Astma en duiken

07-12-2007 om 16:07 uur

Hallo allemaal;

Een droom van mij is om ooit nog eens te gaan duiken met perslucht. Valt mij op dat artsen hier verschillende adviezen over geven. De een zegt dat het geen kwaad kan bij astma; de ander vindt het gevaarlijk. Is er misschien iemand die ervaring heeft opgedaan met duiken met perslucht? Ik zou jullie evaringen graag horen! 

Groeten Mir

Login of registreer om te reageren
07-12-2007 om 16:19 uur

Hoi,

Waarom zou je niet is een les proberen, ga kijken hoe het werkt beleef het...
Soms denk ik, ga niet is op artsen af ga op je eigen gevoel af.....ik denk dat het vaak een betere graadmeter is dan wat andere zeggen...
(eigen kracht)
Kees

Login of registreer om te reageren
07-12-2007 om 17:07 uur

[quote author=Puffende Diesel link=topic=4764.msg98475#msg98475 date=1197040798]
Hoi,

Waarom zou je niet is een les proberen, ga kijken hoe het werkt beleef het...
Soms denk ik, ga niet is op artsen af ga op je eigen gevoel af.....ik denk dat het vaak een betere graadmeter is dan wat andere zeggen...
(eigen kracht)
Kees
[/quote]

Bedankt voor je reactie PD; zou inderdaad wel eens willen gaan duiken om te kijken hoe het uitpakt; mijn ervaring is inderdaad ook dat je zelf vaak wijzer bent dan de artsen als je je gevoel volgt. Maar.... Om alleen een astma-aanval te krijgen; daar ben ik niet bang voor. Heb mijn hele leven al astma; dus weet niet beter. Is vervelend, maar overkomelijk. Bijkomend probleem is dat ik heel erg allergisch ben en ondanks antihistaminica al een paar keer bijna in shock ben geraaakt door allergische reacties (o.a. gaan mijn tong; keel en luchtpijp dan opzwellen waardoor ik vrijwel geen lucht meer krijg). Dat in combinatie astma is dus wel erg link....
Hoeft dus maar een stofje te zijn in (tank van) perslucht; mondstukken o.d. waar ik allergisch voor blijkt te zijn en dan heb ik een groot probleem; shock kan namelijk dodelijk zijn wanneer niet snel genoeg hulp wordt geboden... En ik heb het leven nog lief!

Login of registreer om te reageren
08-12-2007 om 21:07 uur
Reactie op Mir

Bedankt voor je reactie PD; zou inderdaad wel eens willen gaan duiken om te kijken hoe het uitpakt; mijn ervaring is inderdaad ook dat je zelf vaak wijzer bent dan de artsen als je je gevoel volgt. Maar.... Om alleen een astma-aanval te krijgen; daar ben ik niet bang voor. Heb mijn hele leven al astma; dus weet niet beter. Is vervelend, maar overkomelijk. Bijkomend probleem is dat ik heel erg allergisch ben en ondanks antihistaminica al een paar keer bijna in shock ben geraaakt door allergische reacties (o.a. gaan mijn tong; keel en luchtpijp dan opzwellen waardoor ik vrijwel geen lucht meer krijg). Dat in combinatie astma is dus wel erg link....
Hoeft dus maar een stofje te zijn in (tank van) perslucht; mondstukken o.d. waar ik allergisch voor blijkt te zijn en dan heb ik een groot probleem; shock kan namelijk dodelijk zijn wanneer niet snel genoeg hulp wordt geboden... En ik heb het leven nog lief!

bij onze zwemclub komen ze ook wel eens lesje duiken geven
met perslucht,hierbij doen twee van onze leden met astma gewoon mee
is altijd goed gegaan tot nu toe
ik zau zeggen probeer het gewoon een keer
succes

Login of registreer om te reageren
08-12-2007 om 21:03 uur

Die zuurstoftanks zijn vrij schoon.

Ik heb éénmaal gedoken (voordat ik last kreeg van astma), en de druk in de longen merk je niet zo.

Login of registreer om te reageren
09-12-2007 om 14:57 uur

Ukkie en Stijgertje; bedankt voor jullie reacties! Altijd goed om ervaringsverhalen te horen! Wellicht dus toch een keer gaan duiken!

groeten Mir

Login of registreer om te reageren
19-07-2008 om 20:06 uur

Aangezien anderen er mogelijk ook iets aan kunnen hebben, hier info die in Luchtwijzer 4 van 2008 staat: n.a.v. een vraag van een lezer over of je met met astma (die met medicatie goed onder controle is) mag en kunt duiken in Egypte:

Bij duiken draagt u een zuurstoffles op uw rug met daarin koude, droge perslucht, die een astma-aanval kan uitlokken. Door de kou van het water, de inspanning van het duiken en het strakzittende duikpak kan de banuwdheid nog verergeren. Als u diep onder water benauwd wordt, kunt u niet snel naar boven gaan. Dit moet altijd in etappes gebeuren.
In de meeste landen -waaronder Egypte- is een medische keuring nodig voordat u mag duiken. Zo'n keuring is één jaar geldig. U kunt die keuring het beste in Nederland laten uitvoeren door een sportarts. De nieuwste richtlijnen voor de medische duikkeuring gaan ervan uit dat u duiken met astma kunt overwegen als uw longfunctie normaal is en u geen inspanningsastma heeft. Verder is het belangrijk dat u goed reageert op onverwachte situaties, dat u een goede algehele conditie heeft en geen andere lichamelijke klachten die het duiken kunnen bemoeilijken. Als een arts het risico te groot acht, zal hij u niet goedkeuren. Wordt u wel medisch goedgekeurd, dan kunt u eventueel in Nederland alvast een of meer duiklessen nemen. Zo kunt u voelen hoe het is om met perslucht te duiken. Vertel uw duikbuddy in Egypte dat u astma hebt en daar onder water last van kunt hebben. Ga niet duiken op dagen dat u benauwd bent. Met dank aan de Nederlandse Onderwatersport Bond

Zelf heb ik ook nog wat navraag gedaan sinds het starten van dit topic; veel duikpakken blijken latex te bevatten; goed om te weten voor mensen met latexallergie.

Login of registreer om te reageren
02-08-2008 om 09:57 uur

Ik heb 3 lessen in het zwembad gehad met persdruk lucht.
dit ging hardstikke goed. alleen zei mijn instructeur dat ik wel toestemming moest vragen voor open water.omdat de druk dan anders is .

Login of registreer om te reageren
08-08-2008 om 22:16 uur

De vader van mijn stagebegeleidster is longarts en keurt soms ook mensen met astma voor duiken en hij zegt dat hij mensen met astma nooit goedkeurd, hoe goed je astma ook onder controle is. Zelf zou ik niet eens willen duiken omdat ik het veel te gevaarlijk vind om zo ver onder water te zitten als het fout gaat.

Login of registreer om te reageren
08-08-2008 om 23:16 uur

Ikzelf houdt het bij snorkelen  :Y. Ik vind de onderwaterwereld echt betoverend mooi maar zou niet gaan duiken. Ik heb namelijk ooit iemand verloren die door een fout is verdronken tijdens het duiken. En mn ouders hebben het er dus niet op en ik voel de behoefte wel om te duiken in het diepe ,maar ik neem het risico niet  :N.

Login of registreer om te reageren
09-08-2008 om 06:25 uur

Daantje en Troetel; bedankt voor jullie reacties.
Wat naar dat je iemand verloren hebt tijdens het duiken Troetel. Denk dat je ouders blij zijn dat je dit risico dan niet neemt.

Login of registreer om te reageren