[Nieuws] Hoopgevende resultaten met helium

08-07-2007 om 22:43 uur

Een mix van helium en zuurstof inhaleren is gunstig voor mensen die lijden aan COPD. Dat blijkt uit een Canadees onderzoek. Mensen die de mix inhaleerden konden zes minuten langer blijven lopen dan mensen die alleen zuurstof inhaleerden, zoals gebruikelijk. Zestien COPD-patiënten inhaleerden een mengsel van zeventig procent helium en dertig procent door een masker. Ze hadden ook geen last van een verergerd ademtekort of vermoeidere benen. De uitkomsten zijn bemoedigend, maar kosten en beschikbaarheid moeten nog verder worden uitgezocht. Ook gaan de onderzoekers kijken of het middel kan worden ingezet bij mensen met zwaardere vormen van COPD, omdat die het ernstigst gehandicapt zijn door hun gebrekkige longfunctie.

Bron: AstmaNieuws

Login of registreer om te reageren
09-07-2007 om 11:05 uur

Is helium niet giftig dan, dat doen ze toch in van die opstijgende ballonnetjes...??

Login of registreer om te reageren
09-07-2007 om 12:57 uur
Reactie op *J10e*

Is helium niet giftig dan, dat doen ze toch in van die opstijgende ballonnetjes...??

Informatie over helium is vooral te vinden in combinatie met ballonnen ('t is ook dat spul dat je een raar stemmetje geeft als je het inademt).

Info:
Is helium veilig?

Ja, helium kan niet branden, is niet giftig en toxisch en het kan niet ontploffen. Let wel, helium kan wel verstikkend werken in grote mate als dit gas de plaats inneemt van zuurstof in de ons omringende lucht. Helium inademen vanuit een ballon is een veel voorkomende grap die voor veel hilariteit en gelach zorgt, kan dus totaal geen kwaad als dat één of twee keer achter elkaar gebeurt.

Bron.

Login of registreer om te reageren
10-07-2007 om 13:17 uur

O dus het is niet giftig :+ gelukkig maar ;)
O ja hihi zo'n hoog piepstemmetje krijg je daarvan *O* lache

Login of registreer om te reageren
10-07-2007 om 19:15 uur

zie je het al voor je gezamelijk puffen.....

Toch lijkt het met geen strak plan als ik eerlijk ben... Gewoon het is toch een gas.. en het doet iets met je stem en dan is het weer weg.... mmm ik betwijfel het

Login of registreer om te reageren
10-07-2007 om 20:45 uur

Ik heb laatst een keer zo'n programma gezien die van die wetenschappelijke proefjes doet..
Vooral voor de gekkigheid ervan...

Iemand stelde deze vraag:
Je stem veranderd wanneer je helium gebruikt.. heeft dit ook invloed op muziekinstrumenten?

En ja hoor.. het klonk erngens meer na!

Ze legde uit dat het kwam doordat helium 'dunner' is als zuustof.. en dat daardoor geluid er sneller doorheen gaat... Misschien dat je zuurstof ook sneller gaat in combi met helium?

Login of registreer om te reageren
17-07-2007 om 16:53 uur

Hallo,

Ik zou dit zeker niet gaan proberen.
Ik heb toevallig 2 weken terug ballonnen met helium besteld via internet.
De doos kwam aan en er stond met grote letters op dat ik eerst de gebruiksaanwijziging moest lezen, zo gedaan.
Daar stond op dat je absoluut het blaasstuk van de gastank nooit in de mond (of neus!!) mag plaatsen vanweg kans op longbeschadiging. Dit kan de dood tot gevolg hebben.
Dit zetten ze niet voor niks op de verpakking lijkt me.
Ik heb verder op internet gezocht en daar las ik ook verontrustende dingen zoals longblaasjes die zich vullen met bloed na (waarschijnlijk verkeerd) gebruik van helium.
Ik wil de mensen niet bang maken maar ik zou het zelf nooit uit proberen, mijn zoontje heeft astma vandaar dat ik deze site regelmatig bezoek en toevallig dit ook las.

groeten Chantal

Login of registreer om te reageren