn buurjongen van 15 te tennissen tegen een muur.

Tja speelgoed, ja ik had wel wat meer dan een pak stiften en een pak papier maar knutselen is altijd mijn favoriet geweest. en spelen met playmobiel samen met mn broertje. circus optochten, ziekenhuizen, politiebureaus en dan haalden we er alles bij lego,duplo en de houte blokken. En toen ik nog wat groter was kwam toch de computer om de hoek kijken. ik mocht nooit schiet spelletjes doen, maar educatief daar waren mijn ouders wel voor in!

Maar ik zie het verschil tussen mijn broertje en mij wel( 3 jaar). hij heeft een playstation en een game-boy en een skateboard(hier heeft ie zelf voor gespaard hoor, het is geen verwend nest  ;)) en hij spreekt beter engels dan ik. ik mocht vroeger geen engelse tekenfilms kijken hij heeft dat wel gedaan.

De kinderen van tegenwoordig, tja die hebben zoveel andere dingen, alles is digitaal. alleen als peuter speel je met lego,dieren,playmobiel, blokken etc. Daarna komt my first ficer price...digitaal leren tellen....jippie... :?! gelukkig heb ik nog twee oppaskindjes die bijna hetzelfde als ik worden opgevoed, lekker ouderwets!  :s)

27-10-2005 om 21:22 uur

Boeken! Boeken zijn altijd belangrijk voor me geweest. Ik herinner me series als De vijf, Pitty gaat naar kostschool, Floortje Bellefleur en Claudia (die mijn dochter onlangs met veel plezier gelezen heeft O+ ). En natuurlijk de stripboeken van Jan, Jans en de kinderen *O*.

28-10-2005 om 02:19 uur

Hoi Esther ook ik heb iets met kinderboeken heb er dozen vol van staan op de zolder stukgelezen in mijn jeugd. Doordat ik natuurlijk vaak ziek was heb ik ontzettend veel gelezen.
Pitty naar kostschool heb ik dus ook gelezen en pas geleden nog gekocht via speurders voor mijn dochters. Maar ook floortje Bellefleur en Claudia heb ik dus nog van vroeger en hebben mijn dochters dus ook nog gelezen. Laats heb ik ook nog een aantal boeken van Anneke bloemen op de kop getikt en gelezen en dacht hoe ongecompliceerd waren die boeken tegenover de  kinderboeken van nu. (lees ik dus ook van mijn kinderen)
Maar ik kan mij ook nog herinneren hoe spannend ik Robison Crusoe, Alleen op de wereld, De negerhut van oom tom en Sjakie en de chocolade fabriek vond.
Zou mij een leven zonder lezen dus ook niet kunnen voorstellen. Gelukkig lezen mijn meiden ook graag.
Vrijdags met zijn allen naar de bieb en dan vrolijk thuiskomen met spannende boeken en thuis lekker in de stoelen wegkruipen en liggen lezen.

28-10-2005 om 09:15 uur

Floortje Bellefleur!!! Geweldig, die had ik dus ook. Mijn broertje had Snelle Jelle boeken, die ik ook wel las, want ik was ook wel een voetbalfreak. ;)

Willem Ruis ken ik wel, en 5 tegen 5, Meneer Cactus en Mevrouw Stemband, en Ome Willem! En een beetje Familie Knots (Eeeeeeen kloddertje hierrrrrrrrrr  ;) ) Verder moest ik om 19 uur in bed liggen, en voor mijn gevoel tot mijn 16de  ;)

En als ik nu mijn kinderen hoor praten:"Doe maar even pinnen mam" en WWW-punt-Viento-punt NL. Guldens zullen mijn kids nooit kennen, een gewone spaarpot hebben ze niet. Videobanden kennen ze ook niet, alleen maar DVD's.

Sinterklaas doen we niet aan, omdat ik daar iets tegen heb. Ik vind het een opgelegd iets om Sinterklaas te vieren. Het is te commercieel en ik haat de leugen die erachter zit... De cadeau's zijn ook te overdreven, zonder Playstation hoor je er niet meer bij. Mijn kinderen weten niet eens wat een spelcomputer is! Zij hebben zat speelgoed, maar wel functioneel: auto's, poppen, kleurtjes (GEEN stiften ;) )

Afwassen hoeven ze niet, want we hebben een vaatwasser. Ik weet dat wij thuis een schema hadden: Op de even dagen mocht ik afwassen en oneven dagen moest ik afdrogen, wat natuurlijk erger was dan afwassen!

Waar blijft de tijd... ik voel me ineens erg oud  -O-

28-10-2005 om 11:22 uur

Sinterklaas is juist een heel leuk feest en je hoeft er geen dure kado's voor te kopen. Wij hebben dan altijd echt een hele gezellige avond. Toen de kinderen kleiner waren heb ik pietenpakjes gemaakt en dan werden ze verkleed als Piet. Ook heb ik een heel leuk spel in de vorm van Ganzenbord gemaakt en als ze op een Piet of Sinterklaas komen dan moet er een kaartje gepakt worden en daar staat een opdracht op. Hebben ze die uitgevoerd dan mag er een pakje geopend worden. Vaak kocht ik door het jaar heen kleine dingetjes, zitten er nuttige dingen zoals sokken of andere dingen die ze nodig hadden in de zak. Maar ook veel zelfmaak kadootjes zoals poppengaderobe, bedjes en fornuisje. Dus wij hadden voor die tijd al heel veel pret met het maken van die dingen. Je hoeft echt niet perse dure kadootjes te kopen om een gezellige sint te vieren. De spanning en het gezellig samen zijn daar gaat het om. Nu worden er dus suprise gemaakt voor elkaar en ook daar genieten we van.
Een avond vol plezier met natuurlijk warme chocolademelk en pepernoten en speculaas.
Wat betreft het voor de gek houden juist de fantasie en de sprookjes maken het voor de kinderen zo leuk.

28-10-2005 om 14:33 uur

wij doen zowiezo niet aan dure kado's met sinterklaas.Mede doordat Hanneke in augustus,Sander in september en Jefrey begin januarie jarig zijn.Dan krijgen ze iets duurdere kado,s.Veel kunnen we in deze tijd ook niet uitgeven.Maar dat zijn er vast meer.

De kids vinden het geweldig om omstebeurten een kado uit de mand te pakken en aan de desbetrefende persoon te geven.

Groeten Rianne

28-10-2005 om 16:51 uur

Leuk onderwerp dit  :) Ik herrinner mij het buitenspelen vooral, verstoppertje, touwtje springen en knikkeren. Ik was lid van een speeltuinvereniging, speelde in de speeltuin dus en 's winters binnen in het verenigings gebouw op woensdagmiddag en zaterdagmiddag. (zaterdagochtend gingen wij nog naar school) Daar deden we aan handenarbeid -al nagelang de tijd van het jaar voor moederdag, herfststukje of kerststukje, jullie kennen dat wel) en borduren of zo- ook toneelspelen en zingen.

Later heb ik veel gesport, ik zat op korfbal. Kon goed meekomen toen, al was ik bij de training niet goed in duurlopen, wel in korte sprintjes  :Y

Binnen deden we spelletjes, en veel, heel veel lezen. Lid van de bieb, dus aan boeken heb ik nooit een gebrek gehad.  ;D Toen ik heel klein was hadden niet veel mensen een tv. Mijn oom werkte bij phillips en wij hadden er dus vrij snel een. Kwamen veel kinderen op woensdag middag bij mij kijken. Ik ben later nooit meer zo populair geweest  ::)

Ik heb als ik er zo op terug kijk een vooral een heel gewone jeugd gehad waaraan ik met plezier kan terugdenken  *O*

31-10-2005 om 18:05 uur
Reactie op Esther

Ik stam uit de tijd dat er alleen nog op woensdagmiddag kindertelevisie was (De Film van Ome Willem, Fabeltjeskrant, Bassie & Adriaan), en je dat alleen keek als het slecht weer was.
De tijd dat er 'grote' shows op zaterdagavond waren (met Willem Ruis, het Theater van de Lach en de Mounties).
We waren buiten tot de lantaarnpalen aangingen, en sprongen touwtje, speelden 'landje veroveren' en mijn ouders moeten zich absoluut zorgen hebben gemaakt over het feit dat die skippybal wellicht aan mijn achterwerk zou vastgroeien :+.
Hutten- en tenten bouwen, knutselen in het buurthuis en de hele zomer in het zwembad O+.
Plastic zakjes met zeepsop was Smurfensnot, en wie de zachtste had was absolute Smurfensnotkoning (Gavin O+ ).
Gek genoeg weet ik me van het speelgoed uit die tijd weinig te herinneren, ik had genoeg aan een pak papier en af en toe een vers pak viltstiften. Bovendien waren mijn ouders niet van het type 'u vraagt, wij draaien', dus de lolobal, pogostick en het skateboard die op mijn lijstje stonden heb ik nooit gekregen...

Met alle tv-programma's die nu vrijwel dag en nacht uitgezonden worden, de pc en de spelcomputers van tegenwoordig, vraag ik me af wat de herinneringen van de huidige 'kleintjes' zullen zijn...
En... wat zijn jouw herinneringen aan de tijd dat je klein was  :?.

dit komt me heeel bekend voor, en dat was ook de ti0jd dat je thuis bleef voor een televisieshow, en inderdaad alleen op woensdagmiddag kindertelevisie.  Speelgoed wat ik me goed kan herinneren waren playmobil en lego, maar de meeste tijd speelde ik toch buiten, en ik woonde zo'n beetje op de manege....  (eens een paardengek, altijd een paardengek)

04-12-2005 om 08:41 uur

Wij speelden vroeger denk ik het meeste met lego: met zijn 3-en een hele "stad" bouwen, onder de hoogslaper van mijn broertje. 1x in de week moest alles opgeruimd worden zodat er gestofzuigd kon worden en dan begonnen we weer vooraf aan. Wij hadden al vrij vroeg een pc in huis en deden daar af en toe een spelletje op. Die spelletjes waren (gelukkig) niet zo boeiend dat je er uren mee zoet bleef, zodat je ook nog tijd nam om samen een gezelschapspel of puzzel te maken. Dat doen we nu nog graag, maar komt niet meer zo vaak voor helaas.
Als ik nu sinterklaasfoto's van vroeger terugzie valt me vooral op: veel kleurig ingepakte kadootjes, maar vooral nuttige dingen en niet al te duur speelgoed (pyjama, pantoffels, trui, kleurboek met potloden of of stiften, leesboek en voor allemaal gezamelijk een gezelschapsspel). Alles lag uitgestald op tafel: de vele kleine pakjes en daartussen der decoratie en om tijdens het uitpakken op te eten: mandarijnen en een ieder chocoladeletter. Dat maakte erg veel indruk toen. Mijn ouders hadden ook niet zo'n boodschap aan als we een lijstje maakten vanuit zo'n speelgoedboek. Ik kijk die reclameboeken nog wel eens en vind het jammer hoeveel er in staat aan dvd's, spelcomputers en peperdure games en electronica. Gelukkig staat er ook nog genoeg in wat wél de fantasie en creativiteit van kinderen stimuleert, maar tja... of dat ook stoer speelgoed is, waarmee je "erbij hoort"...  :? Jammer dat die sociale druk al zo vroeg begint.