Flutter

20-10-2005 om 22:06 uur Gesloten

Hallo,

Naar aanleiding van een ander topic op het forum, de volgende vraag...

Wat is een flutter precies, en hoe werkt zo'n apparaatje? Op internet is er over dit onderwerp weinig te vinden, en al helemaal niet in combinatie met astma. De informatie die ik vond had veelal betrekking op de flutter in combinatie met CF. Is het iets dat ook voor astma te gebruiken is?

Groetjes, Esther.

De reacties zijn gesloten.
20-10-2005 om 22:59 uur

hoi esther
flutter is kunstof apperaatje waar ijzerekogel in zit,die doormiddel van trilling slijm los maakt.het is dus voor mensen met slijm wat moeizaam opgehoest kan worden,de flutter is hierbij hulpmiddel.
je stopt het mondstuk in je mond terwijl je aan tafel zit,en blaast zo langmogelijk uit in de flutter waardoor er trillingen ontstaan.het hoesten gaat als er slijm zit dan makkelijker,komt beter los.ikzelf gebruik hem af en toe als ik erg vol zit,en merk dan wel dat het beter los komt.je mag dit zo vaak op een dag doen als je zelf wilt.
ik heb hem op eigen verzoek van longarts gekregen,kreeg hem per post thuisgestuurt.vond het van beschrijving af best lastig leren,vroeg daarom bij longarts uitleg.antwoord was kunt niks verkeert doen,daar mocht ik het mee doen.mede om deze dingen wil ik nu vragen om consult bij longverpleegkundige,die bij mij longarts in het ziekenhuis spreekuur heeft.
groetjes marit

23-10-2005 om 20:55 uur

Hoi,
Ik heb erg last van slijm en mijn astma verpleegkundige had het dus over een Flutter.
Wie heeft daar ervaring mee?
Groetjes Esther

23-10-2005 om 22:29 uur

ik heb ook een Flutter. De longarts vond het maar onzin en wilde het me niet voorschrijven. Uiteindelijk heb ik hem wel via een andere weg gekregen. Ik gebruik hem als ik vol zit met slijm.

Ik heb ook wel het idee dat het me helpt om wat makkelijker te kunnen ophoesten. Het is wel een apparaatje waar je geduld mee moet hebben, want het werkt niet zo snel. Ook afhankelijk is denk ik hoe taai je slijm is en hoe vast het zit.