Hele erge last van mijn astma

19-10-2005 om 17:47 uur Gesloten

Hoi
Ik ben Esther en ben 16 jaar. Ik heb al sinds kleins af aan astma maar pas sinds 2 jaar last. Als ik last heb is het altijd in de winter (vanaf september).
Afgelopen winter ging het helemaal mis. Heel erg hoesten, slijm, slecht slapen en ligt benauwd.
Ze hebben toen van alles gedacht. Moest 2 keer bloedprikken, 4 weken zware antibiotica en longfoto's om te kijken of ik ontstekingen had. Maar het was niets. "Gewoon astma" zei mijn kinderarts.

Afgelopen week hadden we zeilkamp op scouting. Slapen in de tent in vochtig koud weer. Ik had al met de organisatie afgesproken dat als het niet ging ik binnen zou slapen.
Na de eerste nacht gingen we om 9 uur 's ochtends op de fiets naar de plas om te zeilen (half uur fietsen) Het was heel mistig. Voor we weg gingen had ik me medicijn genomen. 2 puffen foradil en 2 puffen pulmicort. Mijn Ventolin discus had ik mee.
Tijdens het fietsen werd ik heel erg benauwd. In paniek ben ik gestopt en nam dus die ventolin in. Maar dat was moeilijk in te ademen. (weten jullie of het een aanval is als het plotseling is).
Daarna is meteen ingesteld dat er binnen niet meer zou worden gerookt en ik binnen zou slapen. Maar 2 dagen later had ik weer een aanval. Aan het einde van de dag. De dagen ertussen had ik de hele dag benauwdheid maar niet heftig. Bij die 2e aanval raakte ik helemaal in paniek. Helemaal huilen en bijna hyperventileren. Toen is besloten dat ik 's avonds thuis zou slapen. Maar nog had ik benauwdheid. En dus ben ik vandaag (de laatste dag van het kamp  :'() niet mee geweest. Zit nu thuis en ben helemaal op. Erge hoofdpijn, moe, benauwd. Ik ben zo down!

Eigenlijk heb ik niet echt een vraag maar ik wilde mijn verhaal even kwijt. Voor vrienden op scouting ga ik een klein werkstuk maken over astma. Omdat ze steeds vragen wat het is. Maar dat weet ik zelf eigenlijk ook niet. Dus steek ik er ook nog wat van op.

Nou ik stop.

Doeg liefs kus
Esther

De reacties zijn gesloten.
19-10-2005 om 22:01 uur

Hoi Ester doe gerust jou verhaal hier wij luisteren mee en begrip heb ik zeker wel voor je ik voelde de pijn die jij heb vanwege jou astma. Mijn dochter heeft dat ook ze is ook nog maar 18 jaar. ik vind dat heel erg, zeker ook omdat jullie nog zo jong zijn. Als ik het kon zou ik het zeker bij je weg willen halen maar dat kan ik jammer genoeg niet.  :N Ik hoop voor je dat het een plekje in je leven krijgt en probeer het te accepteren dat leeft iets makkelijker. Niet gemakkelijk hoor want je bent nu nog zo jong en heb nog heel wat te gaan. Wat jij op dat kamp heb mee gemaakt heeft mijn dochter ook al ervaren is zeker niet leuk. Ik kreeg snachts uit engeland een telefoontje van haar, daar was ze een paar daagjes op vakantie met de hele school, maar ze was echt helemaal in paniek, dat vond ik zo erg dat ik toen niet bij haar kon zijn, maar het telefoontje al koste me het een fortuin als ik ze maar rustig kreeg en gelukkig was daar een jufvrouw die haar bij haar in haar kamer nam en toen werd ze rustiger. Ik zal je een tip geven als je een astma aanval krijgt, neem je eerst je medicijn in ga rustig zitten probeer je adem rustig te krijgen door in te ademen en dan met hele kleine pufjes door je lippen weer uit te ademen, daar word je echt rustiger van.
Ik wens je heel veel sterkte ermee. :Y
Groetjes Ria 

19-10-2005 om 23:14 uur

Het valt niet mee op jouw leeftijd, en ik kan me heel goed voorstellen dat zo'n plotselinge aanval paniek bij je teweeg brengt.  Ik hoop voor je dat je je astma onder controle krijgt, en goede begeleiding krijgt bij wat te doen in geval van een acute aanval.

En dit forum is er ook om je verhaal te doen en dingen van je af te schrijven, dus wat dat betreft ben je hier op het goede adres

20-10-2005 om 08:43 uur

Lieve Esther de omstandigheden, koud, mistig en ook nog dat er gerookt werd overdag is natuurlijk niet erg bevordelijk voor je astma.
Dus echt een uitlokker voor een astma aanval. Maar ook de spanning die het dan nog eens extra geeft is funest. Heel begrijpelijk allemaal en ik snap volkomen dat je dan helemaal in paniek raakt en dat je nu een beetje down bent. Het is best wel  moeilijk om te accepteren dat je niet gewoon zoals alle leeftijd genootjes je dingen kunt doen en altijd rekening moet houden met je beperkingen.
Misschien moet je ook eens een verwijzing vragen voor longfisio. Mijn dochter heeft namelijk ook het probleem dat ze in paniek raakt als ze benauwd word. Is natuurlijk heel naar als je geen lucht meer krijgt. Maar door die paniek krijg je dus nog minder lucht. Door oefeningen te leren die je dan doet leer je een astma aanval misschien beter onder controle tekrijgen of te houden.
Verder wens ik je veel sterkte toe en een dikke knuffel van Kaatje

20-10-2005 om 09:28 uur

hoi,
bedankt allemaal voor jullie reacties...
volgende week vrijdag moet ik naar de astmaverpleegkundige. ik heb van de site van het astma fonds een dagrapport gehaald en ga alles bij houden.
hebben jullie ervaring met de Flutter? die krijg ik...
ik heb nu veel last van slijm en hoest dat slecht op. vandaar die flutter. heb hem nog niet en zou niet weten wat het is...
ik zit nu echt aan veel medicijn... pulmicort, foradil, airomir en atrovent. wat ik alleen niet snap. elke 4 uur gebruik ik airomir en nog steeds ben ik de hele tijd benauwd...
kus Esther

20-10-2005 om 15:29 uur
Reactie op esther1989

hoi,
bedankt allemaal voor jullie reacties...
volgende week vrijdag moet ik naar de astmaverpleegkundige. ik heb van de site van het astma fonds een dagrapport gehaald en ga alles bij houden.
hebben jullie ervaring met de Flutter? die krijg ik...
ik heb nu veel last van slijm en hoest dat slecht op. vandaar die flutter. heb hem nog niet en zou niet weten wat het is...
ik zit nu echt aan veel medicijn... pulmicort, foradil, airomir en atrovent. wat ik alleen niet snap. elke 4 uur gebruik ik airomir en nog steeds ben ik de hele tijd benauwd...
kus Esther

Hoi Esther hieronder een foto van een flutter daarmee kan je je slijm los krijgen
http://www.westons.com/acatalog/flu341n_large.jpg
Groetjes Ria

20-10-2005 om 13:46 uur

Hoi Esther

Wat vervelend allemaal! Ik snap je downe gevoel zo goed, ik heb dat ook altijd als ik weer eens wat moet afzeggen omdat ik ziekjes/moe ben! Maar soms moet dat. Het ermee leren leven is heel moeilijk, je wil zo veel, maar je kan het niet allemaal! Dit forum heeft mij er heel erg meegeholpen om er iets beter mee te leren leven....maar makkelijk is het nog steeds niet natuurlijk. Ik hoop dat de astmaverpleegkundige je kan helpen! sterkte, ik hoor graag hoe het gegaan is!

Liefs nina

20-10-2005 om 15:38 uur

Dat plaatje zegt me eigenlijk helemaal niets over wat de bedoeling is van/met zo'n Flutter -O-. Ik ga eens kijken of ik wat meer info kan vinden :).

Edit: Ja dus *O*

In dit plastic apparaatje zit een loden kogeltje dat in trilling wordt gebracht door je uitademing. Bij een goede techniek is deze trilling goed voelbaar in je borstkas waardoor het sputum losgetrild kan worden. Zo wordt het volume in je longen opgebouwd door de FLUTTER techniek.

20-10-2005 om 15:50 uur

Hmmm vreemd, ik heb ooit es bij de longarts geïformeerd naar zo'n flutter. Ik leerde het apparaatje kennen via mijn logopediste, die vond dat ik wel erg veel last had van (vastzittend, taai) slijm. De longarts zei echter dat dit apparaatje niet zou helpen bij mij, omdat het bedoeld is voor mensen met taaislijmziekte en niet voor astmapatiënten. -O- Ik vind het nog steeds wel jammer dat ik niet eens heb kunnen uitproberen of het werkt, want hoe meer klachten zonder medicijnen verlicht of verholpen kunnen worden, hoe beter lijkt me! Om het slijm uit mijn longen te krijgen, zet ik enorm veel kracht en hoest vanuit mijn buikspieren (soms krijg ik zelfs spierpijn in mijn buik ervan). Behalve dat dat erg vermoeiend kan zijn, krijgen je stembanden een enorme opdonder! Zijn er hier mensen die een flutter hebben trouwens? Merk je dat je na gebruik ervan makkelijk slijmen kunt ophoesten?

Esther: een flutter is een apparaatje waar je door ademt. De luchtstroom wordt in trilling gebracht door een kogeltje in dat apparaatje en deze luchttrilling helpt slijm losmaken. Het effect is te vergelijken met op je rug kloppen denk ik, maar dan iets dat je zelf kunt doen.

20-10-2005 om 15:56 uur

Wat ik aan informatie heb kunnen vinden (en dat was niet veel -O- ), was idd niet in combinatie met astma, maar zoals Grietje als zei met CF....

20-10-2005 om 17:57 uur

een iets duidelijker plaatje:

http://www.westonsinternet.co.uk/oldimages/flutter.jpg

dan zie je beter hoe het aan de binnenkant werkt..