wat is normale waarde bij piek flow meting

20-10-2005 om 19:50 uur Gesloten

Goedendag

nog even een vraagje zijn er eigenlijk richtlijnen voor het blazen op piek flow meter,en dan bedoel ik hoeveel moet je als volwassenen vrouw 44 jaar 173 lang eigenlijk blazen als je bijvoorbeeld geen luchtwegproblemen hebt.ben erg benieuwd of er een schema bestaat waar dit in af is te lezen.
alvast bedankt
marit

De reacties zijn gesloten.
20-10-2005 om 20:41 uur

Hoi Marit,

Ik heb hier wel eens een formule voor gezien. Dit zijn natuurlijk algemene (gemiddelde) waarden.
Om een en ander uit te rekenen zou je geloof ik onderstaande formules kunnen gebruiken.

Vrouwen: (5,5 x lengte, bijv. 1,73) - (0,03 x leeftijd, bijv. 44) - 1,11 en dat x 60
In jouw voorbeeld zou je dan uitkomen op: 425

Mannen: (6,14 x lengte) - (0,043 x leeftijd) + 0,15 en dat x 60

Of deze waarden ook worden gebruikt als algemeen voorspelbare waarden kan ik echter niet met zekerheid zeggen  :N
Ook kan ik niet zeggen of de uitkomst uit bovenstaande formules de juiste waarden weergeven  :N

Zorgprofessional
21-10-2005 om 13:16 uur

Beste Marit

Als je wilt kan ik  je over de email een excel file sturen waar de normaalwaarden in staan, verkregen met een formule die lijkt op die Mark beschrijft.

Groet

Frans Krouwels

21-10-2005 om 18:45 uur

[quote author=Frans Krouwels link=topic=457.msg3923#msg3923 date=1129893405]
Beste Marit

Als je wilt kan ik  je over de email een excel file sturen waar de normaalwaarden in staan, verkregen met een formule die lijkt op die Mark beschrijft.

Groet

Frans Krouwels
[/quote]

Het excel file is voor iedereen te downloaden door hier te klikken  ^O^

[edit 28-01-2009: Bestand toegevoegd als bijlage door Mark Deen]

21-10-2005 om 16:48 uur

beste frans
zou inderdaad fijn zijn wil deze waardes wel graag hebben.
marit

21-10-2005 om 20:04 uur

hoi
bedankt is nu helemaal duidelijk,zit er met medicijnen momenttel op 390 zou voor gezond iemand 425 moeten zijn.dus valt me eigenlijk niet tegen,zo zie je maar weer zijn weer wat wijzer geworden.
marit

22-10-2005 om 01:07 uur

Zowel volgens het schema als volgens de berekening zou voor mij 580 'normaal' zijn.
Als ik mij écht helemaal top voel haal ik overigens maximaal 530. Meestal zit ik daar wel iets onder  :)

22-10-2005 om 14:06 uur

Omdat ik eigenlijk altijd samen met Jefrey klachten heb ben ik naar de praktijkverpleegkundige van de huisarts geweest.
Toen heb ik 2 weken mijn piekflow moeten bijhouden.
Volgens dit schema moet ik 460 kunnen blazen.Het hoogste dat ik heb geblazen is 350.
Dan zit er iets niet goed.Toch???

Van de week merkte ik dat ik erg benauwd werd van sigarettenrook.Ik heb tot de volgende dag 11 uur last gehad van een klemgevoel op mijn borstkast.Ook toen heb ik weer geblazen en toen blies ik als hoogste 320.

niet goed volgens mij

22-10-2005 om 23:42 uur

hoi americo
aan jou waardes te zien zit er inderdaad iets niet goed,maar de waardes zijn ook voor onze gezonde medemens.en wij zijn dus ook niet gezond,paar weken consekwent meten geeft voor jou hoogste waarde aan.daar moet je als luchtweg patient vanuit gaan,wordt je hoogste waarde ineens erg veel minder dan is er reden om te zeggen er is iets aan de hand.
hopelijk heb ik het zo beetje goed uitgelegt
groetjes marit

23-10-2005 om 13:51 uur

Hoi Marit

Bedankt voor je berichtje

Ik heb 2 weken moeten bij houden.Ook heb ik een longfunctiemeting gehad.
daar kwam met ventolin niet veel verandering in.
Dus was nog erg onzeker of ik iets had.
Wel heeft de praktijkverpleegkundige gezegd dat als ik meer klachten kreeg ik aan de bel moest trekken.
Dus we zien wel hoe het deze winter gaat

gr Rianne

Zorgprofessional
24-10-2005 om 12:55 uur

Beste Americo en alle andere die regelmatig met een piekstroommeter blazen.

Je moet je goed realiseren dat het blazen met een piekstroommeter niet zo eenvoudig is. Veel mensen lukt het niet om helemaal technisch goed te blazen. Daarbij is deze eenvoudige methode voor een groot deel afhankelijk van de kracht die je hebt. Als je dan ook nog een longaandoening als astma, emfyseem of chronische bronchitits hebt kan dat ertoe leiden dat je onder de "normale" waarde zit. Op zich is dat niet zo vreemd.

Waar het vooral om gaat is wat jouw waarde is als je in goede doen bent. En vooral, wat is de waarde als je je meer benauwd voelt, en kun je dat dan terug vinden in de piekstroomwaarde. Zo ja, dan kan het verstandig zijn om meer medicijnen te nemen of contact op te nemen met je arts of longverpleegkundige. Als je graag op zo'n manier werkt kan het verstandig zijn om een zogenaamd self-management voorschrift te hebben, Daar staat in bij welke waarde je (bij astma) de medicijnen moet verhogen.

Bijvoorbeeld:
Heb je klachten en zit je beneden de 80% van je normale waarde (100% is "personal best"): verdubbel de inhalatiesteroiden.
Zit je beneden de 50% van personal best: neem contact op met de arts om te kijken of intensievere behandeling noodzakelijk is.

Zie hiervoor o.a. de internetsite spreekuur.nl met een anatal hoofdstukken over astma

Groet

Frans Krouwels