Symbicort en Rilast

22-10-2005 om 22:00 uur

Sinds ruim een half jaar is bij mij astma geconstateerd. In het begin kreeg ik pulmicort, dat werkte onvoldoende. Er is toen SYMBICORT voorgeschreven en dat werkte fantastisch. Ik was veel minder vaak benauwd en kon het sporten veel beter opbouwen en volhouden. Een aantal weken geleden kreeg ik een herhaal recept van mijn longarts voor symbicort. Toen ik deze wilde gaan ophalen bij de apotheek, kreeg ik RILAST. Volgens de apotheek is Rilast hetzelfde als symbicort, alleen in Spanje gefabriceerd. ik heb het meegenomen en ben sinds een week of twee bezig met rilast. Nu is het zo dat ik een vlak na het beginnen met rilast weer veel meer last kreeg van benauwde aanvallen en me veel minder goed voel.

Is Rilast ECHT hetzelfde als Symbicort?? Zijn er meer mensen die mijn problemen/klachten herkennen?

Xanthy.

Login of registreer om te reageren
23-10-2005 om 00:54 uur

Hoi Xanthy,

In het Nederlands is hier ook nauwelijks iets over te vinden op het internet. Beide turbuhalers worden geproduceerd door AstraZeneca, maar in Nederland is op hun site alleen de Symbicort een bekend produkt. In beide turbuhalers zitten overigens wél dezelfde geneesmiddelen (budesonide en formoterol).

Login of registreer om te reageren
23-10-2005 om 18:26 uur

Hoi Mark,

Bedankt voor je snelle antwoord ^O^! Ik heb zelf even de site bekeken van AstraZeneca en daar nogmaals mijn vraag gesteld.

Nogmaals bedankt!

Groetjes Xanthy *)

Login of registreer om te reageren
26-10-2005 om 20:54 uur

Hoi Xanty,

Handig natuurlijk om het te vragen bij AstraZeneca zelf. Zij zullen het natuurlijk moeten weten :Y
Heb je al een antwoord gekregen ? Zo niet, laat je het dan nog even weten als je dit wél krijgt ?
Ben namelijk best benieuwd naar het antwoord en naar het eventuele waarom  :P

Stuart

Login of registreer om te reageren
27-10-2005 om 14:46 uur

Hoi,

Heb je al antwoord gekregen? Ik ben benieuwd, want mijn longconsulente heeft mij verteld dat er goedkopere varianten van symbicort zijn maar dat de korrel dikker is waardoor het slechter in je longen komt. Ik weet niet of dit middel er 1 van is, maar ik zou er iig achter aan gaan!

Groetjes,
Aafke

Login of registreer om te reageren
01-11-2005 om 21:16 uur

Ik ben ook erg benieuwd naar het antwoord, de apotheek wilde mij ook de laatste keer Rilast geven, maar dat heb ik geweigerd, ze vertelde me dat het "in principe" het zelfde was.  Ze hebben voor mij, zonder problemen symbicort besteld.

Groetjes Marieke.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
17-11-2005 om 18:02 uur

Ik heb nog even navraag gedaan bij de mensen van AstraZeneca, het bedrijf waar Symbicort wordt geproduceerd. Wees gerust, Rilast = Symbicort.

Hieronder zijn letterlijke tekst:

Rilast is Symbicort uit Spanje wat door apothekers parallel wordt ingekocht.
Symbicort wordt door AstraZeneca ggeproduceerd maar door een andere partij
op de markt gebracht onder een andere merknaam. Dit is toegestaan in Spanje.
Rilast 160/4,5 is Symbicort 200/6.

Frans

Login of registreer om te reageren