Longontsteking

21-10-2005 om 13:24 uur Gesloten

Ik heb astma en gebruik hiervoor symbicort (400/12*2), singulair en ventolin pufjes of vernevelaar (5mg)
Onlangs heeft de huisarts een bronchopneumonie geconstateerd, was lang ziek, hoeste groen sputum op ronchi enzovoort.

Ik studeer zelf geneeskunde en de huisarts vindt dat ik meestal zelf mijn behandeling kan "sturen". Nu vraag ik mij af hoe ik het beste mijn medicijnen kan aanpassen/ mij gedragen om mijn conditie weer op peil te krijgen. Mijn huisarts geeft mij hier geen richtlijnen voor maar na deze longontsteking, zelfs na de antibiotica kuur blijf ik vaker benauwd wakker worden vroeg (rond 4 uur) in de ochtend. Overdag valt het mee, PEF en FEV1 is enigzins lager dan normaal (meet deze dagelijks met een PIKO). De symbicort is al verdubbeld, welke andere maatregelen kan ik zelf nemen?

groeten,

De reacties zijn gesloten.
Zorgprofessional
24-10-2005 om 13:02 uur

Beste Kivikkje

Daar is zo niet zo goed antwoord op te geven. Na een longontsteking zijn de luchtwegen vaak nog weken overgevoelig en kan het dus nog lang duren voor je echt weer de oude bent. Het is in principe geen goed teken dat je vaak 's nachts wakker bent. Dit suggereert dat de luchtwegen nog te onrustig zijn. Misschien echter zijn je neus en bijholten ook nog ontstoken en moet daar nog iets aan gebeuren? Of zijn er veel dingen waar je allergisch  voor bent in de slaapkamer?
In elk geval is het meestal verstandig om middelen als Symbicort inderdaad vaker te nemen dan normaal, helpt dat niet genoeg, blijven de klachten aanhouden dan kan er eventueel verder gekeken worden door naar een longarts te gaan die extra testen kan doen.

Zie ook: wanneer stuurt de huisarts iemend door naar de longarts en de correspondentie over piekstroommetingen.

Succes,

Frans Krouwels

25-10-2005 om 20:48 uur

Hoi,
Heel erg bedankt voor uw antwoord. Bijzonder dat u er tijd voor neemt om hier vragen te beantwoorden.

groeten,