Wat is nu waar??

26-10-2005 om 10:35 uur

Hallo!

Even weer een vraagje hoor!
Onze Fieke gebruikt een arochamber voorzetkamer en die was ik elke week netjes uit. Volgens de astma-verpleegkundige van het ziekenhuis, moest ik dat doen met een sopje van afwasmiddel. Hoewel ik het altijd gewoon met warm water had gedaan, liet ik me nu vertellen dat juist door het afwasmiddel er een laagje aan de binnenkant van de voorzetkamer komt, waardoor de flixotide niet tegen de zijkant kan plakken. Maar nu...enkele weken later heb ik juist het idee dat het veel meer plakt dan voorheen! Dus ik bel de apotheek op en geef aan dat ik het idee heb dat de flixotide erg tegen de zijkant van de voorzetkamer plakt. Ze vraagt me hoe het wekelijkse schoonmaken gedaan wordt. Dus ik netjes vertellen hoe de astma verpleegkundige mij dat geleerd/uitgelegd heeft. Zegd de apotheker tot mijn verbazing dat dat sopje van afwasmiddel er júist voor zorgt dat de voorzetkamer statisch wordt en je dus nóóit een afwasmiddel of welk ander sopje ook mag gebruiken, wil je die statisiteit te voorkomen.Tja...wat moet ik nu geloven? Ik dénd de apotheker, omdat ik er eerder nooit last van had met de ventolin.! Maar hoe doen jullie dat?

Groetjes Sonja

Login of registreer om te reageren
26-10-2005 om 11:45 uur

Hoi Sonja

Wat ik weet van de longverpleegkundige hier in Drenthe is dat ik ook de nebaheler moet afspoelen met heet water.
Nooit met een sopje doen omdat de medicijnen eraan blijven plakken.
Dus ik spoel hem elke keer netjes om met hete water.
groetje

Rianne

Login of registreer om te reageren
26-10-2005 om 12:24 uur

Ik was hem ook altijd alleen maar met heet water...

Ik vind het wel jammer dat het niet in de vaatwasser mag, ben nogal makkelijk aangelegd  ;)

Martha

Login of registreer om te reageren
26-10-2005 om 12:30 uur

Goeie vraag, er is mij namelijk ook verteld dat ik 'm met een sopje moet schoonmaken. Door de dame van de apotheek...  ::)

Login of registreer om te reageren
26-10-2005 om 12:45 uur

De importeur (Boehringer Ingelheim NL) zegt hierover het volgende in de gebruiksaanwijzing van de AeroChamber:

Het is aan te bevelen om de AeroChamber Plus schoon te houden door eenmaal per week de gehele AeroChamber Plus te spoelen met een schoon, lauw sopje. Daarna zonder naspoelen uitslaan om het overtollige water te verwijderen en goed aan de lucht laten drogen. Niet droogwrijven met een doek. De AeroChamber Plus kan niet in de afwasmachine worden gereinigd.

Hier wordt dus gesproken over lauw water in tegenstelling tot heet water. Tevens wordt er gesproken van een sopje. Ikzelf ga er dan vanuit dat hier een vorm van zeep of afwasmiddel bij komt kijken, hoewel dat niet expliciet wordt aangegeven.

Login of registreer om te reageren
26-10-2005 om 17:02 uur

Hoi MArk,

Ja die gebruiksaanwijzing die jij opschrijft heb ik dus ook! Maar de eerste keer dat ik zo'n voorzetkamer kreeg werd mij bij de apotheek aangeraden het af te spoelen in zo heet mogelijk water waar je nog wel met je handen onder kon. Dat heb ik dus jaren gedaan en ging goed! Maar ja...de verpleegkundige wist het zo overtuigend te brengen met dat sopje...dat ik dat toch ben gaan doen! maar nee...dat werkte dus echt niet! Ik heb hem dus nu weer op de "oude"manier schoongemaakt en dan eens zien of het zo beter gaat vanavond.

Bedankt voor jullie reacties! Enne...als ik over 3 weken naar de kinderarts moet, zal ik het ook een bij hem neerleggen!

groetjes Sonja

Login of registreer om te reageren
26-10-2005 om 19:14 uur

Hoi Sonja,

Het is eigenlijk te gek voor woorden dat zoiets simpels als het reinigen van een voorzetkamer, althans, zo simpel zou het naar mijn mening moeten zijn, zoveel problemen kan opleven en diverse adviezen.

De methode welke bij jou jarenlang heeft gewerkt zou ik blijven hanteren. Ondanks de wellicht goed bedoelde adviezen van een ander weet je dan in ieder geval dat het gewoon werkt. Hopenlijk gaat het beter vanavond, nu je weer de 'oude' schoonmaak methode hebt gebruikt  ^O^

Login of registreer om te reageren
22-11-2005 om 11:42 uur

Hoi

Ik ben apothekersassistente en ik heb ook geleerd alleen met water afwassen en aan de lucht laten drogen. Geen theedoek ofzo gebruiken.
succes

Login of registreer om te reageren
22-11-2005 om 11:47 uur

ons is geleert dat met een sopje van afwas te doen om hem minder statisch te maken :Y

Login of registreer om te reageren