Eén prik tegen alle griepsoorten

09-08-2005 om 12:06 uur

Een onderzoeksteam van het Vlaams Interuniversitair Instituut voor Biotechnologie heeft een griepvaccin ontwikkeld dat bescherming moet gaan bieden tegen alle vormen van griep, inclusief vogelgriep. Het vaccin wordt in samenwerking met het Britse biotechbedrijf Acambis verder ontwikkeld en getest.

Nu moet er nog elk jaar een nieuw vaccin tegen griep worden aangemaakt omdat griepvirussen om de zoveel tijd veranderen. Het nieuwe vaccin is niet gevoelig voor die veranderingen; het biedt bescherming tegen alle mogelijke griepsoorten. Er is nog vijf tot tien jaar onderzoek nodig voor het nieuwe griepvaccin daadwerkelijk op de markt verschijnt.

Geen verandering
De huidige griepvaccins werken door bescherming te bieden tegen twee eiwitten in de virussen, genaamd haemagglutinine en neuraminidase, die telkens veranderen. Het nieuwe vaccin gaat bescherming bieden tegen een ander eiwit, namelijk M2, dat niet verandert.

Veel sterfgevallen
Elk jaar sterven er wereldwijd tussen de half en één miljoen mensen aan een vorm van griep. In februari dit jaar werden nog veel Nederlanders geveld door het griepvirus.

Grieppandemie
Virologen denken dat de komende jaren een wereldwijde griepepidemie of -pandemie zich zal voordoen. Als grootste bedreiging voor de volksgezondheid wijzen ze op dit moment naar de vogelgriep. Een mutatie daarvan zou voor miljoenen doden kunnen zorgen.

Login of registreer om te reageren
09-08-2005 om 12:57 uur

klinkt veelbelovend! Viento heeft hem vorig jaar voor het eerst gehaald en is zonder opnames de winter door gekomen, dus we gaan dit jaar "lekker" weer!

Martha

Login of registreer om te reageren
09-08-2005 om 13:53 uur

Klinkt goed idd, want de jaren dat ik wel de prik ben gaan halen, heb ik evengoed wel een griep te pakken gehad. Da's ook de reden dat ik de laatste paar jaar niet meer geweest ben om 'm te halen  :@.

Login of registreer om te reageren
09-08-2005 om 20:21 uur

Mijn kinderen 6 en 3 en ik krijgen elke jaar een griepprik en dat helpt echt bij ons

Login of registreer om te reageren
09-08-2005 om 20:28 uur
Reactie op Stéphanie

Mijn kinderen 6 en 3 en ik krijgen elke jaar een griepprik en dat helpt echt bij ons

Ook ik krijg jaarlijks de griepprik, en heb er géén klachten over :D

Login of registreer om te reageren
12-08-2005 om 19:12 uur

Ik kreeg hem ook maar reageerde erg sterk op het vaccin met als gevolg de halve winter extra ziek!!!!
Ik begin er niet aan als ze hem houden in de oude vorm!!
Gr
Patty

Login of registreer om te reageren
21-08-2005 om 14:02 uur

Ik heb ook van jongs af aan de griepprik gehad. Maar drie jaar geleden ben ik dus heel erg ziek geworden na het halen van de griepprik en ben eigenlijk daarna nooit meer de oude geworden. Volgens de natuurarts heeft het te maken met het immunsysteem. Op Heideheuvel hoorde ik van de longarts ook zoiets dat het soms beter was om hem niet te halen. Nieuwe ontwikkelingen of zo maar weet eigenlijk niet waarom. Misschien moet ik dat nog maar eens vragen.

Login of registreer om te reageren