Astma door Oma

20-10-2005 om 08:55 uur

Astma door oma
Roken bij zwangerschap geeft benauwde kleinkinderen

Een vrouw die tijdens de zwangerschap rookt, verdubbelt daarmee de kans op een astmatisch kleinkind, zo stellen onderzoekers in Los Angeles. Op de één of andere manier gaat er iets mis in de eicellen van dochters die zelf nog niet eens geboren zijn, denken ze.

Roken slecht is voor je eigen longen. Dat klinkt nog wel logisch. Want ja, daar komt de rook natuurlijk terecht. Het feit dat ook de luchtwegen van ongeboren kinderen te lijden hebben van sigarettenrook, is al een stuk minder invoelbaar. Ze ademen tenslotte nog helemaal niet. En nu gaan onderzoekers uit Los Angeles nog een stapje verder. Niet alleen kinderen, maar ook toekomstige kleinkinderen zijn de dupe van een doorrookte zwangerschap, beweren ze in het vakblad Chest. Ze vonden een verband tussen het vroegere rookgedrag van oma's en de luchtwegklachten van hun kleinkinderen.

De studie van de Universiteit van Zuid-Californië stond onder leiding van Frank Gilliland en maakt onderdeel uit van een groter onderzoek naar de gezondheid van kinderen in die regio. De onderzoekers vergeleken 338 kinderen bij wie vóór hun vijfde verjaardag astma was vastgesteld met 570 kinderen bij wie dat niet was gevonden. Alle moeders werden opgebeld en ondervraagd over hun rookgedrag voor en tijdens de zwangerschap. Verder vroegen de onderzoekers naar het aantal rokers in het huishouden, om de invloed van meeroken te kunnen vaststellen. En ze stelden de vraag: "Rookte uw moeder toen ze zwanger was van u?"

Het antwoord op die laatste vraag lijkt niet bijster betrouwbaar, want natuurlijk had geen van de respondenten dit met eigen ogen kunnen zien. Gilliland en zijn collega's geloofden de moeders dan ook niet zomaar. Ze wisten 26 grootmoeders te achterhalen die zouden hebben gerookt tijdens de zwangerschap. Daarvan zeiden er 22 dat dit klopte, volgens de onderzoekers genoeg om aan te nemen dat het beeld niet al te zeer vertekend was.

Uit de antwoorden berekenden de onderzoekers dat een kind van een rokende zwangere een iets verhoogde kans heeft om astma te krijgen: 1,3 keer zo hoog als het gemiddelde leeftijdsgenootje. Waarbij wel moet worden aangetekend dat alle vrouwen die hadden gerookt in deze groep waren ingedeeld, ook als ze tijdens de zwangerschap waren gestopt. Opvallend was, dat onder de aanhoudende rooksters juist degenen die het minst rookten de grootste kans hadden op een kind met astma. Waarschijnlijk is dat toeval, te wijten aan de kleine aantallen in dit onderzoek. Tussen meeroken en astma was overigens maar een heel zwak verband te vinden, te zwak om serieus te worden genomen.

Tot zover weinig opzienbarends. De verrassing kwam toen de gegevens van de grootmoeders werden bekeken. Roken tijdens de zwangerschap verdubbelt de kans op een astmatisch kleinkind, rolde uit de berekeningen. Zelfs als de moeder níet had gerookt toen ze zwanger was. Had ze dat net als haar moeder wel gedaan, dan liep de kans op tot 2,6 maal normaal.

Deze getallen zijn statistisch verantwoord, maar verre van spijkerhard. "Het generatieoverstijgende verband tussen roken tijdens de zwangerschap en astma bij kleinkinderen is een nieuwe bevinding, die bevestiging nodig heeft", schrijven de onderzoekers aan het slot van hun artikel. Ze zijn zelf dus ook nog niet overtuigd.

Maar áls dit verband straks inderdaad hard kan worden gemaakt, wat zou dan de verklaring kunnen zijn? De auteurs opperen een mogelijkheid: misschien verstoren bestanddelen uit de rook de zogenaamde methylering van het DNA in de zich vormende eicellen van de foetus. Die methylering is één van de factoren die bepalen hoe goed de genen later kunnen worden afgelezen. Op die manier zou de afweer van het kleinkind kunnen worden beïnvloed.

Over de schadelijkheid van roken voor ongeboren kinderen heeft de wetenschap trouwens geen enkele twijfel. Het verhoogt niet alleen de kans op astma, maar ook op miskramen, laag geboortegewicht, verminderde intelligentie en andere ellende. Het lot van eventuele toekomstige kleinkinderen voegt aan die argumenten weinig toe.

bron: http://noorderlicht.vpro.nl

Dit stukje tekst vond ik op de website van de VPRO, en ik vond het meer informatief dan nieuws, vandaar dat ik het hier plaats.  Persoonlijk ben ik er wel van overtuigd dat er een direkt verband is tussen zwangerschap - roken -astma, maar ik vraag me af of dit niet erg ver gaat.  Ik mis hier bijvoorbeeld informatie over het wel of niet roken van de 'dochters' enzo.  Als ze allemaal rokende oma's met niet rokende dochters hebben genomen voor dit onderzoek kan ik me er wel iets bij voorstellen, maar volgens mij zijn er nog veel meer factoren die aangeboren astma bepalen. 

Daarmee wil ik roken natuurlijk niet goed praten, want het blijft slecht, hoe dan ook

http://images.vpro.nl/img.db?21977759+s(400)
http://images.vpro.nl/img.db?21977764+s(400)

Oma's schuld ?

Login of registreer om te reageren