Werk&stichtingMee&Wajong Ervaring?

25-06-2013 om 17:36 uur

Hallo,

Ik ben een studente en ik heb moeite met het vinden/behouden van werk.

al meerdere jaren heb ik vermoeidheidsklachten en allergische astma. Het afgelopen half jaar is het verergerd en daardoor ben ik begonnen aan een poliklinische longrevalidatie bij mij in de buurt. Eerder jaren heb ik verschillende bijbaantjes gehad om elke keer tot dezelfde conclusie te komen: ik kan school en werk niet combineren. Het is te intensief. Sinds een half jaar ben ik opnieuw gestopt met werken en ook heb ik er voor gekozen om maar een aantal vakken van school te volgen. Op dit moment gaat het naar omstandigheden goed: mijn conditie is al iets beter en als ik smiddags slaap (op aanraden van de longverpleegkundige) en op tijd op bed ga kan ik 's ochtends iets doen als school/huishouden/boodschappen/sporten etc. Ik zie op dit moment geen enkele mogelijkheid om te werken. Wel hoopte ik in de zomervakantie (een beetje laat ik weet het) een vakantiebaan voor 3-4 halve dagen in de week te vinden zodat ik iets kan bijverdienen.

Onlangs heb ik een wajonguitkering aangevraagd/hulp bij het zoeken naar werk. Ik kwam bedrogen uit. Helaas helpt de arbeidsdeskundige niet bij het zoeken naar een gepaste vakantiebaan of bijbaan. Verder ben ik onlangs naar de verzekeringsarts geweest. Zij vertelde mij dat het niet mogelijk is om op basis van allergische astma een uitkering te krijgen. Zij vond dat deze diagnose niet de volledige lading van mijn klachten dekt en als ik een uitkering wil, zal ik dus nog een diagnose moeten krijgen. Verder kan ze mij ook geen uitkering geven op basis van de longrevalidatie omdat deze 1 september officieel is afgelopen en vanaf dan zou, als ik een uitkering kan krijgen, de uitkering pas ingaan.  Het was verder een beetje raar gesprek maar de details zal ik voor nu even achterwege laten.

het is dus nu 90% zeker dat de Wajong niets voor mij kan betekenen. En ik zal niet weten waarvoor ik een extra diagnose moet krijgen. In mijn ogen zit ik niet voor niets in de long revalidatie.

Nu heb ik naar stichting Mee gebeld en krijg ik binnenkort een uitnodiging in de brievenbus. Ik hoop dat zij iets voor mij kunnen betekenen.

Heeft iemand ervaring met Stichting Mee? Of een afgewezen Wajong?
Of andere ideeën om rond te komen? Of gepast flexibel werk? Ik leen al bij van de ib groep, en mijn ouders kunnen/willen mij financieel niet bijstaan.

Alvast bedankt!

Login of registreer om te reageren
25-06-2013 om 18:49 uur

Hoi hoi, wat een naar verhaal
Je kunt altijd een bezwaarschrift indienen en daarmee bezwaar maken tegen het besluit van de Wajong.

Maar is er qua medicatie niets te halen nog? Allergisch astma, heb je al Xolair/Omalizumab geprobeerd?
Een second opinion? Een opname in Davos, om eens zonder allergiën te werken aan je astma, donditie, er is daar zoveel kennis.

Heel veel sterkte, en blijf vechten om het beste voor jezelf te krijgen en dat begint met een zo optimaal mogelijke behandeling van je astma.

Groetjes Jippie

Login of registreer om te reageren
25-06-2013 om 21:48 uur

Hoi Jippie,
bedankt voor je snelle reactie!

Ik heb zelf nog niet van Xolair/omalizumab gehoord. Ik ga er even naar googlen en informeren.

Ik gebruik als inhalatie medicatie Atrovent en Alvesco. Eerder heb ik salbutamol en seretide gebruikt. Sinds kort gebruik ik geen salbutamol meer, ik had erg veel last van de bijwerkingen. Met de medicijnen die ik nu heb gaat het een stuk beter. Eerder had ik ook veel last van luchtweginfecties. Het laatste halfjaar heb ik geen luchtweginfectie meer gehad. :)  Verder gebruik ik ook levotericine, een antihistamine tablet. Ook ben ik dus al onder behandeling bij de long revalidatie bij het regionale ziekenhuis. Hier moet ik ook 2x in de week trainen onder begeleiden om mijn conditie op pijl te krijgen. Ik zit nog een aantal weken in dit traject, dus voordat ik wil overstappen naar iets anders wil ik dit afmaken en kijken wat er voor mij te behalen valt. Wellicht valt er nog wat energie te halen uit de gesprekken met de medisch psycholoog en de conditie dus.

Groetjes

Login of registreer om te reageren
27-06-2013 om 21:00 uur

Beste Bloem,

Ik heb zelf allergische astma en verschillende darmziektes. Ik was jarenlang vermoeid. Na diagnose coeliakie ben ik nu al 6 jaar bezig met opbouwen. Ik begon met 2 uur per dag en zit nu aan de 7 uur werken per dag. Alles begon halverwege mijn studie.

Als ik jou was zou ik eerst prioiriteiten gaan stellen. Wil je studeren of werken of eerst longrevalidatie doen? Als dat loopt en je hebt nog energie over, zou ik eerst voor je studie gaan. Parttime studeren is nu eenmaal makkelijker en flexibeler dan parttime werken.

Daarnaast zou ik gaan praten met artsen en studentendecanen wat voor jou een realistisch einddoel is en hoe snel je dat kan bereiken. Bedenk dat zolang je studeert, je makkelijker aan je herstel kan werken zonder dat dat later uit je CV te herleiden is. Je hebt dan geen 'stempel' als wajonger.

Als het haalbaar is om straks zeker 6 uur per dag te gaan werken, dan kan je in een normale baan instromen en je studie in redelijke tijd afmaken. Dit betekent wel dat je een hogere studieschuld zal moeten accepteren en een uitloop van je studie. Bij de IB-groep kan je een jaar langer basisbeurs en aanvullende beurs krijgen als je chronisch ziek bent (via de studentendecaan). Bovendien hebben de meeste universiteiten een fonds voor bijzondere gevallen als jou. Op die manier kan je een deel van de  'schade' vergoed krijgen.

Tot slot is het goed om bij de Wajong niet te vragen om een uitkering, maar om een coach die je begeleid naar een betaalde baan. Ook al heb je geen recht op een uitkering, vaak willen ze wel een reintegratietraject bekostigen. Bovendien kom je positiever over als je laat zien wat wel kan in plaats van wat niet kan.

Als je het financieel niet redt kan je bijstand aanvragen, maar hier zit meestal een verplichting tot werken bij. Gebruik ook hulp van vrienden bij je studie en huishouden.

Ik hoop dat je hier wat mee kan. Ik werk nu 4 jaar later in een normale baan met een flexibel rooster. Ik begin later op de dag omdat ik vaak slecht slaap en de ochtend benut voor fyshio en dergerlijke. Verder reis ik niet naar het buitenland en werk in de winter meer dan in de zomer.

grt. Lidewij

Login of registreer om te reageren
27-06-2013 om 21:51 uur

Lidewij geeft goede tips. Ik heb mijn laatste stage van mijn opleiding ook vier dagen per week gedaan ipv vijf dagen. Daardoor deed ik er wel langer over en kostte het me wat meer geld maar al met al is me dat ontzettend goed bevallen. Nu werk ik 90% en dat is pittig en ik overweeg ook om minder te gaan werken zodra mijn vriend een vast contract heeft maar dat is een moeilijke beslissing. Studeren is flexibeler dan werken en probeer idd niet alles tegelijk te doen.

Login of registreer om te reageren