Poliklinische longrevalidatie in het Sint Franciscus ziekenhuis

10-12-2013 om 08:33 uur

Ik heb deze topic geopend omdat er misschien mensen zijn in de omgeving van Rotterdam die hier in zijn geïnteresseerd.

Ben zelf onder behandeling van het Ikazia ziekenhuis en mijn LA heeft mij voor een second opinion doorgestuurd naar het SFG. Ik heb een instabiele ernstige allergische en intrinsieke astma (wat een mondvol!).

LA van het SFG heeft na allerlei onderzoeken mij geadviseerd om de poliklinisch longrevalidatie te gaan doen. Met mijn LA van het Ikazia was er al gesproken over revalideren in HH. Ben wel blij nu te kunnen gaan revalideren in Rotterdam.

Ter voorbereiding op deze revalidatie zijn er nog allerlei testen gedaan. Ik ben vorige week een middag bezig geweest met deze testen. Er zijn 4 verschillende LFT gedaan. De gewone LFT, een om te kijken of de ademhalingsspieren extra getraind moeten worden, een om te zien hoe groot het volume van de longen is en nog 1 helaas weet ik niet meer precies waar deze voor was. Misschien iemand anders die dit ook heeft gedaan?

Ook nog aangesloten geweest op andere plakkers zodat er gemeten kan worden uit hoeveel vocht, vet en spieren m'n lichaam bestaat. Bleek te weinig vocht te hebben.

Vervolgens heb ik een kap over neus en mond gekregen (helemaal afgesloten) en werd aangesloten op een slang om de fietstest te gaan doen. Tevens werd er een bloeddruk- en saturatiemeter en ECG aangesloten. Dit is de zwaarste test. Ondertussen komt de LA want deze test wordt in het bijzijn van een arts gedaan. Dan moet je moet fietsen en wordt de weerstand steeds zwaarder tot je echt niet meer kunt! En geloof me, je kunt echt niet meer !! Heb thuis als een dood vogeltje gezeten.

Mijn hart en longen zijn goed om te starten met de revalidatie.

Nu wachten (ongeveer 3 weken) op de afspraak met de fysiotherapeut. Krijg dan nog een looptest en een gesprek. Als het goed is wordt dan ook bekend in welke groep ik ga starten en misschien ook wel wanneer. Het is in ieder geval 3 maanden, 3 x per week (maan-, woens- en vrijdag)

Al met al een heel traject.

To be continue ....... :W

Login of registreer om te reageren
10-12-2013 om 10:41 uur

Wat fijn voor je dat je met longrevalidatie kan beginnen succes en stekte.

Login of registreer om te reageren
10-12-2013 om 11:30 uur

Ha Yvonne,

Fijn dat je bijna kunt gaan starten en dat je je traject met ons wilt delen! k Blijf je volgen hoor!

Wens je nu alvast een hele goede tijd en dat je ervan zult opknappen!!

Groetjes

Login of registreer om te reageren
10-12-2013 om 20:43 uur

@Marcus, dankjewel!

@Edelweiss, dankjewel en anders kom ik gezellig naar Zwitserland! Overigens wens ik je heel veel sterkte, las in je topic dat je de pred heb opgehoogd. Hoop dat je uit het ziekenhuis kan blijven!

Groetjes Yvonne

Login of registreer om te reageren
21-12-2013 om 12:03 uur

Na goedkeuring van Yvonne1959 om deze topic samen te gaan doen komt hier mijn voorstel stukje.

Overigens de rede dat Yvonne en ik dit samen kunnen doen is omdat vrijwel gelijk oplopen in het SFG.
Net als Yvonne heb ik het hele voortraject achter de rug kwa onderzoeken.
Echter voor mij is er een startdatum bekent. Ik ga 6 januari 2014 beginnen met de revalidatie.

Ik ben afgelopen juli terecht gekomen in het SFG omdat ik niet tevreden was met de behandeling die ik ontving in het ziekenhuis waar ik vorig jaar plots werd opgenomen vanwege mijn longen.

Na het eerste gesprek LA zijn er onderzoeken gedaan en is er een medicamenteuze behandeling uit gezet. Mocht dit niet afdoende zijn zou ik kunnen gaan revalideren echter moest ik eerst 6 weken de nieuwe medicamenteuze aanpak afwachten.

Na die 6 weken, september, is ook de diagnose gesteld. Moeilijk behandelbare ernstig niet allergische astma met een ernstige hyperreactiviteit.

Ook is in september de revalidatie aangevraagd en verteld door de arts dat ze met de revalidatie goede resultaten hebben geboekt en dat er patiënten zijn die zelfs hun medicatie gebruik hebben kunnen verminderen.
/ stoppen.

Ik heb hoop en goede moed. Al bezorgd het me ook wel angsten want heb begin dit jaar ook getraind, niet in het SFG maar bij een andere fysio. Dit bracht mij geen verbetering en op den duur verslechtering.
Zo moest ik van hem o.a. als het slechter ging alleen krachttraining doen toen ik dit vertelde aan de LC van het oude ziekenhuis ontplofte zij zowat. Dat mocht ik juist absoluut niet doen dat was juist dubbel zo belastend.

Ik heb dit allemaal besproken met de fysio van het SFG en hij gaf het vertrouwen dat we tijdens de revalidatie gaan kijken, hoe, wat en waarom.

Goed, ik moet zeggen dat ik zeer tevreden tot nu toe ben over het SFG. Echter is er een minpuntje wat mij betreft. De la roept in zijn welwillendheid en enthousiasme dat er 6 a 7 weken wachttijd is voor de longrevalidatie echter volgens de fysio is de wachttijd nu ongeveer 6 maanden. Aangezien de vele aanvragen soms wel 15 per dag. Echter zijn er 4 groepen van 8 personen en de meeste revalideren 3 maanden.

Dus ja, verder begint het bij de aanvraag al dat je jeen fietstest moet doen, hiervoor geld een wachtlijst van ongeveer 7 weken tel daar bij op dat je dan nog ongeveer een maand moet wachten op de long intake bij de fysio en dan nog moet wachten op plek bij de revalidatie.

Tja...goed aangeschreven staan heeft ook zo zijn keerzijde. *O*

Login of registreer om te reageren
05-01-2014 om 09:51 uur

Morgen is het zo ver! De start van mijn revalidatie traject, wat vind ik het spannend allemaal.
T roept naast dat ik zeer gemotiveerd ben ook veel vragen op. Het niet weten hoe, wat en waarom vind ik lastig.
Wat gaat t mij opleveren, gaat het überhaupt wat opleveren? Is het de investering waard? Hoe gaat m'n lichaam reageren? Hoe gaan mijn longen/ luchtwegen zich dit keer houden? Hoe gaat de groep zijn, hoe erg zijn die mensen eraan toe? Wat kan ik na de revalidatie? Kan ik weer langzaam aan gaan werken dan? Zo ja wat eigenlijk?
Enzovoorts.....dit is een ondervinden en een kwestie van ervaren. Iedere dag dat ik revalideer zal anders zijn.
En de toekomst niemand weet hoe die er uit ziet maar op dit moment voel ik weinig controle te hebben over m'n eigen leven/astma. Nou ja, zo dus!

Anyways jullie horen van mij....

Login of registreer om te reageren
05-01-2014 om 21:55 uur

Succes morgen! Voor mij is het alweer bijna twee jaar geleden maar heb het altijd erg naar m'n zin gehad.

Login of registreer om te reageren